Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at drejeskiven her i år fylder 100 år.

Drejeskiven, som er den største i Danmark, vidner om Padborg Stations spændende jernbanehistorie som en vigtig grænsestation.
- Drejeskiven i Padborg står som et klart symbol på et stykke dansk jernbanehistorie. Og så er det ret fascinerende, at noget, man lavede for 100 år siden, stadig fungerer den dag i dag, selvom den i dag kun bliver brugt ganske lidt og kun til arbejdskøretøjer.

Drejeskiver var en fast bestanddel på endestationer og større togstationer med depoter til at opbevare materiel, indtil det med de nyere dieseltog i 1950-60’erne blev muligt for togene at køre lige godt i begge retninger.
Markant udvikling af Padborg
I Padborg blev drejeskiven installeret i forbindelse med, at Padborg Station efter Genforeningen i 1920 gennemgik en omfattende renovering.
Den nye grænse mellem Danmark og Tyskland gik nu syd for Padborg, hvilket fik stor betydning for Padborg – ikke mindst som stationsby. I perioden 1921-1927 blev Padborg Station renoveret, og det er også i den periode, at drejeskiven netop her kan dateres til 1925.
- På det tidspunkt ændrede Padborg Station markant karakter fra at være en lille gennemkørselsstation til at blive en stor og vigtig grænsestation med meget godstrafik, og i de følgende år fik det byen til at vokse kraftigt med toldvæsen, politi, handelsliv og skole, fortæller René Shrøder Christensen, der er historiker ved Danmarks Jernbanemuseum.
I dag er drejeskiver ikke et must på det danske jernbanenet, og der er således kun to tilbage på det statslige jernbanenet. Men i Padborg og Nykøbing Falster består de altså endnu.
- I disse år gennemgår den danske jernbane store forandringer med digitalisering og elektrificering, og i det lys er det fascinerende at blive mindet om, at vores jernbane står på et solidt fundament af holdbarhed og funktionalitet, som er blevet lagt for mere end 100 år siden.

Billeder: Bov Lokalarkiv.
fvm 2025-10-06