Mandag, den 14. juli 2025 kl. 10.39 var første tur.

 

Se TV midtvest


Efter seks års forberedelse kan Midtjyske Jernbaner nu fløjte afgang for Danmarks første batteridrevne passagertog. Batteritoget, der netop er godkendt af Trafikstyrelsen, er klar 
til at blive sat i drift og indsættes på udvalgte passagerafgange på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn. 

Vemb Station, første afgang med Lemvigbanens batteritog i ordinær drift. På perronen var der flag, røde løbere og flere tv-hold. Det var også dagen, hvor trafik blev genoptaget mellem Holstebro og Skjern - toget til venstre, 14.07.2025

Foto: Asger Christiansen

Lemvig Station, første afgang med Lemvigbanens batteritog i ordinær drift lidt fra oven.

Foto: Asger Christiansen

Fra venstre Bent Mikkelsen, Ole Plum og Lemvigbanens direktør Martha Vrist. Foto: Asger Christiansen

Midtjyske Jernbaner har købt i alt syv batteritog af Siemens Mobility A/S som erstatning for den nuværende "vognpark", der består af otte dieseltogsæt med 20 til 40 år på bagen. De første to 
batteritog, der alle er af togtypen Mireo Plus B, ankom til Danmark i februar 2025. Siden har togene været underlagt en lang række tests i samarbejde med Siemens og en omfattende godkendelsesproces hos Trafikstyrelsen. Styrelsens såkaldte typegodkendelse af den nye togtype er netop kommet i hus og er en grundlæggende forudsætning for, at de nye batteritog må køre på danske skinner.

Sideløbende med det store test- og godkendelsesarbejde har Midtjyske Jernbaners mekanikere været igennem et langt uddannelsesforløb, der er skrevet nye procedurer og lavet nye sikkerhedsplaner, Hele organisationen har været berørt af at gøre klar til en ny hverdag med batteritog. 

De sidste fem batteritog, som Midtjyske Jernbaner har købt, skal også igennem en godkendelsesproces hos Trafikstyrelsen, men ikke nær så omfattende som selve typegodkendelsen. De sidste tog forventes at ankomme til Danmark i efteråret.

Selvom de første batteritog nu er blåstemplet af Trafikstyrelsen til at rulle ud på de vestjyske skinner, går der nogle måneder, inden alle syv batteritog kan komme i drift og fuldt ud afløse Midtjyske Jernbaners gamle dieseltog.

Togene skal lade op på tre nye ladestationer i Holstebro, Skjern og Lemvig. Her vil toget lade op via en pantograf på taget, der får kontakt med en ladeskinne med en spænding på 25.000 volt, der er den samme som på traditionelle køreledninger.

Mellem Vemb og Thyborøn skal togene lade op på en ny ladestation i Lemvig, der ligger i midten af strækningen, hvor lokomotivføreren alligevel skal bruge tid på at skifte førerhus. Her har Midtjyske Jernbaner selv stået for at opføre ladestationen, der består af tre 12 meter lange skinner på banegården, som har kostet 50 millioner kroner.

Siemens Mireo Plus B

Tophastighed: 140 km/t

Acceleration: 1,1 m/s2

Antal hestekræfter: 2.300

Vægt: 92 ton

Rækkevidde: 80-120 kilometer (opladet 100 procent med hastighed på 140 km/t)

Siddepladser: 127 (155 ståpladser)

Batteri: Litium titanium

 

fvm 2025-07-11 rev 2025-07-14