I postlauget på Nyvang i Holbæk havde vi i længere tid talt om, at det kunne være godt at have en bureauvogn, så vi kunne fortælle historien om postens transport med jernbane.
OHJ D 232 på Holbæk station 1963. Vognen blev bygget i 1899 hos Vulcan i Maribo i forbindelse med åbningen af OHJ. Foto venligst udlånt af Niels Munch.
Vi fik i 2014 kontakt med Anders Dørge fra NSJK med henblik på at erhverve OHJ D 232, som på det tidspunkt stod i remisen i Gedser. Det er jo en gammel Holbæk-vogn. Vi arrangerede en tur til Gedser for at bese vognen. Vi var to mand fra postlauget samt en tømrer og en smed - alle frivillige på Nyvang.
Vi var sådan set glade for det, vi så, men vi var også klar over, at der ventede meget arbejde. Det har aldrig været vores tanke, at vi skulle til at bedrive veterantogsdrift på Nyvang. Det har vi jo allerede nogle veteranbaner, der tager sig af.
16. marts 2017 ankommer blokvognen fra Frede Andersen og Søn i Næstved med OHJ D 232 til Nyvang.
Vi ønskede blot at få vognen til at se præsentabel ud, så vi kunne fortælle historien. Det var tanken, at vognen skulle stå på et stykke spor ved siden af en kopi af Sandby station. Vi kørte hjem igen til Holbæk med en god fornemmelse, men det drøjede efterfølgende med at få landet en aftale med NSJK. Der var mange følelser med i det.
De frivillige på Nyvang - arbejder på at gøre vognen klar som scene
Vi fik endelig lavet en aftale og d. 16.03.2017 ankom D 232 på blokvogn til Nyvang. Vi fra postlauget samt andre frivillige på Nyvang gik i gang med at aftage bræddebeklædningen. Vi afmonterede også reoler og kroge og lamper. Alt sammen med henblik på, at det hele skulle rengøres og slibes og males, inden det skulle sættes op igen.
Der sker desværre så det, at vi får ny ledelse på Nyvang. Der er derefter ikke længere opbakning til vores planer for vognen. Vi mister efterhånden gejsten, og vognen står bare - og der sker ingenting.
En konstruktiv løsning - vognen er for lang til at være i laden.
Endelig var der én, der foreslog at bygge vognen om til en friluftscene. Det er der almindelig tilslutning til, også hos ledelsen, og sådan bliver det så. D 232 fik sin debut som Julemandens Værksted ved Nyvangs julemarked her i 2022.
Ak ja, vi må vel bare være glade for, at vognen ikke er blevet hugget op.
OHJ D 232 under Nyvangs julemarked. Julemanden hedder Ole Hald - også kendt som Ballon-Ole.
Tekst og foto: Ralph Dyssov
Når foråret bryder frem, skulle vognen gerne være ude at køre. - Hvis altså ikke der skjuler sig ubehagelige overraskelser.
Alle foto: Asger Christiansen.
Status på RHJ M 4 december 2022
I det forgangne år har seniorerne arbejdet intenst på vognen.
- Vognkassen er færdiglakeret, og står nu skinnende blank i overfladen.
- Indvendig opmaling af vognen er tilendebragt. I passagerafdelingen er opsat ny birketræsfiner på væggene.
- Nyt linoleum er lagt på gulvet i passagerafdelingerne. Den nye gulvbelægning er dog foreløbig beskyttet af ”håndværkerpap”, som først fjernes, når vognen sættes i drift.
- Varmesystemet er udskiftet og fornyet. Nyrenoveret tagkøler er monteret og ligeledes er nyfremstillet ekspansionsbeholder til kølevand fremstillet og monteret. Vognens varme- og kølesystem er trykprøvet og tæt, ikke mindst!
- Trykluftsystemet bliver i øjeblikket tjekket for utætheder via stationær kompressor. En del tæringer er opstået i det halve århundrede, vognen har stået stille.
- Sædestativer er genmonteret i vognen, ligesom lædersæderne har undergået en forvandling med en kraftig opløsning af sæbespånevand og efterfølgende påføring af læderfedt. Ganske få sæder/hynder har måttet ombetrækkes. Dette gælder f.eks. vognens langsæde, som har været sendt til ekstern sadelmager i Skive.
- Vognens el-anlæg er tjekket igennem og adskillige nye kabelføringer er etableret. Nye akkumulatorer er indkøbt og monteret.
- Vognens to førerborde har været til renovering, og alle instrumenter er udskiftet med nye komponenter; (komponenter, der primært er fremstillet til både, men som også er ganske gangbare til gamle motorvogne).
- Kæde- og stangtræk til gearskiftet er nyrenoveret.
- Nye lysegrå gardiner er under fremstilling og monteres ultimo januar.
- Nye Læn Dem ikke ud-skilte er fremstillet i plastic (ligner grangiveligt messing) og monteret til erstatning for alle de messingskilte, der er stjålet.
- Dieselmotoren har tilbage omkring 1990 undergået en større renovering – inden vognen blev ”hensat igen”. Dyserne i motoren er i årets løb renoveret. Ligeså er startmotoren og dynamoen renoveret i årets løb. Prøvestart af motoren forventes først i det nye år.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.
Foto: Asger Christiansen.
Den 19. oktober er det 20 år siden, at København tog metroen i brug og sendte sit første metrotog med passagerer i drift. Dermed var første skridt taget til, at København fik et effektivt højklassificeret kollektivt transportsystem. Den 29. maj 2003 blev strækningen til Frederiksberg taget i brug, og den 12. oktober 2003 blev den forlænget til Vanløse.
I hele perioden har passagertallet været lavere, end hvad der fremgår af trafikmodellerne. På trods af dette må metroen i dag betegnes som en succes.
I Jernbanen nr. 5/2002 bragte vi en større artikel om den nye metro i København.
Du læse artiklen fra åbningen her
2022-10-31