Søndag den 26. maj afholdtes det første hovedbestyrelsesmøde efter generalforsamlingen den 24. marts. Mødet holdtes som vanligt i klubhuset i Herlev.

Mødet indledtes med, at formanden Henrik Bang Jensen bød de nye medlemmer velkommen i hovedbestyrelsen. Ved samme lejlighed blev der ridset op, hovedbestyrelsens rolle og funktion, og hvor beslutninger om f.eks. materielanskaffelser og ditto afskaffelse tages på demokratisk vis efter grundige drøftelser.

De enkelte bestyrelsesmedlemmer gav herefter udtryk for deres forventninger til arbejdet i DJK, bl.a.:

  • Vision om kunne blive ved med at fremvise historiske veterantog i fremtiden.
  • Være med til at formidle gamle håndværksteknikker og holde dem vedlige til fremtidige generationer, f.eks. ved at opbygge værksteder med speciale i elektromekaniske opgaver, motorer, snedkeri osv.
  • Udbygge et godt fællesskab om interessen jernbaner, som har mange facetter.
  • Vi skal være bedre til at fortælle at ældre medlemmer om fællesskabet og få dem med.
  • Vi skal være bedre at fange de unges interesse, f.eks. ved at være tydelig med tilbud klubbens mere ”bløde” aktiviteter, som f.eks. arkiv, billeder, medier osv.
  • Vi skal forberede en snarlig fornyelse i Hovedbestyrelsens top, da formanden trækker sig som formand ved generalforsamlingen i foråret 2025. 
  • * Sekretæren træder ud af bestyrelsen efter næste generalforsamling i foråret 2025. 
Fedecrail

DJK har i mange åre været medlem af den paraplyorganisationen Fedecrail, som er en europæiske sammenslutning af museums- og turistbaner og sporvogne (https://fedecrail.org/). Fedecrail har medlemmer i 29 lande og repræsenterer cirka 35.000 frivillige fordelt på 58 paraply- og individuelle medlemsforeninger, samt over 4.000 ansatte i sektoren. Fedecrail har udviklet sig til en reel NGO på EU-plan, og arbejder på at få EU-midler til dette arbejde.

Henrik Bang Jensen har deltaget i årsmødet i Barcelona hvor der bl.a. blev talt om de udfordringer der er med kørsel på de offentlige jernbanenet i lyset af ERTMS. Der har være møde ERA omkring regler og om at have mere lempelige regler for veteranbanedrift. Der er flere forskellige tilgange, og fra Danmark er der positive eksempler om kørsel på overgange mellem signalsystemer, som måske kan hjælpe andre landes veteranbaner.  Der blev også diskuteret miljøforhold med kul og diesel som brændstof, og hvordan man forklare dette i en historisk kontekst. Der undersøges også om der findes miljøvenlige alternativer.

Det er Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF, der med Anders Dørge fra NSJV og Henrik Bang Jensen fra DJK repræsenterede Danmark ved Fedecrail-møderne.

Arv til DJK

En væsentlig indtægtskilde til DJK’s aktiviteter er når medlemmer har betænkt foreningen i testamenter. I det forgangne år er der modtaget arv på knap en halv mio.kr, hvilket kommer til god fyldest i bl.a. Marslev. En del af arven er anvendt som ekstra tilskud til anlægsarbejder, hvilket gør det muligt at sporlægning kan igangsættes til efteråret og de første køretøjer kan komme indendørs inden jul.

Kassereren oplyste, at vi ind i mellem kontaktes af advokater, der forespørger om DJK vil betale advokatsalæret, ifm. oprettelse af et testamente, hvor DJK begunstiges. Hovedbestyrelsen ser positiv på konkrete henvendelser, hvis der formodes at kan falde ud til DJK’s fordel på sigt. Omkostning til advokatsalær ligger på ca. 5.000 kr. pr. testamente.

Claus Dahl opfordrede også til at få italesat værdien af §8a-bidrag på 200 kr. til DJK, dvs. at der kan opnås skattemæssige fradrag, hvis man giver et bidrag til anerkendte foreninger og organisationer. Dette skal formidles bedre ud i foreningen, f.eks. i M-udgaven af Jernbanen og hjemmesiden.

Materielsager og håndtering af disse

Intern materielrokade

I anledning af at Danmarks Jernbanemuseum rømmer remisen og vognhallerne i Randers, og flytter deres materiel til det nye magasin i Marslev, skal DJK’s lokomotiv DSB J1, flyttes derfra inden efteråret.

DSB J1 blev overtaget af DJK for flere år siden i bytte for VNTJ nr. 9. VNTJ nr. 9 har indtil nu har stået udstillet i Ryomgård, men skal flyttes til Danmarks Jernbanemuseum magasin i Marslev.

Det besluttes at foretage en intern materielrokade, når blokvogne alligevel skal i gang, idet DJK’s lille N-maskine (DSB N 186) flyttes fra DJK’s vognhal i Marslev til Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård, og at DSB J1 flyttes fra Randers til Nykøbing F/Gedser.  Det undersøges, om der skal flyttes materiel fra Maribo/Gedser til Marslev ved samme lejlighed.

Afhændelse af SB M1 (Skagensbane motorvogn)

DJK har gennem længere tid været i forhandlinger med Eisenbahnfreunde Wismar e.V. om salg af motorvogn SB M1, efter den har været i udbudt i DVF uden resultat. For at undgå penge mellem parterne, har DJK foreslået bytte med en (tovejs) gravemaskine, som kunne give stor værdi for byggeprojekter internt i DJK. Dette forslag blev vurderet for dyrt af Wismar. Det er væsentligt for Wismar at eje vognen fuldstændig, for at kunne få tilskud til restaurering. Afklaring af salgspris og tilbagekøbsklausul udestår stadig, det væsentlig for DJK at den sikres for eftertiden, og at vi har muligheden for at købe den tilbage, hvis der skulle udbydes til salg igen. Når alle vilkår er på plads, vil Hovedbestyrelsen træffe endelig beslutning om salget.

Afhændelse af DSB ZA 99317 (Carlsberg vognen)

Veterantog Vest vil gerne afhænde godsvognen DSB ZA 99317 (Carlsbergvognen), da tilstanden er ikke god. Den står udendørs, og der er ikke ressourcer til istandsættelse. Det besluttes at sende vognen i udbud i DVF-regi, således andre veteranbaner i Danmark har mulighed for at overtage vognen.

Afhændelse af OHJ Bns 270 (styrevogn)

Styrevognen OHJ Bns 270 står sammen med S-toget i Rødekro i mange år og skal fjernes når S-toget rykker til Marslev. Vognen har været udbudt gennem DVF, ingen interesse. Forretningsudvalget har indstillet at vognen ophugges, hvis andre ikke interesse, eftersom vognen ikke er en original Bns-vogn (sammenbygning af tidligere DSB Bn-vogn med førerhus fra havareret DSB Bns-styrevogn) og det forhold at MY Veterantog har en tidligere Bns-vogn i sin flåde.  Hovedbestyrelsen tog indstillingen til efterretning, og vognen kan skrottes eller afhændes frit når det er belejligt.

Bordet rundt

Veterantog Vest fortalte, at taget på remisen i Bramming er under udskiftning, der anvendes de rigtige tagsten. Betaling af tagfirma og tildeling af fondsmidler hænger sammen. Forventer arbejdet afsluttet til sensommer.

Djurslands Jernbanemuseum

Der er etableret et nyt sidespor, som skal være en del af den kommende udstillingshal i Ryomgård. Indvielsen af sidesporet sker den 2. juni med taler fra kommunen, fri adgang til museum. Renovering af drejeskiven skrider frem, der er kommet plader på selve skiven. Der er indkøbt tømmer til sporviften ved drejeskiven.

MY Veterantog

I MY Veterantog er Poul Lindbjerg blevet ny formand – Henrik Bang Jensen fortsætter som sikkerhedsansvarlig. Der har været lidt særtogs arrangementer, men er stadig ramt af indespærring grundet lukkede depotspor i Hundested. Der er ikke noget nyt vedr. istandsættelse.  

MY 1126 skal til Wittenberge sammen med MY 1101 for MY-udstilling. MY 1126 var til veterantræf i Græsted, hvor der var mange besøgende.

Gedser Remise

Gedser Remise udfordres med gennemførelse af obligatorisk ERTMS-uddannelse, som er en betingelse for at kunne køre ind på Nykøbing F station. Kurset tager 7 arbejdsdag, kursusgebyr på 17.000 kr. for at få rangerområdeleder. Dem skal der bruges to af. Andre alternativer for kørsel i spærring afvist af tilsynet.

Selve remisen har besøg af ca. 15-30 daglig gæster i remisen, hvilket er positivt.

Der er søgt om midler fra LAG (EU-støtte til lokale anlægsprojekter) til f.eks. svelleudskiftning på Gedserbanen. Der har været et stort arbejde med at rydde vegetation på Gedserbanen, inden kørslerne kan startes op. Nykøbing F-Væggerløse skal sikkert stoppes op, inden den kan befares.

Mariager-Handest Veteran Jernbane

Der har været problemer med kørecomputeren på trolje 225, som gør at troljen ikke kan køre. Der prøves med livliner hos Banedanmark, hvorfra den er købt, om der findes backupsoftware til kørecomputeren.

Efter en del tumlet i bestyrelsen, er der kommet ny optimisme, og flere tidligere medlemmer er vendt tilbage igen. Det er derfor lykkedes at få alle sommerens tog er bemandet.

Skinnebussen HBS SM 210 brød ned i efteråret – gearkasse itu. Ny erstatningsgearkasse fundet, og skal monteres.

Limfjordsbanen

Limfjordsbanen har ingen kørsler i sommeren, pga. omfattende sporarbejde, hvor hele stationen er lukket ned. Spor 95 også forsvundet – det er det spor som materiel løftes over på.

Der arbejdes på kørsler til efterår og jul, når sporarbejdet er overstået. To medlemmer skal sendes på ERTMS-kursus som rangerområdeleder, nødvendigt når stationen går til ERTMS. Pris pr. 17.700 kr.

Der er åbent hus den 15. juni på Limfjordsbanen, hvor bl.a. arbejdet med udskiftning af kedelrør på FFJ nr. 34 kan ses. Udskiftning giver 6 års frist til næste revision.

Redigeret af Tommy O. Jensen

Newsflash

Foredrag om det danske Postvæsen gennem 400 år

Odsherreds Trafikmuseum inviterer til aften om ”Det danske Postvæsen gennem 400 år”.
Støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum holder generalforsamling
torsdag 27. marts 2025, kl. 19:15 på museet, Hørve Stationsvej 9, 4534 Hørve.

Efter generalforsamlingen er der som sædvanligt et arrangement. I år vil Ulrik Lindquist fortælle om Post- og Telegrafvæsenets, Post Danmarks og Post Nords 400-årige historie, et aktuelt emne, da Post Nord 6. marts har oplyst, at man slutter med at omdele breve med udgangen af 2025.

Læs mere

OCMP-fvm 2025-03-17


 

Flytningen af DJK’s arkiv sker næsten parallelt med Hovedstadens Letbane

Når flyttebilerne fra JONAS kører afsted med DJK’s arkiv fra Fabriksparken til Vallensbækvej, kører de parallelt med Hovedstadens Letbane, hvor testkørslerne er i gang på en del af strækningen. DJK’s frivillige, der hjælper med flytningen, kører samme vej, og på turen møder man af og til et letbanetog.

Arkivet på Vallensbækvej er i to dele, og i flytteuge 2 er der opsat reoler og udpakket arkiv i stort set alle lokalerne. En stor del af det flyttede arkivmateriale står dog stadig midlertidigt i flyttekasser, i alt ca. 400, men omkring tilsvarende antal kasser er udpakket og sat nogenlunde på plads.

Arkivholdet arbejder mandag-fredag med ned- og udpakning hver dag, mens flyttebilerne kører tirsdag og torsdag. Heldigvis får DJK også hjælp fra JONAS udover selve flytningen. Ellers ville der ikke være pakket flyttekasser nok eller adskilt reoler til at fylde bilerne de to dage.

Under nedpakningen er det ofte svært ikke at stoppe op og se nøjere i de mange arkivmaterialer, men det er tiden ikke til, selv om man fristes til at studere f.eks. ”Vejledning til Forstaaelse af Telegrafen og Telefonen samt Stræknings- og Sporskiftesikringsanlæggene” fra 1903 nærmere.

Nu holder ”flytteholdet” weekend, men fra mandag 17. marts tager holdet atter fat, og hver dag vil der være mellem 5 og 10 DJK’ere på arbejde i de to arkiver.


Dovrebanen åbner igen før påske

Den lukkede jernbanebro på Otta åbner 7. april og trafikken er igen normalt igen på Dovrebanen. 

Link til NRK

fvm 03/14/2025


 

Flere strækninger i Syd- og Sønderjylland gøres klar til nyt signalsystem

Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem. Det betyder, at flere strækninger i perioden er lukket.

Inden længe overgår strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov til at køre på det nye digitale signalsystem. Signalsystemet afløser de gamle nedslidte sikringsanlæg og vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil og effektiv togdrift.

I den kommende måned er der derfor masser af aktivitet omkring jernbanen, så det nye system kan tages i brug. Det betyder, at strækningen fra grænsen ved Tønder til Ribe vil være helt lukket for trafikken mellem den 21. marts og den 22. april. Strækningerne Ribe-Bramming og Esbjerg-Lunderskov er lukkede fra den 11. april til den 22. april.

Det er et kæmpestort og komplekst arbejde der indebærer udskiftning af sporskifter på ni stationer og skifter udstyr i 48 overkørsler. Derefter følger en testfase, inden det nye signalsystem den kan sættes i drift 22. april. Med al den aktivitet i sporet er det ikke muligt at køre tog samtidig og der køres der i stedet togbusser. Ud over spærringerne på jernbanen vil vejtrafikken også flere steder være påvirket, når alle overkørsler på strækningerne skal ombygges.

Det nye signalsystem vil på sigt vil give færre signalfejl og forsinkelser på jernbanen, men erfaringsmæssigt vil der være en periode med ”børnesygdomme, lige efter systemet er taget i brug. 

banedanmark  fvm 2025-03-14


 

Lars reparerer togskinner, mens du sover

Fra marts ruller et såkaldt fræsertog ud på jernbanestrækningerne i Region Sjælland for at reparere togskinner.

Link til Tv2øst

fvm 2025-03-12


 

En del af den danske jernbanekulturarv får ny adresse

Dansk Jernbane-Klubs formål er at fremme kendskabet til og interessen for enhver art af jernbanedrift. Foruden foreningens veteranjernbaner har vi også et righoldigt arkiv med historisk materiale fra jernbanevirksomheder og -institutioner.

En stor del af arkivmaterialet stammer fra bl.a. DSB, Banedanmark samt privatbanernes arkiver fra både lukkede og eksisterende privatbaner. De ældste dokumenter er fra jernbanen Altona – Kiel, der åbnede i 1844.

Gennem årene har DJK’s arkiv haft mange ”adresser”, hvor de første arkivalier blev opbevaret i personvognen OMB B 5, der var opbevaret ved ”DJK’s værksted” på Klampenborg Station. Senere var arkivet i Østre Billetsalg på Charlottenlund Station. Efter flere flytninger var DJK’s domicil og dermed også arkivet i Vognekspeditionsbygningen på Københavns Godsbanegård fra 1986. Næste stop blev Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev fra 2012.

Efter opsigelse fra udlejer i efteråret 2024 har DJK besluttet at leje lokaler til både domicil og arkiv på Vallensbækvej 22 i Brøndbyvester.

Oprydning og nedpakning af arkivet begyndte straks, men først omkring 1. marts er selve flytningen af det omfattende arkiv begyndt. Den ”faste stab”, der normalt har mødtes en gang om ugen, har suppleret med flere nye DJK’ere sat sig et mål: Arkivet skal være flyttet til tiden, altså senest 31. marts. Heldigvis er der tilknyttet professionel hjælp, idet der er indgået aftale med flyttefirmaet JONAS ApS om hjælp til flytningen.

Første flyttelæs kørte fra Glostrup den 3. marts, og selv om der er utrolig meget flyttegods endnu, så må status for uge 1 i flytteprocessen være, at der er bare gået godt, selv om vi hver dag er gået godt trætte hjem fra enten Glostrup eller Brøndbyvester. De fleste af os er jo i 70’erne, men teamet af ”gråt guld” har vist sin styrke sammen med gode og arbejdsomme flyttefolk fra JONAS.

Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, så kan det nås endnu. Vi hører meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail.

Kontakt til Arkivholdet via Ole-Chr. M. Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

ocmp/fvm 2025-03-07


 

50 år med Danmarks Jernbanemuseum

Den 17. april 2025 markerer Danmarks Jernbanemuseum at det er 50 år siden det åbnede i Odense. 

Jubilæumsåret skydes i gang den 5. april med en helt særlig filmvisning, hvor du kan opleve Olsen-Banden på sporet på det samme spor, hvor filmens berømte hovedrolleindehaver, den orange traktor, holder.

Jubilæumsudstilling - 50 år med Danmarks Jernbanemuseum
Oplev højdepunkterne fra museets 50-årige historie i Odense gennem særlige genstande, billeder og fortællinger, der vækker minder og viser udviklingen gennem årene. I udstillingen kan I gense den ikoniske modelbane fra Københavns Hovedbanegård og prøve kræfter med vores MY 1112-simulator. For børn og barnlige sjæle er der masser af sjove legesager og aktiviteter. Udstillingen åbner fredag den 11. april -  kom og tag del i vores historie.

Den 17.april fejres selve jubilæumsdagen med entrépriser som i 1975, fødselsdagskage, buskørsel og sjove aktiviteter for både børn og voksne.

Sommerens højdepunkt bliver jubilæumsweekenden den 14.-15. juni, hvor museet fremviser sjældne lokomotiver og vogne, herunder Sølvpilen og lokomotiverne MZ 1401 og P 931. I september åbnes en særudstilling om den orange traktor fra Olsen-banden på sporet.

I september indbydes til åbningen af vores nye magasin i Marslev, hvor der bliver mulighed for at se bag kulisserne og der fremvises udvalgte togstammer og lokomotiver fra museets store samling.

To spændende arrangementer
Året rundes af med to spændende aftener, hvor du kan opleve et foredrag med Jakob Stegelmann, som dykker ned i togrejsernes kulturhistorie, og en aften med Clement Kjersgaard, der leder en samtale om togrejser i Europa. Samtalen vil inkludere forfatter og kulturpersonlighed Knud Romer, som deler sine tanker om togrejsens rolle i både historien og nutiden.

I samarbejde med spillefilmfestivallen OFFSpring viser vi Olsen-Banden på sporet på Spor 7 den 5. april kl.17-20.

 Oplev filmen på det samme spor, hvor filmens berømte orange traktor holder, og nyd den klassiske film omgivet af de store lokomotiver i vores museum.

Filmjournalist Christian Monggaard giver et spændende indblik i Olsen-Banden og det ikoniske univers omkring filmene.

Billetter købes via OFFSprings hjemmeside. Der er et begrænset antal billetter, så køb dine billetter hurtigt.

fvm 2025-03-06


 

Banedanmark gør klar til batteritog

De kommende måneder er der masser af aktivitet og gule maskiner langs banen i Vestjylland, hvor 67 km jernbane skal fornyes og gøres klar til batteritog. Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver den første på det statslige jernbanenet, der er klar til batteritog.

Som led i den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 blev det i 2021 besluttet at afsætte midler til indkøb af batteritog og etablering af ladeinfrastruktur på henholdsvis Holstebro og Skjern station. 

Og senere i år er det så planen, at de første batteritog skal rulle ud på det statslige jernbanenet, når Midtjyske Jernbaner indsætter deres nye batteritog. 

Inden de nye batteritog kan indsættes, skal jernbanen mellem Holstebro og Skjern dog have en ordentlig overhaling. Skinner, sveller og sporskifter på den enkeltsporede jernbane er slidte og trænger til fornyelse, og samtidig skal sporets bæreevne øges, så det er klart til batteritog, der er noget tungere end konventionelle dieseltog. 

Se film fra Banedanmark

fvm 2025-03-03


 

Så starter flytningen af DJK arkivet

Den 3. marts startede arbejdet med flytningen med hjælp fra flyttefirmaet JONAS, og det tegner godt.

Så er de første reoler sat op i de nye lokaler på Vallensbækvej 20 i Brøndbyvester. 

Lidt flere end forventet og man kom langt. I morgen tirsdag den 4. kører JONAS to flyttelæs, og der stiller fire mand til hjælp med nedpakningen, så der også kan blive kørt to læs afsted onsdag og torsdag. Søndag den 9. marts kl. 10 til ca. 15 vi pakkes mere ned. Har nogle lyst til hjælpe til er I meget velkomne i Fabriksparken 14 i Glostrup.

Desuden bliver der også behov for bistand til udpakning i de nye lokaler i Brøndbyvester i de kommende uger.

Der bliver således brug for alle ”ledige hænder” de næste fire dage. Meld gerne til aht. frokost m.m. Vi fordeler arbejdet i morgen, så der også kommer nogen til Vallensbækvej.

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om du kan hjælpe.

Der flyttes reoler og flyttekasser fra de gamle kælderlokaler i Glostrup

Ole Gold i gang med at sætte i reoler i de nye lokaler. Alle foto: Ole C. M. Plum

fvm 2025-03-03


 

"Nye" tog på Thybanen

Midtjyske Jernbaner har udlånt tre togsæt til kørsel på Thybanen i nogle måneder. Kørslen begynder den 3 marts. Foto fra Struer station, 02.03.2025

Foto: Asger Christiansen

fvm 2025-03-02