Vi har klippet fra Aalborg Stiftstidende 15. oktober 1972
I morgen skrives jernbanehistorie
DSB vil fjernstyre hele jernbanelinjen fra Hjørring til Randers fra en kommandopost på Aalborg Banegård.

Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.

På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.

F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.

Køreplanen for etableringen af fjernstyringen skal bl a sikre, at kunderne, publikum generes mindst muligt. F-dagen skulle således ikke komme til udtryk udadtil, men bag kulisserne er der hektisk travlhed.

- På bestemte minuttal kobles f. eks. sporskifterne kommandopostens kontrolområde. Det betyder, at sikkerhedssystemer ændres, endvidere bliver signalhuse sløjfet og endeligt skal der i løbet af dagen anlægges godt 300 meter nye spor på banegårdsarealet, oplyser den fungerende stationsforstander på Aalborg Banegård, overtrafikkontrollør J. Nørregaard, Aalborg"
Selv om F-dagen skaber store tekniske omvæltninger, skulle den ikke få væsentlig indflydelse på toggangen i morgen. Et enkelt godstog aflyses, og et persontog fra Frederikshavn, der normalt vender i Aalborg, føres i dagens anledning videre sydpå. De Øvrige tog kører efter den ordinære tidstabel - dog kan passagen af Aalborg Banegård, der skal ske i »sneglefart., medføre minutters forsinkelse.

Tog afsløres på lystavler

Når det projekterede fjernstyringssystem er endeligt udbygget, kan man på lystavler i Aalborg følge togenes bevægelser i det nordjyske landskab, og ved at trykke på knapper kommandoposten dirigeres sporskifter, signaler og bomme på hele strækningen. Men hvad omfatter første etape, der etableres i morgen?
Kommandoposten ved Østre Alle bliver nu ,hjernecenter for de fleste aktiviteter på Aalborg Banegård. Herfra overvåges og dirigeres jernbanetrafikken - både afvikling at person- og godstog samt rangering, herfra sættes signaler og skiftes spor, herfra radiostyres personalet på banegårdsarealet, herfra sendes meddelelser til passagerer ud over højttalerne på perronerne og herfra udgår DSB's interne kommunikation via telefoner og fjernskrivere" og i realiteten de lige så godt sidde under jorden for de dirigerer udelukkende ved hjælp af den Elektroniske fjernstyring.

Mere sikkerhed med elektronik 

Samtidig med at fjernstyringen sættes i funktion - efter et par måneders prøvetid øges sikkerheden på hele jernbanenettet inden for banegårdens område" Nu udelukkes det menneskelige element næsten, og ifølge de teknikere, der har udarbejdet det nye anlæg, kan der ikke ske f. eks. kollisioner hvis signalerne respekteres. Dels vil personalet altid kunne se på lystavlerne, når der holder tog på et spor - og følerne er så følsomme, at selv en skinnecykel vil blive registreret - dels kan man ikke komme til at skifte et spor og sende to tog mod hinanden.
Det forhindrer teknikken. Og det er helt bevidst gjort ekstra besværligt at neutralisere teknikken, hvis det endelig skal ske i forbindelse med en sammenkobling. Endvidere er det teknisk umuligt at omstille et sporskifte mens et tog kører over det. 

Og endeligt mindskes risikoen for fejltagelser ved at der altid skal trykkes på to knapper for at udløse en bevægelse.

Banegården får ny lang perron

 F-dagen i Aalborg er en milepæl i forbindelse med de ombygninger der finder sted på banegården.

Efter at fodgængertunnelen er færdig kan sporløbene ændres, således at der kan anlægges en ny perron to. Dette' arbejde er allerede sat i gang, og foreløbigt er der etableret småbidder. af den nye perron.
- Arbejdet vil blive fortsat med det samme, men der bliver i første omgang kun tale om en interimistisk perron oplyser overtrafikkontrollør Nørregaard, der bl a. fortæller at der end.nu ikke er truffet beslutning om bygning af et nyt perrontag. Aalborg Banegård har dog klaget til generaldirektoratet, og der vil spørgsmålet atter blive behandlet.

Tograngeringen styres pr. radio 

På F-dagen får premiere på radiostyrede tog. I første omgang forsynes de pladsledere, der arbejder rangering, med bærbare radioer, så de er i konstant forbindelse med  kommandoposten. Senere formentlig inden årsskiftet - skal også rangermaskinerne udstyres med radioer. Og en anden premiere på F-dagen: DSB har indtalt standard-tekster til de »store togafgange på kasettebånd, således at personalet i kommandoposten også kan annoncere togafgangene over højttalerne uden at skulle tage blikket fra lystavlerne.

Ingen på gaden ved automatisering

Gennem den senere tid er der blevet holdt en række informationsmøder på Aalborg Banegård for det personaIe, der nu skal tage alt det nye I brug: - Selv om der også er besparelser i automatiseringen, vil der ikke blive tale om afskedigelser eller forflyttelser af DSB-personalet i denne anledning, siger overkontrolløren. - Fra signalhus tre, der har været betjent af trafikassistenter, rykkes folkene op i kommandoposten, hvor de skal. arbejde sammen med stationsbestyreren. Og de fire portører; der spares i signalhus tre, kan bruges andre steder, idet vi har haft en latent mangel på arbejdskraft. Hvornår forsætter den videre udbygning af fjernstyringssystemet? : - I slutningen af november ,overtager Aalborg Banegård betjeningen af Nørresundby, fortæller J. Nørregaard. Og resten af strækningen mellem Hjørring og Randers? - Det ved vi ikke noget om endnu...

fvm 2024-08-06


 

Newsflash

DJK har indgået aftale om nye lokaler

I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. 

Selve nedpakningen af arkivet er i fuld gang af de medlemmer, der har deres faste gang i Fabriksparken. Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, hører vi meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail. 

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

Læs lidt mere om arkivet i Glostrup og hvordan du kan bidrage økonomisk til flytningen af DJK.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21


 

Tølløsebanen forlænges til Holbæk

Borgerne i den nordvestlige del af Region Sjælland kan se frem til markant bedre kollektiv transport. Regionsrådet har netop besluttet at forlænge ruten på Tølløsebanen, så der kommer direkte tog mellem Holbæk og Slagelse.

Du slipper for at skifte tog. Din rejsetid bliver kortere. Du kan vælge mellem flere afgange i myldretiden, og så kan du forvente i omegnen af 160.000 flere medpassagerer hvert år. Tølløsebanen bliver i 2027 markant opgraderet, og der er mange fordele for nuværende og kommende passagerer.

Forlængelsen af Tølløsebanen betyder blandt andet, at passagerer slipper for at skifte tog i Tølløse på rejsen mellem Slagelse og Holbæk. Herudover reduceres rejsetiden med 5-7 minutter, og frekvensen på strækningen Tølløse – Holbæk øges fra to til fire tog i timen i myldretiden.

En økonomisk og miljømæssig gevinst

Hidtil har vurderingen været, at en forlængelse ikke kunne gøres på en hensigtsmæssig måde. Det skyldes især forskellige signalsystemer, som betød, at lokalbanetogene på strækningen mellem Tølløse og Holbæk kun kunne køre med 70 km/t. Den fart kan øges til 160 km/t i 2028, når et nyt fælles signalsystem tages i brug sammen med de nye batteritog på Tølløsebanen.

Samtidig med de forbedrede rejsemuligheder giver beslutningen også økonomiske besparelser på anlægsudgifter. Besparelserne anslås samlet set at overstige 150 millioner kroner.

Med denne beslutning forener Regionsrådet økonomiske, miljømæssige og praktiske fordele, når køreplanskiftet i december 2027 gør det muligt at køre direkte med tog mellem Holbæk og Slagelse.

Fakta:

Tølløsebanen forlænges via den statslige Nordvestbane til Holbæk
Forlængelsen sker december 2027 når Nordvestbanen får nyt fælles signalsystem
Passagervækst: 160.000 nye passagerer forventes årligt.
Rejsetid: Reduceres med 5-7 minutter.
Driftsudgifter: 2,2 mio. kr. årligt.
Besparelser: Ca. 54 mio. kr. på ladeinfrastruktur og 36 mio. kr. på depotspor.
Frekvens: Fra to tog i timen i dag - Til fire tog i timen i myldretiden.

fvm 2025-01-14


 

Godstog med løs container standset lige før Storebæltsbroen

Toget køres af jernbaneselskabet DB Cargo, der også kørte godstoget bag ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor otte personer mistede livet.

Læs artiklen på TV 2

fvm 2025-01-08


 

Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station sat i gang

Overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og administrerende direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt, gav mandag den 6. januar signalet til, at det vigtige arbejde på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station kunne gå i gang.

Fra venstre afdelingsdirektør Claus Elleman, Per Aarsleff A/S, overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og adm. dir. Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt. Sund & Bælt

Øresundsbanen med Københavns Lufthavns Station som knudepunkt er helt central for transporten af gods og mennesker mellem Danmark, det øvrige Skandinavien og Europa. Strækningen er i dag med over 6.000 tog om måneden en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i landet, og der vil komme yderligere jernbanetrafik, når Femern Bælt-tunnelen til Tyskland åbner.

For at sikre kapaciteten på strækningen udvider Sund & Bælt derfor i de næste to år Københavns Lufthavns Station. Det omfatter blandt andet etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.

Aarsleff A/S er entreprenør på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station, der forventes at stå klar i slutningen af 2026.

fvm 2025-01-06


 

Sporlægning i Marslev

27-29 december 2024 har to store maskiner været i gang i museumsmagasinet i Marslev hal 2. Sporet er fyldt med skærver og det nye spor er stoppet.

Nu begynder sporet at ligne noget.

foto: Theo Berkhoudt 

 

fvm 2024-12-30


 

Generalprøve på nye eltog til Holbæk

Snart er det slut med gamle diesellokomotiver og bumlende IC4-tog på togstrækningen mellem Holbæk og København.

Link til Banedanmark på X

2024-12-13


 

Nordjyske jernbaner skal køre mellem Skagen og Hobro

Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har beslutning om, at DSB's IC-tog skal standse i Skørping fra 2026 til 2030 og det baner samtidig vejen for at køre regionaltog til Hobro. Samtidig vil DSB's IC-tog ikke længere standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Færre IC-stop, men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fra 2026 standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.

I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i Nordjylland. Dermed vil byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere vil standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. På grund af sporarbejde i Aarhus sker det lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december.

fvm 2024-12-12


 

Bygningen ved Marrebæk Station er tilbage efter 70 års fravær

I årtier fungerede den som sommerhus, men nu er en over 100 år gammel stationsbygning tilbage, hvor den blev opført.

Link til Tv2 øst

fvm 2024-12-11


 

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07