Vi har klippet fra Aalborg Stiftstidende 15. oktober 1972
I morgen skrives jernbanehistorie
DSB vil fjernstyre hele jernbanelinjen fra Hjørring til Randers fra en kommandopost på Aalborg Banegård.

Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.

På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.

F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.

Køreplanen for etableringen af fjernstyringen skal bl a sikre, at kunderne, publikum generes mindst muligt. F-dagen skulle således ikke komme til udtryk udadtil, men bag kulisserne er der hektisk travlhed.

- På bestemte minuttal kobles f. eks. sporskifterne kommandopostens kontrolområde. Det betyder, at sikkerhedssystemer ændres, endvidere bliver signalhuse sløjfet og endeligt skal der i løbet af dagen anlægges godt 300 meter nye spor på banegårdsarealet, oplyser den fungerende stationsforstander på Aalborg Banegård, overtrafikkontrollør J. Nørregaard, Aalborg"
Selv om F-dagen skaber store tekniske omvæltninger, skulle den ikke få væsentlig indflydelse på toggangen i morgen. Et enkelt godstog aflyses, og et persontog fra Frederikshavn, der normalt vender i Aalborg, føres i dagens anledning videre sydpå. De Øvrige tog kører efter den ordinære tidstabel - dog kan passagen af Aalborg Banegård, der skal ske i »sneglefart., medføre minutters forsinkelse.

Tog afsløres på lystavler

Når det projekterede fjernstyringssystem er endeligt udbygget, kan man på lystavler i Aalborg følge togenes bevægelser i det nordjyske landskab, og ved at trykke på knapper kommandoposten dirigeres sporskifter, signaler og bomme på hele strækningen. Men hvad omfatter første etape, der etableres i morgen?
Kommandoposten ved Østre Alle bliver nu ,hjernecenter for de fleste aktiviteter på Aalborg Banegård. Herfra overvåges og dirigeres jernbanetrafikken - både afvikling at person- og godstog samt rangering, herfra sættes signaler og skiftes spor, herfra radiostyres personalet på banegårdsarealet, herfra sendes meddelelser til passagerer ud over højttalerne på perronerne og herfra udgår DSB's interne kommunikation via telefoner og fjernskrivere" og i realiteten de lige så godt sidde under jorden for de dirigerer udelukkende ved hjælp af den Elektroniske fjernstyring.

Mere sikkerhed med elektronik 

Samtidig med at fjernstyringen sættes i funktion - efter et par måneders prøvetid øges sikkerheden på hele jernbanenettet inden for banegårdens område" Nu udelukkes det menneskelige element næsten, og ifølge de teknikere, der har udarbejdet det nye anlæg, kan der ikke ske f. eks. kollisioner hvis signalerne respekteres. Dels vil personalet altid kunne se på lystavlerne, når der holder tog på et spor - og følerne er så følsomme, at selv en skinnecykel vil blive registreret - dels kan man ikke komme til at skifte et spor og sende to tog mod hinanden.
Det forhindrer teknikken. Og det er helt bevidst gjort ekstra besværligt at neutralisere teknikken, hvis det endelig skal ske i forbindelse med en sammenkobling. Endvidere er det teknisk umuligt at omstille et sporskifte mens et tog kører over det. 

Og endeligt mindskes risikoen for fejltagelser ved at der altid skal trykkes på to knapper for at udløse en bevægelse.

Banegården får ny lang perron

 F-dagen i Aalborg er en milepæl i forbindelse med de ombygninger der finder sted på banegården.

Efter at fodgængertunnelen er færdig kan sporløbene ændres, således at der kan anlægges en ny perron to. Dette' arbejde er allerede sat i gang, og foreløbigt er der etableret småbidder. af den nye perron.
- Arbejdet vil blive fortsat med det samme, men der bliver i første omgang kun tale om en interimistisk perron oplyser overtrafikkontrollør Nørregaard, der bl a. fortæller at der end.nu ikke er truffet beslutning om bygning af et nyt perrontag. Aalborg Banegård har dog klaget til generaldirektoratet, og der vil spørgsmålet atter blive behandlet.

Tograngeringen styres pr. radio 

På F-dagen får premiere på radiostyrede tog. I første omgang forsynes de pladsledere, der arbejder rangering, med bærbare radioer, så de er i konstant forbindelse med  kommandoposten. Senere formentlig inden årsskiftet - skal også rangermaskinerne udstyres med radioer. Og en anden premiere på F-dagen: DSB har indtalt standard-tekster til de »store togafgange på kasettebånd, således at personalet i kommandoposten også kan annoncere togafgangene over højttalerne uden at skulle tage blikket fra lystavlerne.

Ingen på gaden ved automatisering

Gennem den senere tid er der blevet holdt en række informationsmøder på Aalborg Banegård for det personaIe, der nu skal tage alt det nye I brug: - Selv om der også er besparelser i automatiseringen, vil der ikke blive tale om afskedigelser eller forflyttelser af DSB-personalet i denne anledning, siger overkontrolløren. - Fra signalhus tre, der har været betjent af trafikassistenter, rykkes folkene op i kommandoposten, hvor de skal. arbejde sammen med stationsbestyreren. Og de fire portører; der spares i signalhus tre, kan bruges andre steder, idet vi har haft en latent mangel på arbejdskraft. Hvornår forsætter den videre udbygning af fjernstyringssystemet? : - I slutningen af november ,overtager Aalborg Banegård betjeningen af Nørresundby, fortæller J. Nørregaard. Og resten af strækningen mellem Hjørring og Randers? - Det ved vi ikke noget om endnu...

fvm 2024-08-06


 

Newsflash

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07


 

Juletog i december ved veteranbanerne

‍Også i år er der mulighed for at køre veterantog op mod jul. Se køreplaner på banernes hjemmesider.
Flere af køredagene nævnt nedenfor er allerede udsolgt.

Nordsjællands veterantog

Kører juletog lørdage og søndage fra den 30. november og indtil jul. Der køres til jul på Kronborg, jul i København, jul på Sporvejsmuseet, juletræsfest Flynderupgård, Julestue på Hammmermøllen, Jul i Helsignør, juletog til Roskilde.

Vestsjællands veterantog

Kører juletog mellem Gørslev og Høng 7. december, 8. december, 14. december og 15. december

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Jul på Museet den 7. og 8. december

Hedeland Jernbane

Alle lørdage og søndage i december indtil jul er der kørsel med banen.

Foto: HVB - 2023

Maribo - Bandholm

Juletog den 7. december. og 8. december mellem Maribo og Bandholm

Limfjordsbanen

Ingen juletog

Veterantog Vest

Ingen juletog

Mariager Handest 

Ingen juletog

Syd Fyenske Veteranbane

Kører juletog mellem Faaborg og Korint 7. og 8.december

Veteranbanen Bryrup Vrads

Kører juletog alle lørdage og søndage indtil jul i december

fvm 2024-11-30


 

Flere tog til Tyskland. 15, december indsættes flere afgange til Hamborg

Tidligere morgenafgang, der gør det muligt at nå længere ud i Europa inden for samme døgn.

DSB skifter køreplan den 15. december 2024. Det medfører flere daglige afgange, nye afgangstider og en mere robust køreplan, der får flere kunder frem til tiden. Blandt andet introducerer DSB en ny tidlig afgang fra København kl. 6.22 og med ankomst i Hamborg kl. 10.59.

Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn
DSB kører dagligt fem-otte afgange i hver retning. I højsæsonen fra den 23. maj til den 31. august er der otte afgange i hver retning.

Som noget nyt indsætter DSB en 6. afgang fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november.

I dag kan man tidligst være fremme i Hamborg klokken 12.06. Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn

Selvom denne ændring navnlig gavner de fritidsrejsende, så er der ifølge DSB her tale om at imødekomme et voksende marked. Salget af billetter i dette års sommersæson gik frem med 22 procent.

Højsæsonen forlænges, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder en ekstra afgang i hver retning med 450 siddepladser..

Med de nye køreplaner har DSB også forsøgt at forebygge forsinkelser. I dag bruger DSB de aldrende IC1-vogne på strækningen Købehavn-Ringsted-Hamborg, der oftere er skyld i aflysninger og forsinkelser end hovedparten af DSB's øvrige materiel. Helt konkret er der gjort plads for et længere stop i Hamborg, inden toget kører retur mod Ringsted og København. Med et længere stop i Hamborg er der bedre tid til småreparationer, som ellers ville koste forsinkelser, eller forebygge, at en forsinkelse på turen til Hamborg forplanter sig til turen den modsatte vej, oplyser DSB.

fvm 2024-11-26


 

De finske statsbaner skal køre øresundtogene fra december 2025

Med kontrakten overtager VR kørslen fra Transdev, som tog over på en nødkontrakt efter, SJ trak sig ud af den oprindelige kontrakt i 2022. Kontrakten er dermed det finske selskabs første på kørsel i Danmark.

Både Transdev og de norske statsbaner Vy havde også budt ind på kontrakten, som VR nu har vundet. At VR overtager, skyldes dog ikke utilfredshed med Transdev, der er en frans koncern.

- Det har fungeret meget fint med Transdev, og trafikken er ikke blevet så meget dyrere, som vi måske regnede med. Men nu har vi udbudt trafikken under mere ordnede forhold, og der havde VR Sverige det mest fordelagtige tilbud, siger Öresundtåg AB’s direktør Jarl Samuelsson i en pressemeddelelse.

Kontraktbetalingen afhænger blandt andet af, at VR lever op til de krav, den blandt andet stiller til visse toglængder, punktlighed, komfort og kundetilfredshed.

- Vi bedømmer baseret på VR’s erfaring og kompetence inden for togtrafik i Sverige og Finland, at VR har gode forudsætninger for at drive trafikken med høj kvalitet, siger han.

Finske VR har satset stort på at vinde kontrakter på regionaltogskørsel i Sverige siden det i 2022 overtog den svenske afdeling af Arriva. Kontrakten med Öresundståg AB er det fjerde udbud af regionaltrafik, som selskabet vinder i Sverige.

- Vi har indgivet et konkurrencedygtigt tilbud, samtidigt med at vi har kunnet vise, hvordan togtrafikken kan udvikles, siger administrerende direktør i VR Sverige i selskabets pressemeddelelse.

På udviklingssiden fremhæver han blandt andet selskabets digitale systemstøtte, fokus på medarbejderne og hvordan selskabet måler, følger op på og udvikler virksomheden.

Kørslen har en værdi på 6 milliarder svenske kroner over fem år. Selskabet har ikke meldt ud om det vil forsøge at vinde flere kontrakter på kørsel i Danmark.

kollektiv trafik forum - fvm - 2024-11-24


 

Djurslands jernbanemuseum overtager dele af jernbanemuseet i Hornum

I flere år har der været ønske om, at ombygge den tidligere jernbanestation i Hornum til et bed and breakfast, så byen kan få større del i indtægter fra vandrere og cyklister, som i fremtiden ventes at benytte Hærvejen gennem Jylland. Men ønsket sættes de eksisterende ”beboere” i stationen under pres - det er Himmerlands Jernbanemuseum og Hornum Lokalhistoriske Arkiv..

Derfor har der været en arkitekt på opgaven med at omdanne stationens hovedbygning og pakhuset til bed and brekfast .Bygningernes originale udseende bevares, men indenfor indrettes soverum, værelser, køkken, badefaciliteter og et forsamlingsrum med anretterkøkken. Arkitektens tanke er, at jernbanemuseet og arkivet indskrænker sig på et mindre areal og det har betydet at museets stuetage må rømmes.

På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft. 

Men da stations stueetage nu bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.


Hornum station set fra perronsiden. Alle foto: Djurlands Jernbanemuseum

Jernbaneklubben henvendte sig til Museet i Ryomgård og bad om hjælp til at sikre samlingen ikke ende på lossepladsen. Museet sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog Museet til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler museet "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rund omkring på museet til senere brug eller i udstillingen.


Stueetagen på Hornum station med mange fine genstande fra jernbanen i gamle dage.


Halvfuld flyttebil, men den blev helt fyldt op til randen til sidst.

fvm og Djurslands Jernbanemuseum 2024-11-23


 

GoCollective fik påbud i juni: Aflyser stadig tog på stribe

Mellem 19. juni og 27. oktober har GoCollective aflyst tog 2343 gange, i Jylland.

Det tæller for en aflysning, hver gang toget ikke når frem til en af strækningens kontrolstationer. For eksempel tæller en aflysningen på strækningen Thisted-Vejle for fire aflysninger, idet Struer, Holstebro, Herning og Vejle er kontrolstationer. 

For godt 38 procent af de 2343 aflysninger ligger ansvaret hos GoCollective.

Se indslag i TV midtvest

fvm 2024-11-14


 

Når IC3-togene sælges, har DSB ikke længere tog, der kan køre direkte på tværs af landet

Når det dieseldrevne IC3-tog i slutningen af 20’erne udfases kan det samtidig blive et farvel til en direkte rute mellem Struer i Vestjylland og København.

DSB’s kommende elektriske IC5-tog, der afløser IC3, kan nemlig kun køre, hvor der er køreledninger.

Det rammer den direkte rute til Vestjylland, da der kun kommer køreledninger mellem København og Vejle, men ikke videre til Struer. 

I en ny analyse konkluderer DSB, at ingen af de mulige løsninger på problemet kan betale sig, og man derfor bør droppe den direkte forbindelse.

Læs rapport om tog mellem landsdelene fra DSB

Analysen viser, at skift vil være den samfundsøkonomisk foretrukne løsning, skriver DSB at en direkte forbindelse mellem København og den vestjyske endestation i Struer vil give store samfundsøkonomiske underskud på mellem -1,9 mia. kroner og -4,6 mia. kroner.

Se indslag i TV midtvest

Se indslag i TV midtvest - andet indslag

For lille pasagerunderlag gør at gevinsterne ved en direkte forbindelse er begrænsede. »Der er relativt få, der får glæde af den direkte forbindelse, og samtidig har prioriteringen af de direkte forbindelser nogle steder konsekvenser for den øvrige jernbanetrafik,« skriver DSB.

 Transportminister Thomas Danielsen (V) er ikke klar til at pege på, hvad han foretrækker, men skitserer, at valget nok står mellem elektrificering eller et stop for den direkte forbindelse.

»Det har jeg tænkt mig at drøfte med forligspartierne i Folketinget, men også de vestjyske borgmestre og lokalbefolkningen,« siger han.

fvm 2024-11-14


 

Farvel til den lokale jernbane

Det tyder på, at vi kan komme til at opleve en ny bølge af nedlæggelser af jernbaner, fordi det koster meget at indhente efterslæbet på vedligeholdelsen. 

Link til Ingeniøren

toj 2024-11-09


 

Nye togkøreplaner får kritik

15. december skal togpendlere på hele Sjælland få arbejde og fritid til at hænge sammen med de nye køreplaner, der ændres med op til 25 minutter.

Link til TV2 øst

fvm 2024-11-03