Lidt om Hønen hos Mariager Handest Veteranjernbane
Hønen på Handest station. Foto Simon m. Mørch
Selvom man starter livet som personvogn ovenikøbet med træsæder og ikke selv kan køre, men skal trækkes af et lokomotiv, kan man godt ende sine dage som en fin motorvogn, der kører ved egen kraft.
Det er, hvad ”HØNEN” fra Skagensbane kan berette om.
For ca. 10 år siden kunne man i Jernbanen læse en lille serie af i alt tre artikler omkring renoveringen af motoren på diesellokomotivet OHJ 40 ”Frichs firkantet”.
Nu er det igen blevet tid til at skrive lidt, da projektet er kommet i gang igen efter, at have ligget stille i en længere årrække.
Trykluftbeholdere på OHJ 40 hejses ud af maskinrummet 1/1 2022
For de ny tilkommende læsere vil jeg lave en kort opsummering af dette projekt. Den igangværende renovering blev påbegyndt 7/7 2007, hvor opgaven tog udgangspunkt i en overskuelig reparation af lokomotivets dieselmotor.
Læs mere: Diesellokomotivet OHJ 40 hos MHVJ gennemgår for tiden en større renovering
Et lille lokomotiv daler ned fra Himmelen
MHVJ har får et nyt køretøj
Det er ikke ofte, der falder noget ned fra Himmelen. Det kan veteranbanen bekræfte. Men her til formiddag dalede der på Mariager station i bogstavligste forstand et lille lokomotiv ned fra Himmelen. – Og lokomotivet kommer, som det er kaldet. Det er veteranbanens nyanskaffelse, der var på en lille lufttur.
Veteranbanen har ikke længere sporforbindelse ud til den store verden og til landets øvrige jernbanenet, og lokomotivet kunne derfor ikke ankomme til fjordbyen standsmæssigt ad skinnevejen.