Søndag den 18. august afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev.

Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

Ny hvervefolder

Der er i foråret blevet udarbejdet ny hvervefolder, som erstatter den der blev lavet for snart fem år siden. Denne gang har den fokus på hovedforeningen, dvs. hvad Dansk Jernbane-Klub også er, udover veteranbaner og gamle tog. Hvervefolderen er denne gang udarbejdet i et mindre oplag, og uddeles kun på veteranbanerne og museer, samt ved messer og udstillinger hvor DJK er med. Teksten i folderen indgår i vores hjemmeside om at blive medlem

Museumsbanen var glad for opdateringen, det har været savnet længe. Kunne dog godt ønske, at der havde været mere omtale af veteranbanerne. Tommy O. Jensen, som sammen med Finn Madsen har udarbejdet folderen, var for så vidt enig, men i så fald vil folderen nærmest blive et hæfte, hvilket ikke var meningen med opgaven. Foreslog at lave et indstik til folderen, som var målrettet Museumsbanen. 

Generalforsamling 2025

Henrik Bang og Jesper Hansen har tidligere meddelt, at de træder af som formand henholdsvis sekretær ved generalforsamlingen 2025. I og med at der skal vælges ny tillidsposter, skal vi allerede nu have fokus på dette afholdelsen af generalforsamlingen 2025. Efter kalendergymnastik blev søndag den 6. april foreslået. Forretningsudvalget finder ud af at skaffe lokaler i hovedstadsområdet. Indkaldelse til generalforsamling annonceres i kommende numre af Jernbanen og på hjemmesiden.

Som muligt forslag til fremlæggelse på generalforsamlingen, er der kommet forslag om ændring af kontingentperioden fra den 1.1 – 31.12 året efter, så den i stedet følger regnskabsåret 1.9-30.09. Undgår derved periodisering. Opkrævning af kontingent flyttes i stedet til oktober, som kan være en mere skånsom måned end januar, som erfaringsmæssig kan være økonomisk tung for mange efter julen. 

Ved samme lejlighed diskuteres kontingentsatserne, hvorvidt de skulle justeres som følge af inflation og stigende udgifter til blad og huslejer. Der blev af flere udtrykt bekymring for dette. Vi skal være påpasselig med at sætte kontingentet op, det svier især hos de helt unge, der ikke har mange penge at gøre godt med. Foreslog at skillepunktet mellem junior- og seniormedlemsskabet kunne flyttes fra 18 år til 23 år. En løsning kunne også være at indføre halv/reduceret pris til aktive medlemmer, der ikke ønsker at modtager blad.

Formanden gjorde opmærksom på, at ændringer af kontingentsatser først vil kunne gennemføres med virkning fra 2026, da kontingent for 2025 blev besluttet på generalforsamlingen i foråret. Det aftaltes, at Forretningsudvalget kommer med forslag til kontingentsatser i 2026, og fremlægger det på næste hovedbestyrelsesmøde søndag den 10. november.

Kort regnskabsstatus og budget 2024/2025

Kassereren gennemgik status på kassen pr. 31.7.2024 og vurderer, at det overordnet ser det fornuftigt ud. Der er pt. likvide midler nok i kassen, men kan også konstatere at huslejen for klubhuset Herlev er steget, og forventes over budget ved udgangen af regnskabsåret.

Flere forslag til øget indtægter og donationer blev diskuteret. Jernbanens redaktion blev opfordret til at beskrive om mulighed for donationer og testamenteringer til DJK i Jernbanen M4, så det står klart hvor stor betydning §8a har for DJK og det personlige skattefradrag man kan opnå herved.

For at reducere udgifter, kunne antallet af frieksemplarer af blade også reduceres, hvorved der ville spares porto og trykudgifter. Liste over frimedlemmer udsendes forud næste hovedbestyrelsesmøde.

­­Første udkast til budget for 1.10.2024 – 30.9.2025 blev gennemgået, og der var flere punkter om f.eks. husleje som skulle undersøges nærmere. Forretningsudvalget går budgetudkastet igennem, og kommer med nyt forslag til næste hovedbestyrelsesmøde.

Materielsager og håndtering af disse
Ny kedel til LJ nr. 19

Museumsbanen har skaffet midler til indkøb af ny kedel til LJ nr. 19, og vil gerne have hovedbestyrelsens godkendelse til indbygning af denne. Der er tale om ny fremstillet kedel, som erstatter den nuværende kedel på nr. 19. Den nuværende er meget nedslidt, og skal have omfattende reparation for at kunne anvendes igen.  Den nye kedel er designet for fyring med træpiller mm. miljøvenlige brændsler, men kan også fyres med kul. Den nuværende kedel gemmes for eftertiden, og kan senere istandsættes. Dvs. den skrottes ikke. Finansiering af den nye kedel sker gennem fonde, og der er opnået tilsagn om støtte på 2 mio.kr.

Enkelte fandt at beslutningsprocessen for ny kedel ikke fulgte de principper, der er beskrevet i materielaftalen mellem Museumsbanen og DJK Hovedforeningen. Her skal væsentlige ombygninger af materiel forelægges bestyrelsen, før projektet sættes i gang. Således burde projektet være forelagt hovedbestyrelsen før fondsansøgninger blev indledt. Synes at det går i mod princippet med historiebevaringen, og fremover bør der være mere klare regler for væsentlige ombygninger. Keld Haandbæk påpegede, at vi ikke behøver  nye regler, men at vi skal overholde de gældende materielaftaler, hvor det er tydeligt beskrevet hvad der gælder.

Et flertal i hovedbestyrelsens godkendte Museumsbanens oplæg til ny kedel til LJ nr. 19, mod at den gamle kedel bevares forsvarligt i Maribo indtil videre.

 VLTJ nr. 6 og Gs-vogne

Museumsbanen vil gerne afhænde VLTJ nr. 6 og Gs-vogn, som begge er overtallige. Banerne i DJK bedes meddele tilbage inden næste forretningsudvalgsmøde den 18. september, om der er interesse i enhederne, inden enhederne bydes ud i DVF-regi.

Permanent løsning for D 826

Vestsjællands Veterantog ønskede, at der tages stilling til D 826’s fremtid. Den er henstillet udendørs pga. pladsmangel, og der sker løbende tyverier fra den. Opfordrede hovedbestyrelsen til at finde en løsning.

Hovedbestyrelsen tog henvendelsen til efterretning, og bad Forretningsudvalgsmøde om at undersøge muligheder for opbevaring/afhændelse.

Ophugning af HTJ M12

Vestsjællands Veterantog oplyste, at man er ved at hugge HTJ M12 op og indvende relevante reservedele. Accept af ophugning er tidligere givet af Hovedbestyrelsen, da ingen andre baneforeninger eller veteranbaner uden for DJK ønske at overtage vognen, og at der findes mange Triangel-motorvogne af denne type i forvejen.

OHJ Trolje 75

Mariagerbanen vil gerne afhænde troljen OHJ 75, der er blevet tilovers, efter den ny Banedanmark 20 tons trolje er kommet til og er blevet godkendt. Banerne bedes meddele tilbage til næste møde i Hovedbestyrelsen, om de er interesseret i troljen.

SB M1

Formanden oplyste, at afhændelsen af motorvognen SB M1 til museet i Wismar (Eisenbahnfreunde Wismar e.V.) har trukket ud, da der har været flere uafklarede punkter i aftalen som skulle forhandles på plads. Det har været en langvarig proces. For at få fremdrift i sagen, overtager Keld Haandbæk og Søren Bay sagen.

Hovedbestyrelsen tog orienteringen til efterretning.

Bordet rundt
Limfjordsbanen:

I år har der ikke været sommertrafik, da hele stationen i Aalborg er under ombygning. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Limfjordsbanen. Der skal vælges ny sikkerhedsansvarlig. Udfordringer med at kunne køre på ERTMS, Limfjordsbanen skal have uddannet områderangerleder hos Banedanmark, før det kan ske.

MHVJ:

Passagertal er højere sammenlignet med sidste år, og dermed forventes gode driftsindtægter. Der er en god stemning i Mariager. Mange af de tidligere aktiver er vendt tilbage i tjeneste.

Veterantog Vest:

Taglægning på remisen i Bramming er færdig, det lavet korrekt, og budgettet overholdt. Der kan nu revideres materiel uden at få tagsten i hovedet. 

Jernbanebøger:

Samarbejder med Banebøger om bogudgivelse om DSB-design, der er indgået aftale om at købe et vist antal bøger med god rabat. Alternativ at købe sig ind i bogprojekt, men det går i mod DJK’s formålsparagraf, fordi der indgår aflønning.  Der udsendes bogpakke omkring jul sammen med PSA 2024,

Indtægter fra bogsalg forventes først modtaget i 2025 – der er pt. pres på likviditeten i 2024.

Vestsjællands Veterantog:

Udfordres med indbrud og tyveri omkring vognhallen, især ting der står udenfor.  Dette affødte generel snak om løsninger hegn og overvågning – en løsning kunne være fondsansøgning til bedre sikring af remiser og haller. Vildtkameraer blev foreslået som simpel overvågningsmulighed.

Juletogsarrangementet sidste år var en dårlig forretning og gav ingen indtægt. I år sker juletogskørsel derfor med eget Triangel tog.

Djursland Jernbanemuseum:

Albani-vognen er flyttet fra Aalborg til Ryomgård, hvilket skete til en fordelagtig pris med gode forbindelser til vognmand. Der arbejdes med istandsættelse af postvogn DSB DO 5604, og som er blevet en del af udstillingen. Dette giver anledning til gode samtaler med gæster, når de ser hvor omfattende arbejde det er. Fin sæson – lidt flere gæster end sidste år. Den gamle DSB læssehal (ca. 10 x 60 m) er blevet ledig, måske kan den lejes til rimelig præcis af kommunen.

MY Veterantog:

Turen til MY-jubilæumsarrangementet i tyske Wittenberge gik godt. MY 1126 leverede trækkraft, og havde MY 1101 og 1135 fra Jernbanemuseet med.

I Hundested foregår renovering af B 332. Der foretages pladearbejde på MY 1126 – derfor ikke flere kørsler i år. Stadig udfordret med spormodernisering i Hundested, opgaven har ikke høj prioritet hos Lokaltog.

Trods få kørsler balancerer økonomien. Annoncering i M-bladet har givet nye aktive i Hundested. HBJ opfordrede til at bruge Jernbanens muligheder for annoncering.

Byggesager

Søren Bay gav status om vognhalsbyggeriet i Marslev. De elektriske installationer er ved at være testet og afsluttet, og det forventes, at der kan lægges de første sporrammer inden længe. Der skal skrabes ca. 10 cm materiale af bunden, for at kunne udlægge sporramme i den rigtige højde. Djursland Jernbanemuseum tilbød hjælp til kommende arbejdsweekender, når der skal lægges spor. Der arbejdes på officiel indvielse af hallen til foråret.

Redigeret af Tommy O. Jensen

2024-09-17 fvm 


 

Newsflash

Foredrag om det danske Postvæsen gennem 400 år

Odsherreds Trafikmuseum inviterer til aften om ”Det danske Postvæsen gennem 400 år”.
Støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum holder generalforsamling
torsdag 27. marts 2025, kl. 19:15 på museet, Hørve Stationsvej 9, 4534 Hørve.

Efter generalforsamlingen er der som sædvanligt et arrangement. I år vil Ulrik Lindquist fortælle om Post- og Telegrafvæsenets, Post Danmarks og Post Nords 400-årige historie, et aktuelt emne, da Post Nord 6. marts har oplyst, at man slutter med at omdele breve med udgangen af 2025.

Læs mere

OCMP-fvm 2025-03-17


 

Flytningen af DJK’s arkiv sker næsten parallelt med Hovedstadens Letbane

Når flyttebilerne fra JONAS kører afsted med DJK’s arkiv fra Fabriksparken til Vallensbækvej, kører de parallelt med Hovedstadens Letbane, hvor testkørslerne er i gang på en del af strækningen. DJK’s frivillige, der hjælper med flytningen, kører samme vej, og på turen møder man af og til et letbanetog.

Arkivet på Vallensbækvej er i to dele, og i flytteuge 2 er der opsat reoler og udpakket arkiv i stort set alle lokalerne. En stor del af det flyttede arkivmateriale står dog stadig midlertidigt i flyttekasser, i alt ca. 400, men omkring tilsvarende antal kasser er udpakket og sat nogenlunde på plads.

Arkivholdet arbejder mandag-fredag med ned- og udpakning hver dag, mens flyttebilerne kører tirsdag og torsdag. Heldigvis får DJK også hjælp fra JONAS udover selve flytningen. Ellers ville der ikke være pakket flyttekasser nok eller adskilt reoler til at fylde bilerne de to dage.

Under nedpakningen er det ofte svært ikke at stoppe op og se nøjere i de mange arkivmaterialer, men det er tiden ikke til, selv om man fristes til at studere f.eks. ”Vejledning til Forstaaelse af Telegrafen og Telefonen samt Stræknings- og Sporskiftesikringsanlæggene” fra 1903 nærmere.

Nu holder ”flytteholdet” weekend, men fra mandag 17. marts tager holdet atter fat, og hver dag vil der være mellem 5 og 10 DJK’ere på arbejde i de to arkiver.


Dovrebanen åbner igen før påske

Den lukkede jernbanebro på Otta åbner 7. april og trafikken er igen normalt igen på Dovrebanen. 

Link til NRK

fvm 03/14/2025


 

Flere strækninger i Syd- og Sønderjylland gøres klar til nyt signalsystem

Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem. Det betyder, at flere strækninger i perioden er lukket.

Inden længe overgår strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov til at køre på det nye digitale signalsystem. Signalsystemet afløser de gamle nedslidte sikringsanlæg og vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil og effektiv togdrift.

I den kommende måned er der derfor masser af aktivitet omkring jernbanen, så det nye system kan tages i brug. Det betyder, at strækningen fra grænsen ved Tønder til Ribe vil være helt lukket for trafikken mellem den 21. marts og den 22. april. Strækningerne Ribe-Bramming og Esbjerg-Lunderskov er lukkede fra den 11. april til den 22. april.

Det er et kæmpestort og komplekst arbejde der indebærer udskiftning af sporskifter på ni stationer og skifter udstyr i 48 overkørsler. Derefter følger en testfase, inden det nye signalsystem den kan sættes i drift 22. april. Med al den aktivitet i sporet er det ikke muligt at køre tog samtidig og der køres der i stedet togbusser. Ud over spærringerne på jernbanen vil vejtrafikken også flere steder være påvirket, når alle overkørsler på strækningerne skal ombygges.

Det nye signalsystem vil på sigt vil give færre signalfejl og forsinkelser på jernbanen, men erfaringsmæssigt vil der være en periode med ”børnesygdomme, lige efter systemet er taget i brug. 

banedanmark  fvm 2025-03-14


 

Lars reparerer togskinner, mens du sover

Fra marts ruller et såkaldt fræsertog ud på jernbanestrækningerne i Region Sjælland for at reparere togskinner.

Link til Tv2øst

fvm 2025-03-12


 

En del af den danske jernbanekulturarv får ny adresse

Dansk Jernbane-Klubs formål er at fremme kendskabet til og interessen for enhver art af jernbanedrift. Foruden foreningens veteranjernbaner har vi også et righoldigt arkiv med historisk materiale fra jernbanevirksomheder og -institutioner.

En stor del af arkivmaterialet stammer fra bl.a. DSB, Banedanmark samt privatbanernes arkiver fra både lukkede og eksisterende privatbaner. De ældste dokumenter er fra jernbanen Altona – Kiel, der åbnede i 1844.

Gennem årene har DJK’s arkiv haft mange ”adresser”, hvor de første arkivalier blev opbevaret i personvognen OMB B 5, der var opbevaret ved ”DJK’s værksted” på Klampenborg Station. Senere var arkivet i Østre Billetsalg på Charlottenlund Station. Efter flere flytninger var DJK’s domicil og dermed også arkivet i Vognekspeditionsbygningen på Københavns Godsbanegård fra 1986. Næste stop blev Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev fra 2012.

Efter opsigelse fra udlejer i efteråret 2024 har DJK besluttet at leje lokaler til både domicil og arkiv på Vallensbækvej 22 i Brøndbyvester.

Oprydning og nedpakning af arkivet begyndte straks, men først omkring 1. marts er selve flytningen af det omfattende arkiv begyndt. Den ”faste stab”, der normalt har mødtes en gang om ugen, har suppleret med flere nye DJK’ere sat sig et mål: Arkivet skal være flyttet til tiden, altså senest 31. marts. Heldigvis er der tilknyttet professionel hjælp, idet der er indgået aftale med flyttefirmaet JONAS ApS om hjælp til flytningen.

Første flyttelæs kørte fra Glostrup den 3. marts, og selv om der er utrolig meget flyttegods endnu, så må status for uge 1 i flytteprocessen være, at der er bare gået godt, selv om vi hver dag er gået godt trætte hjem fra enten Glostrup eller Brøndbyvester. De fleste af os er jo i 70’erne, men teamet af ”gråt guld” har vist sin styrke sammen med gode og arbejdsomme flyttefolk fra JONAS.

Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, så kan det nås endnu. Vi hører meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail.

Kontakt til Arkivholdet via Ole-Chr. M. Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

ocmp/fvm 2025-03-07


 

50 år med Danmarks Jernbanemuseum

Den 17. april 2025 markerer Danmarks Jernbanemuseum at det er 50 år siden det åbnede i Odense. 

Jubilæumsåret skydes i gang den 5. april med en helt særlig filmvisning, hvor du kan opleve Olsen-Banden på sporet på det samme spor, hvor filmens berømte hovedrolleindehaver, den orange traktor, holder.

Jubilæumsudstilling - 50 år med Danmarks Jernbanemuseum
Oplev højdepunkterne fra museets 50-årige historie i Odense gennem særlige genstande, billeder og fortællinger, der vækker minder og viser udviklingen gennem årene. I udstillingen kan I gense den ikoniske modelbane fra Københavns Hovedbanegård og prøve kræfter med vores MY 1112-simulator. For børn og barnlige sjæle er der masser af sjove legesager og aktiviteter. Udstillingen åbner fredag den 11. april -  kom og tag del i vores historie.

Den 17.april fejres selve jubilæumsdagen med entrépriser som i 1975, fødselsdagskage, buskørsel og sjove aktiviteter for både børn og voksne.

Sommerens højdepunkt bliver jubilæumsweekenden den 14.-15. juni, hvor museet fremviser sjældne lokomotiver og vogne, herunder Sølvpilen og lokomotiverne MZ 1401 og P 931. I september åbnes en særudstilling om den orange traktor fra Olsen-banden på sporet.

I september indbydes til åbningen af vores nye magasin i Marslev, hvor der bliver mulighed for at se bag kulisserne og der fremvises udvalgte togstammer og lokomotiver fra museets store samling.

To spændende arrangementer
Året rundes af med to spændende aftener, hvor du kan opleve et foredrag med Jakob Stegelmann, som dykker ned i togrejsernes kulturhistorie, og en aften med Clement Kjersgaard, der leder en samtale om togrejser i Europa. Samtalen vil inkludere forfatter og kulturpersonlighed Knud Romer, som deler sine tanker om togrejsens rolle i både historien og nutiden.

I samarbejde med spillefilmfestivallen OFFSpring viser vi Olsen-Banden på sporet på Spor 7 den 5. april kl.17-20.

 Oplev filmen på det samme spor, hvor filmens berømte orange traktor holder, og nyd den klassiske film omgivet af de store lokomotiver i vores museum.

Filmjournalist Christian Monggaard giver et spændende indblik i Olsen-Banden og det ikoniske univers omkring filmene.

Billetter købes via OFFSprings hjemmeside. Der er et begrænset antal billetter, så køb dine billetter hurtigt.

fvm 2025-03-06


 

Banedanmark gør klar til batteritog

De kommende måneder er der masser af aktivitet og gule maskiner langs banen i Vestjylland, hvor 67 km jernbane skal fornyes og gøres klar til batteritog. Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog.

Som led i den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 blev det i 2021 besluttet at afsætte midler til indkøb af batteritog og etablering af ladeinfrastruktur på henholdsvis Holstebro og Skjern station. 

Og senere i år er det så planen, at de første batteritog skal rulle ud på det statslige jernbanenet, når Midtjyske Jernbaner indsætter deres nye batteritog. 

Inden de nye batteritog kan indsættes, skal jernbanen mellem Holstebro og Skjern dog have en ordentlig overhaling. Skinner, sveller og sporskifter på den enkeltsporede jernbane er slidte og trænger til fornyelse, og samtidig skal sporets bæreevne øges, så det er klart til batteritog, der er noget tungere end konventionelle dieseltog. 

Se film fra Banedanmark

fvm 2025-03-03


 

Så starter flytningen af DJK arkivet

Den 3. marts startede arbejdet med flytningen med hjælp fra flyttefirmaet JONAS, og det tegner godt.

Så er de første reoler sat op i de nye lokaler på Vallensbækvej 20 i Brøndbyvester. 

Lidt flere end forventet og man kom langt. I morgen tirsdag den 4. kører JONAS to flyttelæs, og der stiller fire mand til hjælp med nedpakningen, så der også kan blive kørt to læs afsted onsdag og torsdag. Søndag den 9. marts kl. 10 til ca. 15 vi pakkes mere ned. Har nogle lyst til hjælpe til er I meget velkomne i Fabriksparken 14 i Glostrup.

Desuden bliver der også behov for bistand til udpakning i de nye lokaler i Brøndbyvester i de kommende uger.

Der bliver således brug for alle ”ledige hænder” de næste fire dage. Meld gerne til aht. frokost m.m. Vi fordeler arbejdet i morgen, så der også kommer nogen til Vallensbækvej.

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om du kan hjælpe.

Der flyttes reoler og flyttekasser fra de gamle kælderlokaler i Glostrup

Ole Gold i gang med at sætte i reoler i de nye lokaler. Alle foto: Ole C. M. Plum

fvm 2025-03-03


 

"Nye" tog på Thybanen

Midtjyske Jernbaner har udlånt tre togsæt til kørsel på Thybanen i nogle måneder. Kørslen begynder den 3 marts. Foto fra Struer station, 02.03.2025

Foto: Asger Christiansen

fvm 2025-03-02