Søndag den 18. august afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev.

Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

Ny hvervefolder

Der er i foråret blevet udarbejdet ny hvervefolder, som erstatter den der blev lavet for snart fem år siden. Denne gang har den fokus på hovedforeningen, dvs. hvad Dansk Jernbane-Klub også er, udover veteranbaner og gamle tog. Hvervefolderen er denne gang udarbejdet i et mindre oplag, og uddeles kun på veteranbanerne og museer, samt ved messer og udstillinger hvor DJK er med. Teksten i folderen indgår i vores hjemmeside om at blive medlem

Museumsbanen var glad for opdateringen, det har været savnet længe. Kunne dog godt ønske, at der havde været mere omtale af veteranbanerne. Tommy O. Jensen, som sammen med Finn Madsen har udarbejdet folderen, var for så vidt enig, men i så fald vil folderen nærmest blive et hæfte, hvilket ikke var meningen med opgaven. Foreslog at lave et indstik til folderen, som var målrettet Museumsbanen. 

Generalforsamling 2025

Henrik Bang og Jesper Hansen har tidligere meddelt, at de træder af som formand henholdsvis sekretær ved generalforsamlingen 2025. I og med at der skal vælges ny tillidsposter, skal vi allerede nu have fokus på dette afholdelsen af generalforsamlingen 2025. Efter kalendergymnastik blev søndag den 6. april foreslået. Forretningsudvalget finder ud af at skaffe lokaler i hovedstadsområdet. Indkaldelse til generalforsamling annonceres i kommende numre af Jernbanen og på hjemmesiden.

Som muligt forslag til fremlæggelse på generalforsamlingen, er der kommet forslag om ændring af kontingentperioden fra den 1.1 – 31.12 året efter, så den i stedet følger regnskabsåret 1.9-30.09. Undgår derved periodisering. Opkrævning af kontingent flyttes i stedet til oktober, som kan være en mere skånsom måned end januar, som erfaringsmæssig kan være økonomisk tung for mange efter julen. 

Ved samme lejlighed diskuteres kontingentsatserne, hvorvidt de skulle justeres som følge af inflation og stigende udgifter til blad og huslejer. Der blev af flere udtrykt bekymring for dette. Vi skal være påpasselig med at sætte kontingentet op, det svier især hos de helt unge, der ikke har mange penge at gøre godt med. Foreslog at skillepunktet mellem junior- og seniormedlemsskabet kunne flyttes fra 18 år til 23 år. En løsning kunne også være at indføre halv/reduceret pris til aktive medlemmer, der ikke ønsker at modtager blad.

Formanden gjorde opmærksom på, at ændringer af kontingentsatser først vil kunne gennemføres med virkning fra 2026, da kontingent for 2025 blev besluttet på generalforsamlingen i foråret. Det aftaltes, at Forretningsudvalget kommer med forslag til kontingentsatser i 2026, og fremlægger det på næste hovedbestyrelsesmøde søndag den 10. november.

Kort regnskabsstatus og budget 2024/2025

Kassereren gennemgik status på kassen pr. 31.7.2024 og vurderer, at det overordnet ser det fornuftigt ud. Der er pt. likvide midler nok i kassen, men kan også konstatere at huslejen for klubhuset Herlev er steget, og forventes over budget ved udgangen af regnskabsåret.

Flere forslag til øget indtægter og donationer blev diskuteret. Jernbanens redaktion blev opfordret til at beskrive om mulighed for donationer og testamenteringer til DJK i Jernbanen M4, så det står klart hvor stor betydning §8a har for DJK og det personlige skattefradrag man kan opnå herved.

For at reducere udgifter, kunne antallet af frieksemplarer af blade også reduceres, hvorved der ville spares porto og trykudgifter. Liste over frimedlemmer udsendes forud næste hovedbestyrelsesmøde.

­­Første udkast til budget for 1.10.2024 – 30.9.2025 blev gennemgået, og der var flere punkter om f.eks. husleje som skulle undersøges nærmere. Forretningsudvalget går budgetudkastet igennem, og kommer med nyt forslag til næste hovedbestyrelsesmøde.

Materielsager og håndtering af disse
Ny kedel til LJ nr. 19

Museumsbanen har skaffet midler til indkøb af ny kedel til LJ nr. 19, og vil gerne have hovedbestyrelsens godkendelse til indbygning af denne. Der er tale om ny fremstillet kedel, som erstatter den nuværende kedel på nr. 19. Den nuværende er meget nedslidt, og skal have omfattende reparation for at kunne anvendes igen.  Den nye kedel er designet for fyring med træpiller mm. miljøvenlige brændsler, men kan også fyres med kul. Den nuværende kedel gemmes for eftertiden, og kan senere istandsættes. Dvs. den skrottes ikke. Finansiering af den nye kedel sker gennem fonde, og der er opnået tilsagn om støtte på 2 mio.kr.

Enkelte fandt at beslutningsprocessen for ny kedel ikke fulgte de principper, der er beskrevet i materielaftalen mellem Museumsbanen og DJK Hovedforeningen. Her skal væsentlige ombygninger af materiel forelægges bestyrelsen, før projektet sættes i gang. Således burde projektet være forelagt hovedbestyrelsen før fondsansøgninger blev indledt. Synes at det går i mod princippet med historiebevaringen, og fremover bør der være mere klare regler for væsentlige ombygninger. Keld Haandbæk påpegede, at vi ikke behøver  nye regler, men at vi skal overholde de gældende materielaftaler, hvor det er tydeligt beskrevet hvad der gælder.

Et flertal i hovedbestyrelsens godkendte Museumsbanens oplæg til ny kedel til LJ nr. 19, mod at den gamle kedel bevares forsvarligt i Maribo indtil videre.

 VLTJ nr. 6 og Gs-vogne

Museumsbanen vil gerne afhænde VLTJ nr. 6 og Gs-vogn, som begge er overtallige. Banerne i DJK bedes meddele tilbage inden næste forretningsudvalgsmøde den 18. september, om der er interesse i enhederne, inden enhederne bydes ud i DVF-regi.

Permanent løsning for D 826

Vestsjællands Veterantog ønskede, at der tages stilling til D 826’s fremtid. Den er henstillet udendørs pga. pladsmangel, og der sker løbende tyverier fra den. Opfordrede hovedbestyrelsen til at finde en løsning.

Hovedbestyrelsen tog henvendelsen til efterretning, og bad Forretningsudvalgsmøde om at undersøge muligheder for opbevaring/afhændelse.

Ophugning af HTJ M12

Vestsjællands Veterantog oplyste, at man er ved at hugge HTJ M12 op og indvende relevante reservedele. Accept af ophugning er tidligere givet af Hovedbestyrelsen, da ingen andre baneforeninger eller veteranbaner uden for DJK ønske at overtage vognen, og at der findes mange Triangel-motorvogne af denne type i forvejen.

OHJ Trolje 75

Mariagerbanen vil gerne afhænde troljen OHJ 75, der er blevet tilovers, efter den ny Banedanmark 20 tons trolje er kommet til og er blevet godkendt. Banerne bedes meddele tilbage til næste møde i Hovedbestyrelsen, om de er interesseret i troljen.

SB M1

Formanden oplyste, at afhændelsen af motorvognen SB M1 til museet i Wismar (Eisenbahnfreunde Wismar e.V.) har trukket ud, da der har været flere uafklarede punkter i aftalen som skulle forhandles på plads. Det har været en langvarig proces. For at få fremdrift i sagen, overtager Keld Haandbæk og Søren Bay sagen.

Hovedbestyrelsen tog orienteringen til efterretning.

Bordet rundt
Limfjordsbanen:

I år har der ikke været sommertrafik, da hele stationen i Aalborg er under ombygning. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Limfjordsbanen. Der skal vælges ny sikkerhedsansvarlig. Udfordringer med at kunne køre på ERTMS, Limfjordsbanen skal have uddannet områderangerleder hos Banedanmark, før det kan ske.

MHVJ:

Passagertal er højere sammenlignet med sidste år, og dermed forventes gode driftsindtægter. Der er en god stemning i Mariager. Mange af de tidligere aktiver er vendt tilbage i tjeneste.

Veterantog Vest:

Taglægning på remisen i Bramming er færdig, det lavet korrekt, og budgettet overholdt. Der kan nu revideres materiel uden at få tagsten i hovedet. 

Jernbanebøger:

Samarbejder med Banebøger om bogudgivelse om DSB-design, der er indgået aftale om at købe et vist antal bøger med god rabat. Alternativ at købe sig ind i bogprojekt, men det går i mod DJK’s formålsparagraf, fordi der indgår aflønning.  Der udsendes bogpakke omkring jul sammen med PSA 2024,

Indtægter fra bogsalg forventes først modtaget i 2025 – der er pt. pres på likviditeten i 2024.

Vestsjællands Veterantog:

Udfordres med indbrud og tyveri omkring vognhallen, især ting der står udenfor.  Dette affødte generel snak om løsninger hegn og overvågning – en løsning kunne være fondsansøgning til bedre sikring af remiser og haller. Vildtkameraer blev foreslået som simpel overvågningsmulighed.

Juletogsarrangementet sidste år var en dårlig forretning og gav ingen indtægt. I år sker juletogskørsel derfor med eget Triangel tog.

Djursland Jernbanemuseum:

Albani-vognen er flyttet fra Aalborg til Ryomgård, hvilket skete til en fordelagtig pris med gode forbindelser til vognmand. Der arbejdes med istandsættelse af postvogn DSB DO 5604, og som er blevet en del af udstillingen. Dette giver anledning til gode samtaler med gæster, når de ser hvor omfattende arbejde det er. Fin sæson – lidt flere gæster end sidste år. Den gamle DSB læssehal (ca. 10 x 60 m) er blevet ledig, måske kan den lejes til rimelig præcis af kommunen.

MY Veterantog:

Turen til MY-jubilæumsarrangementet i tyske Wittenberge gik godt. MY 1126 leverede trækkraft, og havde MY 1101 og 1135 fra Jernbanemuseet med.

I Hundested foregår renovering af B 332. Der foretages pladearbejde på MY 1126 – derfor ikke flere kørsler i år. Stadig udfordret med spormodernisering i Hundested, opgaven har ikke høj prioritet hos Lokaltog.

Trods få kørsler balancerer økonomien. Annoncering i M-bladet har givet nye aktive i Hundested. HBJ opfordrede til at bruge Jernbanens muligheder for annoncering.

Byggesager

Søren Bay gav status om vognhalsbyggeriet i Marslev. De elektriske installationer er ved at være testet og afsluttet, og det forventes, at der kan lægges de første sporrammer inden længe. Der skal skrabes ca. 10 cm materiale af bunden, for at kunne udlægge sporramme i den rigtige højde. Djursland Jernbanemuseum tilbød hjælp til kommende arbejdsweekender, når der skal lægges spor. Der arbejdes på officiel indvielse af hallen til foråret.

Redigeret af Tommy O. Jensen

2024-09-17 fvm 


 

Newsflash

DJK har indgået aftale om nye lokaler

I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. 

Selve nedpakningen af arkivet er i fuld gang af de medlemmer, der har deres faste gang i Fabriksparken. Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, hører vi meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail. 

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

Læs lidt mere om arkivet i Glostrup og hvordan du kan bidrage økonomisk til flytningen af DJK.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21


 

Tølløsebanen forlænges til Holbæk

Borgerne i den nordvestlige del af Region Sjælland kan se frem til markant bedre kollektiv transport. Regionsrådet har netop besluttet at forlænge ruten på Tølløsebanen, så der kommer direkte tog mellem Holbæk og Slagelse.

Du slipper for at skifte tog. Din rejsetid bliver kortere. Du kan vælge mellem flere afgange i myldretiden, og så kan du forvente i omegnen af 160.000 flere medpassagerer hvert år. Tølløsebanen bliver i 2027 markant opgraderet, og der er mange fordele for nuværende og kommende passagerer.

Forlængelsen af Tølløsebanen betyder blandt andet, at passagerer slipper for at skifte tog i Tølløse på rejsen mellem Slagelse og Holbæk. Herudover reduceres rejsetiden med 5-7 minutter, og frekvensen på strækningen Tølløse – Holbæk øges fra to til fire tog i timen i myldretiden.

En økonomisk og miljømæssig gevinst

Hidtil har vurderingen været, at en forlængelse ikke kunne gøres på en hensigtsmæssig måde. Det skyldes især forskellige signalsystemer, som betød, at lokalbanetogene på strækningen mellem Tølløse og Holbæk kun kunne køre med 70 km/t. Den fart kan øges til 160 km/t i 2028, når et nyt fælles signalsystem tages i brug sammen med de nye batteritog på Tølløsebanen.

Samtidig med de forbedrede rejsemuligheder giver beslutningen også økonomiske besparelser på anlægsudgifter. Besparelserne anslås samlet set at overstige 150 millioner kroner.

Med denne beslutning forener Regionsrådet økonomiske, miljømæssige og praktiske fordele, når køreplanskiftet i december 2027 gør det muligt at køre direkte med tog mellem Holbæk og Slagelse.

Fakta:

Tølløsebanen forlænges via den statslige Nordvestbane til Holbæk
Forlængelsen sker december 2027 når Nordvestbanen får nyt fælles signalsystem
Passagervækst: 160.000 nye passagerer forventes årligt.
Rejsetid: Reduceres med 5-7 minutter.
Driftsudgifter: 2,2 mio. kr. årligt.
Besparelser: Ca. 54 mio. kr. på ladeinfrastruktur og 36 mio. kr. på depotspor.
Frekvens: Fra to tog i timen i dag - Til fire tog i timen i myldretiden.

fvm 2025-01-14


 

Godstog med løs container standset lige før Storebæltsbroen

Toget køres af jernbaneselskabet DB Cargo, der også kørte godstoget bag ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor otte personer mistede livet.

Læs artiklen på TV 2

fvm 2025-01-08


 

Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station sat i gang

Overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og administrerende direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt, gav mandag den 6. januar signalet til, at det vigtige arbejde på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station kunne gå i gang.

Fra venstre afdelingsdirektør Claus Elleman, Per Aarsleff A/S, overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og adm. dir. Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt. Sund & Bælt

Øresundsbanen med Københavns Lufthavns Station som knudepunkt er helt central for transporten af gods og mennesker mellem Danmark, det øvrige Skandinavien og Europa. Strækningen er i dag med over 6.000 tog om måneden en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i landet, og der vil komme yderligere jernbanetrafik, når Femern Bælt-tunnelen til Tyskland åbner.

For at sikre kapaciteten på strækningen udvider Sund & Bælt derfor i de næste to år Københavns Lufthavns Station. Det omfatter blandt andet etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.

Aarsleff A/S er entreprenør på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station, der forventes at stå klar i slutningen af 2026.

fvm 2025-01-06


 

Sporlægning i Marslev

27-29 december 2024 har to store maskiner været i gang i museumsmagasinet i Marslev hal 2. Sporet er fyldt med skærver og det nye spor er stoppet.

Nu begynder sporet at ligne noget.

foto: Theo Berkhoudt 

 

fvm 2024-12-30


 

Generalprøve på nye eltog til Holbæk

Snart er det slut med gamle diesellokomotiver og bumlende IC4-tog på togstrækningen mellem Holbæk og København.

Link til Banedanmark på X

2024-12-13


 

Nordjyske jernbaner skal køre mellem Skagen og Hobro

Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har beslutning om, at DSB's IC-tog skal standse i Skørping fra 2026 til 2030 og det baner samtidig vejen for at køre regionaltog til Hobro. Samtidig vil DSB's IC-tog ikke længere standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Færre IC-stop, men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fra 2026 standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.

I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i Nordjylland. Dermed vil byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere vil standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. På grund af sporarbejde i Aarhus sker det lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december.

fvm 2024-12-12


 

Bygningen ved Marrebæk Station er tilbage efter 70 års fravær

I årtier fungerede den som sommerhus, men nu er en over 100 år gammel stationsbygning tilbage, hvor den blev opført.

Link til Tv2 øst

fvm 2024-12-11


 

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07