De fleste jernbaneudflugter plejer gerne at være vel planlagte; hvilke tog kører der og hvor, er der gode fotosteder eller stationer, der skal ses, museer og veteranbaner i nærheden, som er et besøg værd. Men nogle gange kan det også være befriende bare at „dukke op ved bommen“, at være ganske uforberedt og suge oplevelserne til sig. Min tur til kystbanen i Catalonien er et eksempel herpå, og kan måske inspirere andre til det samme. Eller hvis turen går til Barcelona i efteråret, at rive nogle timer ud til at pleje jernbaneinteressen.

Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen

I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.

Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?

Det skulle hurtigt vise sig, at omgivelserne, denne kystbane løb i, var ganske fotogene og værd at nyde med kameraet, som billederne her på opslaget viser. Mange steder løber banen klods op ad stranden, og gennem mindre tunneller, hvilket giver mange fine fotospots. Google Maps var her en fin hjælp til at finde gode steder og prioritere mellem de mange spots.

Den første del af strækningen fra Barcelona til Mataró åbnede i 1848, og var den første jernbane på den iberiske halvø. I årene efter forlængedes strækningen videre langs kysten til Arenys de Mar, Calella, Blanes og Maçanet-Massanes blev nået i 1861. Strækningen er dobbeltsporet de første ca. 30 km til Arenys de Mar, hvorefter den er enkeltsporet resten af vejen. Sporvidden er naturligvis efter iberisk standard på 1668 mm. Strækningen blev elektrificeret i 1950’erne med 3 kV DC, som dengang var Renfe’s standardkørespænding.

Selve togene er egentlig ikke så interessante; dem jeg så var primært ældre standard nærtrafiktog af type 447, leveret af spanske CAF m.fl . i perioden 1992-2001 i et antal på 183 togsæt. Nyere CAF-Siemens tog af typen Civia 463/464/465 sås dog også.

Trafikken på strækningen omfatter i dag kun nærtrafiktog administreret af „Rodalies de Catalunya“, hvilket bedst kan oversættes til „Nærtrafik i Catalonien“ med spanske Renfe som operatør. Rodalies de Catalunya omfatter i alt 17 linjer omkring Barcelona, som er provinshovedstad i det autonome område Catalonien, og betjener over 200 stationer. Passagertallet lå på i alt 117 mio. i 2016. Linjerne på strækningen til Calella er benævnt R1 og RG1.

Ønskes mere viden om den catalonske kystbane, kan der hentes mange fl ere oplysninger på Wikipedia (søg f.eks. Rodalies de Catalunya, eller på hjemmesiden www.trenscat.com.

toj 2024-08-19


 

Newsflash

DJK har indgået aftale om nye lokaler

I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. 

Selve nedpakningen af arkivet er i fuld gang af de medlemmer, der har deres faste gang i Fabriksparken. Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, hører vi meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail. 

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

Læs lidt mere om arkivet i Glostrup og hvordan du kan bidrage økonomisk til flytningen af DJK.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21


 

Tølløsebanen forlænges til Holbæk

Borgerne i den nordvestlige del af Region Sjælland kan se frem til markant bedre kollektiv transport. Regionsrådet har netop besluttet at forlænge ruten på Tølløsebanen, så der kommer direkte tog mellem Holbæk og Slagelse.

Du slipper for at skifte tog. Din rejsetid bliver kortere. Du kan vælge mellem flere afgange i myldretiden, og så kan du forvente i omegnen af 160.000 flere medpassagerer hvert år. Tølløsebanen bliver i 2027 markant opgraderet, og der er mange fordele for nuværende og kommende passagerer.

Forlængelsen af Tølløsebanen betyder blandt andet, at passagerer slipper for at skifte tog i Tølløse på rejsen mellem Slagelse og Holbæk. Herudover reduceres rejsetiden med 5-7 minutter, og frekvensen på strækningen Tølløse – Holbæk øges fra to til fire tog i timen i myldretiden.

En økonomisk og miljømæssig gevinst

Hidtil har vurderingen været, at en forlængelse ikke kunne gøres på en hensigtsmæssig måde. Det skyldes især forskellige signalsystemer, som betød, at lokalbanetogene på strækningen mellem Tølløse og Holbæk kun kunne køre med 70 km/t. Den fart kan øges til 160 km/t i 2028, når et nyt fælles signalsystem tages i brug sammen med de nye batteritog på Tølløsebanen.

Samtidig med de forbedrede rejsemuligheder giver beslutningen også økonomiske besparelser på anlægsudgifter. Besparelserne anslås samlet set at overstige 150 millioner kroner.

Med denne beslutning forener Regionsrådet økonomiske, miljømæssige og praktiske fordele, når køreplanskiftet i december 2027 gør det muligt at køre direkte med tog mellem Holbæk og Slagelse.

Fakta:

Tølløsebanen forlænges via den statslige Nordvestbane til Holbæk
Forlængelsen sker december 2027 når Nordvestbanen får nyt fælles signalsystem
Passagervækst: 160.000 nye passagerer forventes årligt.
Rejsetid: Reduceres med 5-7 minutter.
Driftsudgifter: 2,2 mio. kr. årligt.
Besparelser: Ca. 54 mio. kr. på ladeinfrastruktur og 36 mio. kr. på depotspor.
Frekvens: Fra to tog i timen i dag - Til fire tog i timen i myldretiden.

fvm 2025-01-14


 

Godstog med løs container standset lige før Storebæltsbroen

Toget køres af jernbaneselskabet DB Cargo, der også kørte godstoget bag ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor otte personer mistede livet.

Læs artiklen på TV 2

fvm 2025-01-08


 

Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station sat i gang

Overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og administrerende direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt, gav mandag den 6. januar signalet til, at det vigtige arbejde på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station kunne gå i gang.

Fra venstre afdelingsdirektør Claus Elleman, Per Aarsleff A/S, overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og adm. dir. Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt. Sund & Bælt

Øresundsbanen med Københavns Lufthavns Station som knudepunkt er helt central for transporten af gods og mennesker mellem Danmark, det øvrige Skandinavien og Europa. Strækningen er i dag med over 6.000 tog om måneden en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i landet, og der vil komme yderligere jernbanetrafik, når Femern Bælt-tunnelen til Tyskland åbner.

For at sikre kapaciteten på strækningen udvider Sund & Bælt derfor i de næste to år Københavns Lufthavns Station. Det omfatter blandt andet etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.

Aarsleff A/S er entreprenør på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station, der forventes at stå klar i slutningen af 2026.

fvm 2025-01-06


 

Sporlægning i Marslev

27-29 december 2024 har to store maskiner været i gang i museumsmagasinet i Marslev hal 2. Sporet er fyldt med skærver og det nye spor er stoppet.

Nu begynder sporet at ligne noget.

foto: Theo Berkhoudt 

 

fvm 2024-12-30


 

Generalprøve på nye eltog til Holbæk

Snart er det slut med gamle diesellokomotiver og bumlende IC4-tog på togstrækningen mellem Holbæk og København.

Link til Banedanmark på X

2024-12-13


 

Nordjyske jernbaner skal køre mellem Skagen og Hobro

Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har beslutning om, at DSB's IC-tog skal standse i Skørping fra 2026 til 2030 og det baner samtidig vejen for at køre regionaltog til Hobro. Samtidig vil DSB's IC-tog ikke længere standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Færre IC-stop, men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fra 2026 standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.

I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i Nordjylland. Dermed vil byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere vil standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. På grund af sporarbejde i Aarhus sker det lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december.

fvm 2024-12-12


 

Bygningen ved Marrebæk Station er tilbage efter 70 års fravær

I årtier fungerede den som sommerhus, men nu er en over 100 år gammel stationsbygning tilbage, hvor den blev opført.

Link til Tv2 øst

fvm 2024-12-11


 

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07