Søndag den 18. august afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev.

Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

Ny hvervefolder

Der er i foråret blevet udarbejdet ny hvervefolder, som erstatter den der blev lavet for snart fem år siden. Denne gang har den fokus på hovedforeningen, dvs. hvad Dansk Jernbane-Klub også er, udover veteranbaner og gamle tog. Hvervefolderen er denne gang udarbejdet i et mindre oplag, og uddeles kun på veteranbanerne og museer, samt ved messer og udstillinger hvor DJK er med. Teksten i folderen indgår i vores hjemmeside om at blive medlem

Museumsbanen var glad for opdateringen, det har været savnet længe. Kunne dog godt ønske, at der havde været mere omtale af veteranbanerne. Tommy O. Jensen, som sammen med Finn Madsen har udarbejdet folderen, var for så vidt enig, men i så fald vil folderen nærmest blive et hæfte, hvilket ikke var meningen med opgaven. Foreslog at lave et indstik til folderen, som var målrettet Museumsbanen. 

Generalforsamling 2025

Henrik Bang og Jesper Hansen har tidligere meddelt, at de træder af som formand henholdsvis sekretær ved generalforsamlingen 2025. I og med at der skal vælges ny tillidsposter, skal vi allerede nu have fokus på dette afholdelsen af generalforsamlingen 2025. Efter kalendergymnastik blev søndag den 6. april foreslået. Forretningsudvalget finder ud af at skaffe lokaler i hovedstadsområdet. Indkaldelse til generalforsamling annonceres i kommende numre af Jernbanen og på hjemmesiden.

Som muligt forslag til fremlæggelse på generalforsamlingen, er der kommet forslag om ændring af kontingentperioden fra den 1.1 – 31.12 året efter, så den i stedet følger regnskabsåret 1.9-30.09. Undgår derved periodisering. Opkrævning af kontingent flyttes i stedet til oktober, som kan være en mere skånsom måned end januar, som erfaringsmæssig kan være økonomisk tung for mange efter julen. 

Ved samme lejlighed diskuteres kontingentsatserne, hvorvidt de skulle justeres som følge af inflation og stigende udgifter til blad og huslejer. Der blev af flere udtrykt bekymring for dette. Vi skal være påpasselig med at sætte kontingentet op, det svier især hos de helt unge, der ikke har mange penge at gøre godt med. Foreslog at skillepunktet mellem junior- og seniormedlemsskabet kunne flyttes fra 18 år til 23 år. En løsning kunne også være at indføre halv/reduceret pris til aktive medlemmer, der ikke ønsker at modtager blad.

Formanden gjorde opmærksom på, at ændringer af kontingentsatser først vil kunne gennemføres med virkning fra 2026, da kontingent for 2025 blev besluttet på generalforsamlingen i foråret. Det aftaltes, at Forretningsudvalget kommer med forslag til kontingentsatser i 2026, og fremlægger det på næste hovedbestyrelsesmøde søndag den 10. november.

Kort regnskabsstatus og budget 2024/2025

Kassereren gennemgik status på kassen pr. 31.7.2024 og vurderer, at det overordnet ser det fornuftigt ud. Der er pt. likvide midler nok i kassen, men kan også konstatere at huslejen for klubhuset Herlev er steget, og forventes over budget ved udgangen af regnskabsåret.

Flere forslag til øget indtægter og donationer blev diskuteret. Jernbanens redaktion blev opfordret til at beskrive om mulighed for donationer og testamenteringer til DJK i Jernbanen M4, så det står klart hvor stor betydning §8a har for DJK og det personlige skattefradrag man kan opnå herved.

For at reducere udgifter, kunne antallet af frieksemplarer af blade også reduceres, hvorved der ville spares porto og trykudgifter. Liste over frimedlemmer udsendes forud næste hovedbestyrelsesmøde.

­­Første udkast til budget for 1.10.2024 – 30.9.2025 blev gennemgået, og der var flere punkter om f.eks. husleje som skulle undersøges nærmere. Forretningsudvalget går budgetudkastet igennem, og kommer med nyt forslag til næste hovedbestyrelsesmøde.

Materielsager og håndtering af disse
Ny kedel til LJ nr. 19

Museumsbanen har skaffet midler til indkøb af ny kedel til LJ nr. 19, og vil gerne have hovedbestyrelsens godkendelse til indbygning af denne. Der er tale om ny fremstillet kedel, som erstatter den nuværende kedel på nr. 19. Den nuværende er meget nedslidt, og skal have omfattende reparation for at kunne anvendes igen.  Den nye kedel er designet for fyring med træpiller mm. miljøvenlige brændsler, men kan også fyres med kul. Den nuværende kedel gemmes for eftertiden, og kan senere istandsættes. Dvs. den skrottes ikke. Finansiering af den nye kedel sker gennem fonde, og der er opnået tilsagn om støtte på 2 mio.kr.

Enkelte fandt at beslutningsprocessen for ny kedel ikke fulgte de principper, der er beskrevet i materielaftalen mellem Museumsbanen og DJK Hovedforeningen. Her skal væsentlige ombygninger af materiel forelægges bestyrelsen, før projektet sættes i gang. Således burde projektet være forelagt hovedbestyrelsen før fondsansøgninger blev indledt. Synes at det går i mod princippet med historiebevaringen, og fremover bør der være mere klare regler for væsentlige ombygninger. Keld Haandbæk påpegede, at vi ikke behøver  nye regler, men at vi skal overholde de gældende materielaftaler, hvor det er tydeligt beskrevet hvad der gælder.

Et flertal i hovedbestyrelsens godkendte Museumsbanens oplæg til ny kedel til LJ nr. 19, mod at den gamle kedel bevares forsvarligt i Maribo indtil videre.

 VLTJ nr. 6 og Gs-vogne

Museumsbanen vil gerne afhænde VLTJ nr. 6 og Gs-vogn, som begge er overtallige. Banerne i DJK bedes meddele tilbage inden næste forretningsudvalgsmøde den 18. september, om der er interesse i enhederne, inden enhederne bydes ud i DVF-regi.

Permanent løsning for D 826

Vestsjællands Veterantog ønskede, at der tages stilling til D 826’s fremtid. Den er henstillet udendørs pga. pladsmangel, og der sker løbende tyverier fra den. Opfordrede hovedbestyrelsen til at finde en løsning.

Hovedbestyrelsen tog henvendelsen til efterretning, og bad Forretningsudvalgsmøde om at undersøge muligheder for opbevaring/afhændelse.

Ophugning af HTJ M12

Vestsjællands Veterantog oplyste, at man er ved at hugge HTJ M12 op og indvende relevante reservedele. Accept af ophugning er tidligere givet af Hovedbestyrelsen, da ingen andre baneforeninger eller veteranbaner uden for DJK ønske at overtage vognen, og at der findes mange Triangel-motorvogne af denne type i forvejen.

OHJ Trolje 75

Mariagerbanen vil gerne afhænde troljen OHJ 75, der er blevet tilovers, efter den ny Banedanmark 20 tons trolje er kommet til og er blevet godkendt. Banerne bedes meddele tilbage til næste møde i Hovedbestyrelsen, om de er interesseret i troljen.

SB M1

Formanden oplyste, at afhændelsen af motorvognen SB M1 til museet i Wismar (Eisenbahnfreunde Wismar e.V.) har trukket ud, da der har været flere uafklarede punkter i aftalen som skulle forhandles på plads. Det har været en langvarig proces. For at få fremdrift i sagen, overtager Keld Haandbæk og Søren Bay sagen.

Hovedbestyrelsen tog orienteringen til efterretning.

Bordet rundt
Limfjordsbanen:

I år har der ikke været sommertrafik, da hele stationen i Aalborg er under ombygning. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Limfjordsbanen. Der skal vælges ny sikkerhedsansvarlig. Udfordringer med at kunne køre på ERTMS, Limfjordsbanen skal have uddannet områderangerleder hos Banedanmark, før det kan ske.

MHVJ:

Passagertal er højere sammenlignet med sidste år, og dermed forventes gode driftsindtægter. Der er en god stemning i Mariager. Mange af de tidligere aktiver er vendt tilbage i tjeneste.

Veterantog Vest:

Taglægning på remisen i Bramming er færdig, det lavet korrekt, og budgettet overholdt. Der kan nu revideres materiel uden at få tagsten i hovedet. 

Jernbanebøger:

Samarbejder med Banebøger om bogudgivelse om DSB-design, der er indgået aftale om at købe et vist antal bøger med god rabat. Alternativ at købe sig ind i bogprojekt, men det går i mod DJK’s formålsparagraf, fordi der indgår aflønning.  Der udsendes bogpakke omkring jul sammen med PSA 2024,

Indtægter fra bogsalg forventes først modtaget i 2025 – der er pt. pres på likviditeten i 2024.

Vestsjællands Veterantog:

Udfordres med indbrud og tyveri omkring vognhallen, især ting der står udenfor.  Dette affødte generel snak om løsninger hegn og overvågning – en løsning kunne være fondsansøgning til bedre sikring af remiser og haller. Vildtkameraer blev foreslået som simpel overvågningsmulighed.

Juletogsarrangementet sidste år var en dårlig forretning og gav ingen indtægt. I år sker juletogskørsel derfor med eget Triangel tog.

Djursland Jernbanemuseum:

Albani-vognen er flyttet fra Aalborg til Ryomgård, hvilket skete til en fordelagtig pris med gode forbindelser til vognmand. Der arbejdes med istandsættelse af postvogn DSB DO 5604, og som er blevet en del af udstillingen. Dette giver anledning til gode samtaler med gæster, når de ser hvor omfattende arbejde det er. Fin sæson – lidt flere gæster end sidste år. Den gamle DSB læssehal (ca. 10 x 60 m) er blevet ledig, måske kan den lejes til rimelig præcis af kommunen.

MY Veterantog:

Turen til MY-jubilæumsarrangementet i tyske Wittenberge gik godt. MY 1126 leverede trækkraft, og havde MY 1101 og 1135 fra Jernbanemuseet med.

I Hundested foregår renovering af B 332. Der foretages pladearbejde på MY 1126 – derfor ikke flere kørsler i år. Stadig udfordret med spormodernisering i Hundested, opgaven har ikke høj prioritet hos Lokaltog.

Trods få kørsler balancerer økonomien. Annoncering i M-bladet har givet nye aktive i Hundested. HBJ opfordrede til at bruge Jernbanens muligheder for annoncering.

Byggesager

Søren Bay gav status om vognhalsbyggeriet i Marslev. De elektriske installationer er ved at være testet og afsluttet, og det forventes, at der kan lægges de første sporrammer inden længe. Der skal skrabes ca. 10 cm materiale af bunden, for at kunne udlægge sporramme i den rigtige højde. Djursland Jernbanemuseum tilbød hjælp til kommende arbejdsweekender, når der skal lægges spor. Der arbejdes på officiel indvielse af hallen til foråret.

Redigeret af Tommy O. Jensen

2024-09-17 fvm 


 

Newsflash

Udstilling "fra damp til diesel"

Frilandsmuset i Maribo inviterede i weekenden traditionen tro til damptræf

14-15 juni var der  ”Fra damp til diesel” ved De gamle Huse – en del af Museum Lolland-Falster.

I ”Damp og diesel” deltog i år ca.20 dampdrevne køretøjer og maskiner, hvoraf en del have været på Timewinder ved Hundested i Pinsen.

Dampvenner skal jo altid benytte lejligheden til at mødes, så lørdag eftermiddag kørte fem køretøjer, to dampdrevne lastbiler samt lokomobiler fra De gamle Huse til Museumsbanens domicil. Der blev tid til rundvisning i remisen, hvor APB 17 var opfyret, da lokomotivet havde kørt særtog til Bandholm.

Søndag fyres der atter kul på kedlen, og Museumsbanen Maribo - Bandholm tager hul på en ny sæson, selv om de frivillige kræfter allerede har været på skinnerne længe, så der var nok at se på for dampgæsterne fra England, Holland og Sverige.

Det er jo altid godt at gøre folk bekendte med, at dampvenner samarbejde og mødes, når lejlighed bydes.

Foto: Ole-Chr. M. Plum

fvm 2025-06-17


 

Bogen "Østbanen på sporet" blev præsenteret den 16. juni

Lokaltog gav husly på værkstedet i Hårlev da bogen blev præsenteret.

Ole-Chr. M. Plum med sin nye bog udgivet på Dansk Jernbane-Klubs forlag

 

Jernbanehistoriker og glødende lokalbane-entusiast Ole-Chr. M. Plum har fulgt både den politiske proces op til samt efterfølgende det omfattende arbejde i forbindelsen med udførelsen af sporfornyelsen på Østbanen. Faktisk er der ikke mange dage, hvor forfatteren ikke har dokumenteret projektet med sit kamera ude i felten!

Bogen giver et unikt indblik ”behind the scenes” i anlægsarbejdets udførelse fortalt gennem billeder og tekst med fascination for både den logistiske planlægning samt den praktiske udførelse af opgaven håndteret af nutidens dygtige ’banebørster’.

Lars Wrist-Elkjær, administrerende direktør i Lokaltog, udtalte ved genåbningen af banen i efteråret 2024: ”Det har ubetinget været det største, mest omfattende og ikke mindst længstvarende projekt i Lokaltogs historie”.

Arbejdet med at renovere banen endte med at koste ca. 800 millioner kroner og foregik i tre etaper hen over perioden juni 2023 - september 2024.

Kom med ud i marken og følg processen fra gamle skinner frem til fremtidens nye jernbane - nu med spor, der er klar til at kunne bære den kommende drift med batteritog i mange år fremover.

 

 

Bogen har Ca. 275 illustrationer, hovedsagelig i farver og koster 299,- kr.

Bogen kan købes hos Jernbanebøger

DJK takker Lokaltog for ”husly” på værkstedet i Hårlev samt kaffe og brød da bogen blev præsenteret.

Alle foto: Tommy O. Jensen

fvm 2025-06-17


 

Tølløse fejrer Nordvestbanen den 29. juni

Nordvestbanen blev officielt åbnet af Kong Christian 9. den 29. juni 1875. Det er derfor også en mærkedag for tilblivelsen af Tølløse. Kom og deltag i jubilæumsløjerne og lad os sammen fejrer byen og banen og de 150 år.

Læs mere her

Vestsjællands Veterantog kører mellem Stenlille og Tølløse

fvm 2025-06-13


 

Nordvestbanens 150 års jubilæum fejres søndag den 29. juni på Hvalsø St.

Jubilæet fejres på Hvalsø Station søndag den 29. juni.
Arrangementet starter kl. 12. 

 

Link til program for dagen

 

Link til historien om Nordvestbanen

 

fvm 2025-06-13


 

Nordjyske Jernbaner udvider driften fra nytår

Fra nytår kommer "Nordjyske Jernbaner" til at stå for en større del af trafikken på skinnerne syd for Aalborg 

Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift i 2017, hvor selskabet kom til at stå for trafikken på strækningen fra Skørping til Frederikshavn. I forvejen var lokalbanerne til Hirtshals og Skagen også på regionale hænder. Siden dengang er der blevet arbejdet på at forbedre den kollektive trafik.

Man har forsøgt at optimere køreplanerne, man har øget frekvensen af togene, man har nedsat rejsetiderne - og med nye togsæt har man også forbedret komforten. Man har desuden åbnet ny station i "Hjørring Øst".

Siden 2018 er der kommet flere passagerer - 49 procent flere på regionalbanerne og 9 procent på lokalbanerne. Ligeledes kører hver enkelt passager også flere kilometer, når de rejser med tog - her er en fremgang på 31 procent.

Men den ovennævnte udvikling har en pris rent økonomisk - og den pris vokser endda fra nytår, når aktiviteten hos Nordjyske Jernbaner skal øges yderligere.

Potentielt var der brug for, at politikerne i "Udvalget for regional udvikling og innovation" i værste tilfælde skulle finde op mod 20 millioner kroner - eller alternativt sænke serviceniveauet.

Administrationen i Region Nordjylland anbefalede et scenarie, hvor der blev skåret i antallet af togafgange, der ville betyde, at den nuværende halvtimesdrift ville blive afløst af færre tog flere steder. Og derudover ville togene i ni uger om året køre efter en feriekøreplan. Region Nordjyllands egne beregninger viste, at konsekvensen ville være, at "500.000 passagerer vil blive berørt årligt". Samtidig har vurderingen været, at "mindst halvdelen" af passagererne på de berørte afgange helt vil droppe togtrafikken som konsekvens af serviceforringelsen. Det frygtede scenarie er dog i sidste øjeblik afværget. For umiddelbart inden det afgørende udvalgsmøde kom der en stor økonomisk håndsrækning - fra statens økonomiaftale med regionerne. Med den er der tilført knap otte millioner kroner, som kan bruges til togdriften i Region Nordjylland.

Ændringerne

Den mest markante ændring i den nordjyske togtrafik bliver, at Nordjyske Jernbaner fra begyndelsen af 2026 kommer til at køre helt til Hobro. Det er en konsekvens af en aftale, som Region Nordjylland har indgået med Transportministeriet.

Fra årsskiftet vil alle tekniske forhindringer for at køre regionaltog til Hobro være ryddet af vejen. Og det betyder, at Nordjyske Jernbaner nu kommer til at stå for al betjening af nærbanestationerne Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden. Der vil naturligt nok være ekstra driftsudgifter forbundet med udvidelsen af aktiviteterne.

Ændringen er en afledt konsekvens af, at DSB's intercitytog fremover kun skal have nordjyske stoppesteder i Hobro og Skørping - inden de landsdækkende tog kommer til Aalborg. Så hvis du sidder i et DSB-tog, så kan du altså fra nytår ikke længere komme af i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

At ansvaret for den regionale togdrift øges markant hos Nordjyske Jernbaner, det kunne faktisk have fået markante negative konsekvenser for de nordjyske togpassagerer. For det koster penge, når der skal køre flere tog - og de penge skal som udgangspunkt findes hos Region Nordjylland. Man har fundet op mod 20 millioner kroner til udvidelsen

Færre tog i ferierne

Der bliver længere mellem togene, når solen står højt på himlen. Selv om økonomiaftalen altså i nogen udstrækning har sikret, at frekvensen på togene hos Nordjyske Jernbaner kan bevares, så skal du som nordjyde alligevel vænne dig til, at du i ni uger om året fra 2026 skal navigere i en feriekøreplan. Feriekøreplanen vil omfatte seks uger i sommerferien og derudover også vinterferie, efterårsferie og påske. Feriekøreplanen vil komme til at minde om en weekendkøreplan - altså med timedrift i stedet for halvtimesdrift.

fvm 2025-06-13


 

Djurslands Jernbanemuseum åbner 1. juni

Se video fra museet 

I juni, juli og august er museet åbent hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16. I juli måned også lørdag. 

Museets samling er grundlagt af jernbaneentusiast Willy Mylius Rosenvinge, der samlede jernbaneeffekter siden 1919. Samlingen kom i 1995 til sin nuværende placering i den tidligere remise for DSB i Ryomgård. 


En af perlerne i museet er Rosenvinges håndbyggede modelbane i skala 1:55, som han byggede alt til selv over 30 år. Gennem årene er der opbygget en stor samling historiske jernbaneeffekter. Udstillingen fortæller også historien om jernbanerne på Djursland og nærmeste omegn. Der er indrettet stationskontor, som det så ud på Ryomgård Station med telefon, telegraf, bagagevægt, stempler, banemærker etc. 

I remisen står der et dieselelektrisk lokomotiv fra Frichs i Aarhus fra 1935, en gammel ”postkontorvogn” fra 1926, som der arbejdes i med renovering, et rangerlokomotiv af typen Ardelt fra 1958, museets arbejdshest: Trolje 67, en skinneknallert og en fin rød draisine.

For børnene og de voksne er der også en stor modelbane 1:87.

fvm 2025-05-30


 

DJK får et Y-tog fra Midtjyske jernbaner

DJK har fået et y-tog foræret - i hvert fald får DJK det til skrotpris. Det handler om tog nummer 14 - „Tangen“ .

Det er det eneste tog på Lemvigbanen, hvis dele fortsat er helt originale fra 1983, da toget blev bygget. Engang var der 100 togsæt i drift over hele Danmark. Nu kører de sidste på Lemvig-banen.
De gamle Y-tog er stadig i drift på Lemvigbanen, men det bliver overflødigt når de spritnye batteritog kommer i god drift.

Det er Ole. C.  M. Plum der har lavet aftalen. Han er en gammel kending af Lemvigbanen, som han har fulgt i mange år og endda har skrevet bøger om. Banen vil selv beholde et af togsættene, der skal indrettes til mødelokale og holde på skinnerne i Lemvig. To andre skal formentligt bruges ude i det lokale sommerland.
Målet er at få Y-toget ud at køre på skinnerne og ikke bare som udstilling. Måske kommer det til at køre på Gedserbanen, men det er ikke afklaret. 

Det et vigtigt stykke Danmarkshistorie, som Dansk Jernbane Klub får mulighed for at bevare. Vi er glade for at kunne bevare et stykke lokalhistorie, som også er en vigtig del af vores kulturarv.,

Derfor er det også aftalt, at toget bliver leveret med en del af de reservedele, som værkstedet ved Lemvigbanen råder over. Det bliver nemlig også overflødigt, når togene snart skal udfases.

fvm 2025-05-29


 

Gedser remise må aflyse kørsel med skinnebus

Gedser Remises gamle skinnebus er havareret på det ene hjul, og derfor er kørslen blevet aflyst nogle dage.

Hjulsættet i den ene ende skal til Nordsjælland for at blive repareret.

Derfor er kørslen aflyst den 29, 30. og 31. maj.

fvm 2025-05-20


 

SB M1 er nu i Wismar

13 maj blev SB M1 fra Gedser og herfra til sit nye hjemsted hos Eisenbahnfreunde Wismar.

SB M1 er lige blive lastet i Gedser. Arne Jørgensen har taget foto. Tysk filmhold var også til stede ved lastningen

Link til den tyske hjemmeside for  Eisenbahnfreunde Wismar Siden er på tysk 

 

fvm 2025-05-20


 

MHVJ gør klar til at sige velkommen til en ny sæson

 

Et veterantog er ikke bare som et modeltog, man tager ud af en kasse og  sætter på sporet og kører med. Derfor har en flok frivillige entusiaster også brugt måneder og mange timer på at få materiel, skinner og køreplaner til at gå op i en højere enhed til sæsonstarten sidst i maj.

Det sker i et tæt samarbejde med turistbåden Svanen, Saltcentret i Mariager, turistforeninger med flere, så besøgende i Mariager kan oplevelse en rejse ud over det sædvanlige.

I 2024 valgte over 13.000 at købe billet til den oplevelse. Mange af dem valgte at kombinere rejsen med en tur med trekantruten, der foruden turen med veterantoget består af en sejltur med turistbåden Svanen, der sejler mellem Mariager og Hobro, og en bustur fra Hobro til den fredede station i Handest, hvorfra turen går med veteranbanen tilbage til rosernes by, Mariager.

Ta' toget tilbage i tiden

- Det hele handler om, at vi ved veteranbanen gerne vil give passagererne en oplevelse af, hvordan en rejse foregik tilbage i 1950'erne på den naturskønne strækning mellem Mariager og Handest, fortæller Frits Sørensen. Han er driftsbestyrer ved veteranbanen og med til at lede de omkring 50 frivillige ildsjæle i foreningen, der siden 1970 har drevet veteranbane på en del af den tidligere privatbane, der gik mellem Mariager, Fårup og Viborg.

Uden ildsjæle ingen veteranbane

Blandt veteranbanens frivillige har der hen over vinteren og forårsmånederne været travlt med at få materiel og strækning gjort klar til sæsonen.

En gruppe frivillige har hen over vinteren blandt andet renoveret vognkassen på banens motorvogn M 1210 fra 1937.

Et kik ind i remise i Mariager afslører, at det er et alsidigt arbejde, der foregår bag kulisserne. En motorvogn fra 1937 har fået skiftet træværket i den ene side. Her dufter af maling og lakarbejde, hvor træskelettet er fornyet og den gamle teaktræs beklædning lakeret op. Indvendigt i vognen er flere træplader fornyet og malet op. Ja, selv toilettet i vognen får den helt store tur med penslen.

M 1210 er vores Triangel motorvogn, der har kørt ved Aalborg Privatbaner fra 1937 til 1969. Og den var ved at være noget træt i vognkassen, fortæller Anders Færch Hansen, der leder teamet bag renoveringen og tilføjer: Sidste vinter fik vi renoveret den ene vognside og nu har den anden side fået samme tur. Så alt i alt er vognen ved at nærme sig den stand, den havde, da den kom ud at køre i 1937.

Bag den gamle motorvogn står undervognen til det store dieselelektriske lokomotiv MHVJ M 5 fra 1953, der trækker de store tog ved veteranbanen. Her ligger lokomotivets fire store banemotorer totalt adskilt for den helt store og gennemgribende renovering.

Vi har blandt andet været ved at om-isolerer nogle felt- og vendepolspoler i en banemotor, forklarer Benjamin Olsen, der står for renoveringen, hvor de har fuld gang i at få det store lokomotiv på hjul igen til sæsonen.

På veteranbanens dieselelektriske lokomotiv, MHVJ M 5 fra 1953, er vognkassen løftet af bogierne således, at lokomotivets fire store banemotorer har kunnet få en gennemgribende renovering.

 

På sporet af banen

Ude i den friske forårsluft er der fuld gang i udskiftning af sveller på strækningen, så sporet er sikkert at køre på. Maskiner og mandskab fra en lokal entreprenør er sammen med banens frivillige i gang med denne del af veteranbanens vedligeholdelse.

En lokal entreprenør har sammen med banens frivillige haft gang i udskiftning af en del sveller på strækningen, så sporet er sikkert og godt at køre på.

Ved banens overkørsler bliver er også arbejdet. Her får teknikken det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

Mange turister på tur i området benytter lejligheden til at tage maleriske billeder af toget der passerer overførslerne på turene i gennem det smukke Mariagerfjord landskab, og endnu flere benytter besøget til at rejse med toget, enten som en planlagt tur med familien og madkurv, eller bare en spontan tur på en hyggelig dag.

Ved banens overkørsler har teknikken fået det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

"De har en plan – en køreplan"

Veteranbanen begynder sæsonen den 31. maj og kører frem til begyndelsen af efteråret.

De dage, hvor veteranbanen ikke kører, står den for de frivillige fortsat på vedligeholdelse af materiel og hyggeligt samvær. Og man er altid velkommen til at kigge indenfor på værkstedet i remisen i Mariager og hilse på medlemmerne .

Du kan læse meget mere om veteranbanens arbejde og sæson på banens hjemmeside, www.mhvj.eu

 

fvm 2025-05-15