Den  05.08-07.08  kørtes afskedstur for Fugleflugtslinjen (Lübeck-Puttgarden) arrangeret af Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra e.V. ved brug af CLR (ex-DSB) NOHABs 1138 & 1142. Linjen skal lukke i slutningen af ​​måneden for udskiftning af Femernsundtunnelen.

 Alle foto: Sjors van Dongen CLR 1142 + 1138 Abfahrt von Lübeck nach Braunschweig 07.08.22

Sjors van Dongen tog disse billeder og har mærket dem med placeringer 

CLR 1138 + 1142 Ankuft Hamburg Hbf 05.08.22 . Foto: Sjors van Dongen

Den såkaldte "Vogelfluglinie" var en vigtig del af det europæiske jernbanenet og forbandt Skandinavien med Central- og Sydeuropa i passager- og godstrafik. Siden 1963 har der været kørt tog med færger mellem Puttgarden på øen Femern og Rødbyhavn på Lolland. Med udvidelsen af ​​andre ruter blev jernbanetrafikken over Vogelfluglinie reduceret yderligere og yderligere. Siden december 2019 er togoverførslen med færgen i passagertrafik mellem Hamborg og København også stoppet på denne rute.

CLR 1138 + 1142 Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen

Inden 2028 ønsker Deutsche Bahn at udvide og elektrificere jernbaneforbindelsen Lübeck – Puttgarden på Vogelfluglinie i løbet af krydsningen af ​​Femern Bælt under Femern Bælt og dermed reducere rejsetiden til Skandinavien markant. Til dette formål vil den eksisterende enkeltsporede rute mellem Neustadt/Holstein og Puttgarden være lukket for al trafik fra slutningen af ​​august 2022 og i sidste ende nedlagt, fordi den nye rute vil blive omlagt og godkendt til 200 km/t. Fra 2029 skal jernbanetrafikken køre gennem en tunnel under Østersøen mellem Tyskland og Danmark.

Af denne grund har foreningerne Eisenbahn Nostalgietouren Bebra e. V og Braunschweiger Verkehrsfreunde e. V. i weekenden fra 5. til 7. august 2022 afskedsture med et historisk specialtog baseret på 1960'ernes tog.

CLR 1138 + 1142 Fehmarnsundbrücke  Foto: Sjors van Dongen

To historiske NOHAB diesellokomotiver af MY-serien er brugt foran specialtoget, som dengang var i tjeneste hos DSB og trak de internationale tog af skibet efter ankomsten til den danske færgehavn i Rødbyhavn og videre til København og transporteres i modsat retning. To af disse karakteristiske diesellokomotiver med en umiskendelig lyd ejes nu af CLR-firmaet og bruges mest foran godstog. MY 1142 i ny bemaling og MY 1151 i den gamle DSB bemaling blev brugt foran specialtogene i sandwich eller i dobbelttræk.

Særtoget bestod af 1. og 2. klasses lyntogsvogne og en firmavogn. De to NOHAB'er, er sjældent at findes i Tyskland.

CLR 1142 + 1138 am Fahrplatz Puttgarden 07.08.22   Foto: Sjors van Dongen