Søndag den 11. november afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev. Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

 

Andre lokaler til arkivet

DJK har modtaget opsigelse på arkivlokalerne i Glostrup, hvor vi skal være ude senest 1. april 2025. Udlejer har oplyst, at bygningerne er solgt og skal rives ned. Derfor er alle lejemål i bygningen blevet sagt op med et halvt års varsel. For DJK’s vedkommende er tale om kælderlokaler på 500 m2, som anvendes til opbevaring af historisk arkivmateriale, vi gennem årene har modtaget fra bl.a. nedlagte privatbaner, DSB og ikke mindst medlemmerne.

Forretningsudvalget er gået i gang med at afsøge nye muligheder, bl.a. er der undersøgt på køb af erhvervs-bygning i Herlev til 6,5 mio.kr., for at blive herre i eget hus og undgå risiko for fremtidig opsigelse af lejemål. Køb af ejendom vurderes pt. urealistisk grundet manglende finansieringsmuligheder, idet foreninger har ikke de samme muligheder for at optage realkreditlån som private har.

Lige nu afsøger forretningsudvalget markedet for lejemål på ca. 500 kvm i omegnen af København. Kriteriet er at det er tæt på kollektiv trafik, at lokalerne er opvarmet/tørre af hensyn til arkivalieopbevaring, og så vidt muligt ikke kælderlokaler pga. risiko for vandskader ved skybrud. Afsøgningen er udfordret af, at kvm-prisen i hovedstadsområdet er ca. 700-800 kr. årligt, dvs. en årlig udgift på op til 400.000 kr. årligt til arkiv. Det lejemål vi har i Glostrup, ligger noget under dette. Der har være kontakt til mange udlejere, vi skal helt ud omkring Slagelse for at matche det huslejeniveau vi har nu i Glostrup. Mange af de frivillige der passer arkivet, kommer fra Københavnsområdet, så dette skal også betænkes.

Forretningsudvalget forventer derfor stigende omkostninger til arkivleje i 2025, og i årene frem. Det påvirker driftsbudgettet, og det bliver nødvendigt at holde skarpt øje med hvad kontingentindtægterne anvendes til. Konkret betyder flytningen af arkivet og afledte flytteomkostninger, at der må trækkes på likviditeten. Desuden bliver det nødvendigt at øge kontingentet anslået med ca. 50 kr. årligt.

Hovedbestyrelsen gav forretningsudvalget mandat til at arbejde videre med at finde egnede arkivlokaler, inden for en ramme på en kontingentstigning på maks. 50 kr./årligt, og indgå aftale med udlejer inden næste hovedbestyrelsesmøde.

Generalforsamling 2025

Dato og lokalitet for generalforsamlingen i 2025 er nu på plads, det bliver søndag den 6. april 2025 og afholdes på Energicenteret, Voldparken, Kobbelvænget 65, 2700 Brønshøj. Der indkaldes til generalforsamlingen i Jernbanen 6/2024, og regnskabshæftet sendes ud med Jernbanen 1/2025.

Formand Henrik Bang Jensen ridsede situationen op, og der skal findes ny kandidat til bestyrelsen, og der skal vælges ny formand og ny sekretær. Hovedbestyrelsen tog udmelding om ny formand til efterretning, og vil gå i tænkeboks til næste hovedbestyrelsesmøde.

Følgende er på valg til generalforsamlingen: Benjamin Olsen, Claus Dahl, Keld Haandbæk og Søren Bay,

Jesper Hansen oplyste, at han ikke modtager genvalg, og der skal findes en ny kandidat og sekretær.

Den konkrete situation omkring arkivlokaler betyder vi bliver nødt til at hæve kontingentet med virkning fra 1.1.2026. Efter lidt diskussion blev hovedbestyrelsen enige om følge ændringer:

  • Kontingent forslag: 650 kr. stiger til 695 kr.
  • Juniormedlemsskab: 380 kr. stiger til 395 kr., samtidig hæves aldersgrænsen fra 18 år til 23 år.
  • Firmamedlemsskab: 10.000 kr. (uændret)
  • Husstandsmedlemsskab: 250 kr. (uændret)
  • Baneforeninger: 2.000/1.000 kr. (uændret)

Det aftaltes, at forretningsudvalget udsender et nyhedsbrev til baneforeninger – hvor kontingent- og forsikringsforhold for 2025 beskrives, så der ikke er noget uklart.

Introduktionssår for nye aktive medlemmer

Museumsbanen har internt talt om at tilbyde et introduktionssår for nye aktive medlemmer, som betales af Museumsbanen. Dette for at fastholde især unge interesserede, som vil prøve interessen af. Derefter betales kontingent som normalt. Formålet er at få flere aktive med i DJK.

Hovedbestyrelsen bakkede om indførelse af introduktionssår for nye aktive medlemmer, og bad forretningsudvalget om at laver udkast til vilkår. Oplægget er, at nye aktive er registreret som betalende medlem af DJK og at baneforeningen afholder kontingentet i introduktionssåret.

Materielsager

Baneforeningerne og DJK har modtaget brev fra Danmarks Jernbanemuseum om udskillelse af overtalligt materiel, heri blandt køretøjer som har tilhørt den nedlagte Sydvestjysk Jernbaneklub i Lunderskov. Der er flere enheder, som kunne være velegnet til udstillingsformål eller drift på veteranbanerne. Formanden koordinerer med baneforeningerne, hvilke køretøjer DJK har interesse i, og indleder dialog med Danmarks Jernbanemuseum herom. Hovedbestyrelsen gav desuden forretningsudvalget mandat til at forhandle med Danmarks Jernbanemuseum om overtagelse af materiel. Endelig beslutning træffes på næstkommende hovedbestyrelsesmøde.

 

Fra Danmarks Jernbanemuseum er der kommet ønske om at overtage Albanivogn SFJ ZB 509255, der er udstillet i Ryomgård. Djurslands Jernbanemuseum undersøger om de interne vil afhænde vognen. Beslutning om evt. overtagelse drøftes på næstkommende hovedbestyrelsesmøde.

Købsaftalen med motorvogn SB M1 med Wismar er nu faldet på plads, dokumentet er underskrevet.

Modeljernbanetillæg til Jernbanen

Der udkommer ikke længere danske modelbanetidsskrifter efter ”Spor og Baner” ophørte i sommers. Flere medlemmer har derfor spurgt det kunne være en ide at udgive et modelbaneblad i DJK-regi.

DJK har som udgangspunkt ikke tidligere ville udgive modelbaneblad, da det vil være i konkurrence med etablerede blade. Men i lyset af der ikke længere udgives danske modelbanetidsskrifter, har en lille arbejdsgruppe undersøgt mulighederne for at lave et modelbanetillæg til Jernbanen, som kunne udkomme 4 gange om året. Hvis tillægget skal være omkostningsneutralt, vil det kræve 300 ekstra medlemmer i foreningen. Hertil kommer ekstra aktive til opsætning af blad og redigering af artikler mm., idet den nuværende redaktion af jernbanen ikke har ressourcer til dette. Arbejdsgruppen har med baggrund i den aktuelle lokalsituation for arkivet, sat initiativet i bero indtil videre.

Arv og donationer

DJK har modtaget en 500.000 kr. i arv og beløbet er ikke øremærket til et bestemt formål i DJK. Ud over taknemmelighed i bestyrelsen overfor det tidligere medlem af DJK har valgt at betænke klubben, så affødte det også en diskussion om anvendelsen af arv og donationer, der ikke målrettet en bestemt opgave eller formål

i foreningen. Bl.a. blev det foreslået at midlerne helt eller delvis kunne placeres i en opsparingsordning til projekter eller strategiske formål, f.eks. etablering af et medlemshus.

Hovedbestyrelsen bad forretningsudvalget om at komme med oplæg til emner, der vil være relevante at spare op til, når der modtages ikke-øremærkede arv og donationer.

Næste hovedbestyrelsesmøde

Det besluttes at næste hovedbestyrelsesmøde afholdes den 23. februar 2025 i Herlev. Hovedemner vil være afklaring af kandidatur til formand og sekretær, idet begge positioner skal besættes med nye navne.

Det kulinariske udvalg

Uden mad og drikke, duer helten ikke. Det gælder naturligvis også medlemmerne af DJK’s hovedbestyrelsen, hvoraf en del rejser ganske langt for at deltage i en af de fire årlige hovedbestyrelsesmøder. Af denne grund er der oprettet et ”kulinarisk udvalg”, der har til opgave at forberede et godt frokostmåltid til de frem-mødte.

Udvalget består pt. af Benjamin Olsen, Hans-Henrik Larsen og Tommy O. Jensen, som tilstræber at stå for bespisning af den 15-18 fremmødte for under 1.000 kr. i alt. På dette hovedbestyrelsesmøde blev der trakteret med stegte ænder og brune kartofler i anledning af mortensaften, alt sammen til et pænt stykke under budgettet.

Redigeret af Tommy O. Jensen

fvm 2024-12-16


 

Newsflash

Rejsekortet får nye standere til tjek ind og ud i 2026

I 2026 forventes det, at det fysiske Rejsekort lukker, da det har nået sin teknologiske levealder. Samtidig efterspørger langt størstedelen af de rejsende i den kollektive transport digitale produkter, men der er også en mindre gruppe, som har brug for et alternativ til Rejsekort som app. Det skal til enhver tid være muligt for de rejsende at købe billet til den kollektive transport. 

Erstatningen for det fysiske Rejsekort er Rejsekort som app, men en vigtig forudsætning for lanceringen af app'en har været også at udvikle et alternativ til dem, der ikke kan bruge app'en. Aftalen om de nye standere til check ind og ud er første skridt til at kunne tilbyde de rejsende et alternativ til app'en.

Rejsekortet er opmærksomme på den forandring, som de rejsende skal igennem i skiftet fra gamle til nye billettyper uanset, om det bliver til app's eller til alternativet. Derfor har der siden 2022 været et tæt samarbejde med civilsamfunds- og interesseorganisationer med det formål at få input til målgruppeforståelse, funktionskrav og skiftet til Rejsekort som app og alternativet, 

fvm 2025-02-08


 

Se de nye batteritog den 21. februar hos Midtjyske jernbaner

Lige om lidt ankommer de første to batteritog til Lemvig. Kom og spark dæk den 21. februar.

Batteritogene kommer – nu begynder en grønnere fremtid på de danske skinner Ventetiden er forbi. Lige om lidt glider de første to af Midtjyske Jernbaners syv nye 
batteritog ind på Lemvig Station efter flere års intense forberedelser. Det bliver et historisk øjeblik for Midtjyske Jernbaner, men også for de vestjyske passagerer, der 
dermed tager et stort skridt ind i en mere bæredygtig fremtid. Batteritogene, der kommer til at køre på grøn strøm, er nemlig de første i Danmark og kommer til at køre 
på strækningerne Vemb, Lemvig og Thyborøn samt Holstebro og Skjern.

Togene ventes i fuld drift fra sensommeren 2025, men allerede den 21. februar viser Midtjyske Jernbaner togene frem ved et åbent hus-arrangement. 

Danmarks første batteritog 

Den gamle stationsbygning ved Lemvig Station, hvor Midtjyske Jernbaner holder til, summer af liv og forventning, mens der på værkstedet lidt længere nede ad vejen bliver løbet stærkt. Området omkring stationen er under ombygning, for her opføres Danmarks første ladeanlæg til batteritog.

 De syv nye batteritog, der er produceret i Tyskland af Siemens Mobility A/S, skal erstatte Midtjyske Jernbaners nuværende flåde bestående af otte dieseltog. Fire af disse tog, de historiske Y-tog med deres røde, orange og hvide farver, har kørt i mere end 40 år på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn og er for mange synonyme med jernbaneikonet VLTJ. Midtjyske Jernbaner har også fire Desiro-tog, som er 20 år yngre end Y-togene og i dag betjener strækningen mellem Holstebro og Skjern.  – Vi har i flere år vidst, at vores gamle dieseltog på Lemvigbanen var ved at være udtjente og stod til udskiftning. Derfor begyndte vi at kigge på tog med en mere klimavenlig teknologi, og med den grønne dagsorden fik vi lov til at være pilotprojekt for de her nye batteritog.

Herefter starter en periode med omfattende tests hen over foråret, idet togene skal typegodkendes af Trafikstyrelsen, før de må køre med passagerer. De sidste fem batteritog bliver leveret 
drypvist i Lemvig hen over de næste par måneder. Også disse tog skal igennem en række tests, før de må slippes løs på de vestjyske skinner. Lige om lidt begynder Banedanmark en omfattende sporombygning på strækningen mellem Holstebro og Skjern, hvor sporet skal opgraderes og fremtidssikres til de tungere batteritog. Derudover skal Banedanmark i gang med at etablere ladeanlæg til batteritogene i Holstebro og Skjern. Dette arbejde har også noget at sige for, hvornår batteritogene kan komme ud og køre. Forventeligt falder det hele i hak, så alle batteritog kan være i drift i sensommeren 2025.  For de rejsende betyder de nye batteritog ikke kun en grønnere rejseform, men også en mere komfortabel tur. Togene kører nemlig langt mere lydløst end de gamle dieseltog og rummer moderne bekvemmeligheder som behagelige sæder, borde til at arbejde ved og stik til opladning af 
mobiltelefoner samt handicapvenlige faciliteter.

Et kig indenfor  
For dem, der har lyst til at opleve batteritoget på nært hold, afholder Midtjyske Jernbaner et åbent hus arrangement den 21. februar kl. 13.00-17.00, hvor man kan komme og "sparke dæk" på de nye tog. Her vil der være mulighed for at gå om bord, se togene indefra, høre mere om den nye teknologi og få noget godt til ganen.  

fvm 2025-02-07


 

Batteritog mellem Skjern og Holstebro

 Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog. Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog. Det sker, når Banedanmark er færdige med den store sporombygning på strækningen og har etableret ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners nye tog.

Sporombygningen går i gang den 1. marts, og der skal skiftes skinner, sveller og ballast på en stor del af strækningen. En anden vigtig del af arbejdet består i at gøre sporet klar til at håndtere batteritogene, der er mere klima- og miljøvenlige end dieseltog, men også markant tungere.

”Sporet er ved at være nedslidt, og sporfornyelsen bidrager til en mere stabil og behagelig togdrift. Risikoen for fejl i sporet bliver markant mindre, når sporet er nyt, og samtidig forbereder vi strækningen til fremtidens klimavenlige batteritog. Banens bæreevne bliver bedre, og sideløbende med arbejdet i sporet etablerer vi de ladefaciliteter, der er nødvendige, for at batteritogene kan lade op,” siger projektleder Morten Sylvest Hansen.

Nye perroner, broarbejder og nyt underlag i overkørsler
Arbejdet foregår flere steder end blot i sporet på den 67 kilometer lange strækning mellem de to jyske byer.

16 overkørsler og tre perronovergange får nyt underlag, og på Lem Station bygger Banedanmark nye perroner og opgraderer afvandingssystemet. På stationerne i Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb bliver sporene desuden lagt om for at gøre trafikafviklingen lettere.

Hele sporombygningen foregår i tre etaper og varer frem til den 14. juli. I den periode vil togene være erstattet af togbusser.

 

Vi ved, at vi kommer til at trække på passagerernes – og naboernes – tålmodighed, imens vi er i gang. Derfor gennemfører vi også en lang række andre nødvendige arbejder, mens togtrafikken står stille, så der kommer til at gå en hel del år, inden vi igen skal forstyrre trafikken i Vestjylland med så omfattende et projekt,” siger Morten Sylvest Hansen.

Det er Midtjyske Jernbaner, der er ansvarlig for togbusserne, der erstatter togene, imens sporarbejdet står på.

Når sporet står klar midt i juli, kan der igen køre tog på strækningen. Samtidig med sporfornyelsen etablerer Banedanmark ladefaciliteter i henholdsvis Skjern og Holstebro, hvorefter Midtjyske Jernbaner kan indsætte batteritog mellem de to vestjyske byer.

FAKTA:

  • Sporkassen, sveller, ballast og skinner udskiftes på store dele af strækningen.
    Banen opgraderes til at kunne håndtere de noget tungere batteritog, der har et akseltryk på 22,5 ton. Den nuværende bane kan klare akseltryk på 17,5 ton.
    Banedanmark bygger nye perroner på Lem Station og opgraderer afvandingssystemet.
    Banedanmark gennemfører sporarbejder og ændringer i sporgeometrien på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer.
    Ni sporskifter udskiftes.
    Broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro
    16 overkørsler skal fornyes. 
    Tre passagerovergange på Lem, Vemb og Ringkøbing stationer fornyes.
    Banedanmark etablerer ladefaciliteter i Skjern og Holstebro.
    Der kører togbusser på strækningen i hele perioden. Banedanmark og Midtjyske Jernbaner opfordrer passagererne til at benytte Rejseplanen eller Midttrafik.dk, når de skal planlægge deres rejse under sporarbejdet.
     

fvm 2025-02-04


 

SJ forbereder sig på lang lukning af Dovrebanen

Et større jordskred under Otta-jernbanebroen er allerede bekræftet, og broen meldes at have flyttet sig 15 centimeter ifølge Bane NOR.
SJ forbereder sig på endnu et langt stop i driften af Dovrebanen og har brugt weekenden på at flytte store mængder rullende materiel via Rørosbanen.

Link til norske tog24.no

fvm 2025-01-29


 

Hvor er foto taget ?

Jørn Dietrich har nogle fotos fra sin oldefars fotoalbum. Han vil gerne have hjælp til at sætte stationsnavn på foto.
Kan du hjælpe med at stedfæste hvor det første foto er taget hører vi gerne fra dig. send en kort mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hvis du har forslag til hvor foto er taget.
 
Vi har allerede har fået et bud på hvor foto er taget. - nederst på denne side er der et bud på hvor foto er taget. 
 
Hans oldefar hed Hans Peter Madsen og havde nr. 157 i DSB's personaleprotokoller og var Lokomotivfyrbøder/-fører fra 1885 til sin død i 1915.
Han var stationeret i Kalundborg i 1885/86, i København 1886-92 og 1894-1915 samt Korsør 1892-1894. Han kørte C704, C708 og P 907.
 
I 2015 gav jeg Palle Ømark forskellige oplysninger om Hans Peter og han skrev en lille artikel, som blev bragt på bagsiden af Jernbanen nr. 4 i 2015.
 
Det første foto er fra et jernbaneterræn. Hvor er det er taget?
 
 
Foto er af en C maskine. Det sad i albummet ved siden af fotoet fra førerhuset.
 
Foto af oldefar er taget i førerhuset, formentlig på P maskine.
 
På dette foto står han foran en maskine P907. Han står nede på jorden og læner sig op af maskinen.
 
Øverste foto er taget i Viborg.
 
fvm 2025-01-29

Den gamle udflugtsvogn har fået skiftet gulv

VtV har fået udskiftet gulvet i den gamle udflugtsvogn DSB Litra Buh 704 fra 1932.
 

Dansk Jernbane-Klub uddeler hvert andet år midler fra DJK Fonden til specifikke projekter ved veteranbanerne, som ikke umiddelbart kan finansieres gennem driften.

Sidste år gik midlerne til renovering af Veterantog Vest udflugtsvogn Buh 704, kendt fra ”Olsen Banden på sporet”. VtV’s ansøgningen omfattede midler til indvendig renovering af linoleumsgulvet på udflugtsvogn DSB Buh 704, som baneforeningen har været i gang med at renovere og istandsætte siden 2023. Den indvendige istandsættelse har omfattet udskiftning af vinduesrammer og vægpanelerne, i og med de var hårdt medtaget af slitage og råd. 
Den billigste løsning ville være at skifte gulvet ud med et helt nyt, men som ikke ville have den historisk korrekt udseende tilbage fra 1960’erne, da vognen blev ombygget af DSB til udflugtsvogn. Det synes VtV ville være trist, og fik derfor tilbud på et nyt historisk korrekt udført linoleumsgulvet udført af professionel firma. Prisen for det nye gulv ville være ca. 50.000 kr.

DJK Fondens midler stammer fra medlemskontingenter til DJK, hvor der afsættes 10 kr. pr. indbetalt kontingent til fonden. Midler indsættes på en særlig konto til støtteformål for projekter i foreningens veteranbaner og arbejdsgrupper. 

Gulvet under renovering
 
VtV siger tak for pengene fra DJK’s fondspulje, og samtidig en stor tak til alle DJK’s medlemmer som har været med til at give deres bidrag til gulvet. Vi i VtV er meget glade for resultat, og er nu klar til endnu flere ture på de danske skinner.
 
Næsbjerg Gulve har brugt 7 dage på afmontering, tilskæring, limning og svejsning af gulvet og afsluttede arbejdet den 21 januar.
Der er udbedret råd 3 steder i gulvet af VtV inden gulvmontørens arbejde kunne påbegyndes. Der er bl.a. udskiftet dårlige gulvbrædder, isolering samt undergulv, og der er nu ingen bløde steder i gulvet længere.
 
Det nyrenoverede gulv
 
 
Alle foto: Hans Chr. B. Nørup
 
fvm 2025-01-26

 

Ta de pokkers rygsække af i busser og tog

Vi har fundet i den Norske avis Dagsavisen om rygsække i letbaner og i busser.

Samme problemstilling er i Danmark...

Link til en Norsk artikel

fvm 2025-01-24


 

Veterantog Vest kvitterede for støtten

Foreningen Veterantog Vest bød tidligere i dag til reception for samarbejdspartnere, venner af huset og ikke mindst repræsentanter for de fonde, der, via donationer, har gjort det muligt at få nyt tag på den gamle remise ved Hedemarksvej i Bramming, hvor foreningen har sit hjemsted.

 

Se facebook opslag fra Bramming posten:

(20+) Bramming Posten - VETERANBANEN KVITTEREDE FOR STØTTEN Foreningen... | Facebook

fvm 2025-01-24


 

DJK har indgået aftale om nye lokaler

I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. 

Selve nedpakningen af arkivet er i fuld gang af de medlemmer, der har deres faste gang i Fabriksparken. Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, hører vi meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail. 

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

Læs lidt mere om arkivet i Glostrup og hvordan du kan bidrage økonomisk til flytningen af DJK.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21


 

Tølløsebanen forlænges til Holbæk

Borgerne i den nordvestlige del af Region Sjælland kan se frem til markant bedre kollektiv transport. Regionsrådet har netop besluttet at forlænge ruten på Tølløsebanen, så der kommer direkte tog mellem Holbæk og Slagelse.

Du slipper for at skifte tog. Din rejsetid bliver kortere. Du kan vælge mellem flere afgange i myldretiden, og så kan du forvente i omegnen af 160.000 flere medpassagerer hvert år. Tølløsebanen bliver i 2027 markant opgraderet, og der er mange fordele for nuværende og kommende passagerer.

Forlængelsen af Tølløsebanen betyder blandt andet, at passagerer slipper for at skifte tog i Tølløse på rejsen mellem Slagelse og Holbæk. Herudover reduceres rejsetiden med 5-7 minutter, og frekvensen på strækningen Tølløse – Holbæk øges fra to til fire tog i timen i myldretiden.

En økonomisk og miljømæssig gevinst

Hidtil har vurderingen været, at en forlængelse ikke kunne gøres på en hensigtsmæssig måde. Det skyldes især forskellige signalsystemer, som betød, at lokalbanetogene på strækningen mellem Tølløse og Holbæk kun kunne køre med 70 km/t. Den fart kan øges til 160 km/t i 2028, når et nyt fælles signalsystem tages i brug sammen med de nye batteritog på Tølløsebanen.

Samtidig med de forbedrede rejsemuligheder giver beslutningen også økonomiske besparelser på anlægsudgifter. Besparelserne anslås samlet set at overstige 150 millioner kroner.

Med denne beslutning forener Regionsrådet økonomiske, miljømæssige og praktiske fordele, når køreplanskiftet i december 2027 gør det muligt at køre direkte med tog mellem Holbæk og Slagelse.

Fakta:

Tølløsebanen forlænges via den statslige Nordvestbane til Holbæk
Forlængelsen sker december 2027 når Nordvestbanen får nyt fælles signalsystem
Passagervækst: 160.000 nye passagerer forventes årligt.
Rejsetid: Reduceres med 5-7 minutter.
Driftsudgifter: 2,2 mio. kr. årligt.
Besparelser: Ca. 54 mio. kr. på ladeinfrastruktur og 36 mio. kr. på depotspor.
Frekvens: Fra to tog i timen i dag - Til fire tog i timen i myldretiden.

fvm 2025-01-14