|
Nyhedsbrev september 2024
Kære: Gæst
Dette er september udgaven af nyhedsbrevet fra Dansk Jernbane-Klub med stort og småt fra foreningen.
|
|
Hovedbestyrelsemøde 18. august |
|
|
InnoTrans 2024 |
Efter fire års ufrivillig pause grundet coronapandemien, kunne den store internationale jernbanemesse InnoTrans i Berlin, atter slår dørene op i 2023.
I år holdes konferencen fra 24.-27. september.
Sidste år aflagde Jernbanen messen et besøg, for at se „state of art“ inden for jernbaneteknologi og fremtidens mobilitet. Også i år aflægger vi messen et besøg og håber vi sammen med Jernbanen nr 1 i 2025 kan udsende et tillæg som vi gjorde sidste år.
Der sker rigtigt meget på den europæiske jernbanefront i disse år så det kan være rigtig svært at komprimere indtrykkene på nogle få sider i Jernbanen.
Indtil vi forhåbentlig kan udsender dette tillæg må du se i tillægget fra 2023.
|
|
|
Konferencen i år har blandt andet en Railway Influencer Festival.
Railway Influencer Festival er en mulighed for udvalgte udstillere til at mødes med industriens influencere i en uformel atmosfære.
|
|
Arbejdsweekend hos Museumsbanen |
|
Weekenden den 14.-15. september har været alletiders weekend i Maribo.
Det skete mange ting omkring flere maskiner.
LJ M 12 blev luftet og Jørgen Christensen fik attest til maskinen efter en kørsel. Den står på billedet og bliver tanket, mens APB 17 holder og bliver vasket inden opfyring. Sidst på dagen kørtes den endelige prøvetur med belastning efter den nyligt godkendte revision af APB 17. Skønt at se en så ny dato korrekt påmalet på maskinen. Turen forløb tilfredsstillende. Da MBJ havde et bestilt særtog for et selskab søndag til Bandholm, blev dette tog naturligvis kørt med nr 17. Det var pragtfuldt vejr, og selskabet var godt tilfredse. Selve turen gik også godt. På billedet kigger selskabet meget på toget i Bandholm.
Foto: Flemming Jakielski.
|
|
Åbent hus hos Hovedstadens Letbane den 29. september |
Hovedstadens Letbane inviterer til en unik oplevelse, når dei åbner dørene til kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune.
Her får du mulighed for at komme ind og opleve letbanetogene, møde en letbanefører og få et eksklusivt indblik i, hvordan togene bliver serviceret og vedligeholdt i værkstedshallen.
Dato og tid: Søndag den 29. september 2024 kl. 10-14.
Sted: Ballerup Boulevard 201, 2600 Glostrup.
Transport:
Der er parkeringsmuligheder til både cykel og bil ved centret, men plads kan ikke garanteres, hvad angår biler (der er begrænsede pladser).
Kollektiv transport er tilgængelig i nærheden.
Tilmelding er ikke nødvendig.
|
|
Billedvisning i Herlev |
Mandag den 30. september:
I slutningen af 1970’erne indledtes modernisering af en række jyske sidebaner med indsættelse af nye motorregionaltog litra MR. Dette betød også et farvel til ”gammeldags togdrift” med lokomotivtrukne tog og styrevognstog med MO. Jens Toft Ingemann ser tilbage på trafikken i Jylland og på Fyn i sidste del af 1970'erne med et potpourri af ikke tidligere viste fotos.
Mandag den 28. oktober:
I sommeren 2022 afholdte SJK i samarbejde med LKAB og Trafikverket et stort arrangement på Malmbanen, i anledning af 100 året for elektrificeringen af strækningen, hvor der blev kørt malmtog med R-maskine og DM3 kobbelstangs el-lokomotiv. Tommy O. Jensen viser billeder fra turen.
Mandag den 25. november:
Programmet er endnu ikke fastlagt, men mon ikke der kan findes noget spændende fra DJK’s righoldige fotoarkiv, der fortjener at bliver vist frem?
Fremvisningerne sker i DJK’s klubhus på Marielundvej 35 i Herlev, og begynder kl. 19:30. Varighed ca. 1 time. Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand og øl til moderate priser. Desuden vil være Jernbanebøgers boghandel være åben efter billedfremvisningerne.
Evt. programændringer eller aflysninger vil blive annonceret på hjemmesiden, så tjek www.danskjernbaneklub.dk et par dage før arrangementet.
|
|
DJK Hovedstadsområdet |
Den 23. oktober kl. 19:00
Her får vi besøg af Lasse Toylsbjerg-Petersen der igennem 27 år har beskæftiget sig indenfor jernbanebranchen blandt andet som salgsdirektør for lokomotivleverandøren Bombardier Transportation nordiske afdeling. I dag er han selvstændig konsulent, hvor han har fingeren på pulsen, om hvad der sker både her i Danmark samt udlandet. På mødet vil han fortælle om udviklingen indenfor moderne togmateriel primært baseret på den store togmesse Innotrans i Berlin i efteråret 2024, men også om tankerne bag og jernbanens udfordringer.
|
|
Midtjysk afdeling |
Torsdag den 21. november
Ordinær generalforsamling i henhold til vedtægterne.
- Dagsorden
- Valg af dirigent og referent.
- Formandens beretning.
- Regnskabsførerens beretning.
- Indkomne forslag.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
-
Eventuelt.
Forslag til behandling under foranstående pkt. 4 skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen.
Efter generalforsamlingen vil Nils Bloch afholde et foredrag om den hedengangne Aalborg Hadsund Jernbanen som han er ved at skrive en bog om i en sådan størrelse at den bliver i to bind.
Arrangementet finder sted fra kl. 19:00 i Folkehuset, Ankersgade 21, lokale 2, 8000 Århus C.
|
|
Udstilling og foredrag om FFJ og TFJ i Fjerritslev |
Særudstilling om jernbanerne mellem Aalborg og Thisted - FFJ og TFJ Jernbanerne - på Fjerritslev Bryggeri og Egnsmuseeum.
Udstillingen varer til og med uge 42.
Foredrag om jernbaneudstillingen
Torsdag 19. september kl. 19.00
Torsdag 3. oktober kl. 19.00
Torsdag 17. oktober kl. 13.00
Tonni Brun, Thisted, fortæller og viser film om sin store hobby, de to jernbanestrækninger Nørresundby-Fjerritslev og Thisted-Fjerritslev, hvor han gennem hele livet har samlet på ting, der har relation til banerne. Herefter vil han vise rundt i udstillingen.
Tilmelding senest kl. 13 på dagen i museumsbutikken eller på telefon 98 21 31 92.
Pris kr. 50,-
Læs mere på museets hjemmeside https://www.fjerritslevmuseum.dk/aabningstider/
|
|
|
De tre første titler er tilbudt medlemmer af Jernbanebogklubben |
|
Linie Dyrskuet - og alle de andre |
130,00 kr - Bestil nr 2166
Forfatter: Per Vadmand, 2024, 52 sider, Hæfte 14,8 x 21 cm
Udover de kendte linier med numrene 1-20 har Københavns Sporveje kørt ganske mange andre linier med fastlagt køreplan, men kun på enkelte dage eller i perioder. Som eksempler kan nævnes: Skovlinierne, Dyrskuelinien, Turistsporvognen, Nullerten, Linie Lillebror, Lyntogsforlængeren.
|
|
|
Sporvognserindringer - og lidt mere |
260,00 kr - Bestil nr. 2167.Forfatter: Svend Christensen, 2024, 128 sider, Paperback 14,8 x 21 cm
Sporvejshistorisk Selskabs mangeårige kasserer "Kaser" også kaldet Svend Christensen, har skrevet sine erindringer fra et langt liv, som især - men ikke kun - har stået i sporvognenes tegn. Svend har et skarpt blik for underfundigheder, så bogen igennem er der beskrevet mange sjove oplevelser. Samtidig får læseren en god fortælling om etableringen af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, oplevet på nærmeste hold.
|
|
|
Oprangering af EuroCity - tog 1987 - 2024 Del 2
|
475,00 kr - Bestil nr. 1600Forfatter: Jean-Pierre Malaspina, Forlag: Lycka till Förlag, 2024 Antal sider: 220, Sprog: Dansk, Hardback 21,5 x 30,5 cm
Dette er det andet bind i bogen dedikeret til kompositionerne af EuroCity internationale tog, der har cirkuleret gennem de forskellige europæiske lande fra 1987 til i dag. De lande, der er omfattet af denne bog, er i alfabetisk rækkefølge:
Frankrig, Italien, Kroatien, Luxembourg, Polen, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Tjekkiet og Ungarn.
Det skal bemærkes, at andelen af togsæt, navnlig højhastighedstog, i mange af disse lande er meget højere end i de forbindelser, der er omfattet af første bind, hvilket afspejler en mere generel tendens i jernbaneforbindelserne i de seneste årtier.
Læseren, uanset om læseren er modelbygger eller ej, vil opdage omkring 700 forskellige kompositioner og deres udvikling gennem de 37 års eksistens af disse intereuro
|
|
Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift
|
|
Forfatter: Olaf Skov, Forlag: Eget forlag, Udgivelsesår: 2024
Antal sider: 252, Indbinding: Paperback, Størrelse: 21x29,7 cm
Pris kr.: 299,00 - Bestil nr. 1203.
Denne bog beskriver Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Den omtaler den besværlige start, der måtte udskydes, da entreprenøren gik konkurs, og bevillingshaverne måtte træde til med både lån og forskud. Desuden omtales ”mordet på afholdshotellet” og krigen mellem privatbanerne i Kolding om den fælles ledelse.
Banen var stærkt savnet til transport af tørv og brunkul, hvorfor der blev påbegyndt en midlertidig godstransport efterhånden som sporene blev lagt. I årene 1919-1920 anskaffede Troldhedebanen 230 godsvogne, næsten lige så mange som DSB.
|
|
Busstoppesteder i Danmark
Forfatter: Jef Pallavicini
|
|
Pris kr.: 298,00 - Bestil nr. 2165.
Bogen tager med sine mere end 300 illustrationer læseren med rundt til de fleste egne i Danmark. Fra Fanø til Bornholm og fra Skagen til Kruså. Desuden også et kig nordpå til Færøerne og Grønland.
Den giver et øjebliksbillede og beskriver designet, alsidigheden og diversiteten af busstoppesteder, stoppestedsskure og læskærme i Danmark. Fra den simple græsrabat til det aflukkede - og måske opvarmede - venterum.
Udover at virke som en samfundsmæssig nødvendighed er stoppestedet også en del af den danske designkultur. Designere/arkitekter som Poul Cadovius, Steen Østergaard, Børge T. Lorentzen, Knud Holscher og Ove Rix har alle givet deres bidrag til ventefaciliteter.
|
|
Langs spåret 2023 |
|
250,00 DK - Bestil nr. 1599
Längs spåret 2023 er bogen for dig, som vil vide, hvad der skete ved Sveriges jernbaner og sporveje i 2023 med hovedvægten på rullende materiel. Bogen er et supplement til Trafik-Nostalgiska Förlagets bog Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar 2023.
I denne bog kan man læse om årets store nyheder, om det rullende materiel hos de forskellige jernbaneselskaber, om de lokomotiver der kan køre fra Sverige til Tyskland og Østrig, samt hvornår kong Carl den 16. Gustaf var ude og rejse med tog, og om en genopstået svensk lokomotivfabrik.
|
|
Rundnasen und Kartoffelkäfer
|
|
Navnene rundnæse, tyknæse eller kartoffelbille identificerer en af de diesellokomotivtyper, der nu har opnået kultstatus. Med licens fra EMD rullede i alt 159 maskiner til Norge, Danmark og Ungarn fra lokomotivfabrikken NoHAB i Trollhättan, Sverige, fra 1954 og frem.
Til dette formål byggede AFB 40 belgiske og fire luxembourgske kartoffelbiller. Lokomotiverne er afledt af den amerikanske F-serie og B-klasse, men blev tilpasset europæiske forhold. Driften ved statsbanerne i Norge og Danmark sluttede i 2000/2001. Et par år tidligere havde AFB-søstrene sagt farvel i deres oprindelige form, og i Luxembourg i 1994. Siden har mange af de robuste lokomotiver stadig været i brug på diverse privatbaner, især i Danmark. og Sverige, men også i Tyskland.
Første del af bogen ser tilbage på de seneste driftsår ved de respektive statsbaner. Anden del omhandler de lokomotiver, der stadig er aktive i det 21. århundrede, med fokus på Tyskland.
350,00 DKK (inkl. moms) Bestil nr. 1598.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|