Søndag den 11. november afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev. Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

 

Andre lokaler til arkivet

DJK har modtaget opsigelse på arkivlokalerne i Glostrup, hvor vi skal være ude senest 1. april 2025. Udlejer har oplyst, at bygningerne er solgt og skal rives ned. Derfor er alle lejemål i bygningen blevet sagt op med et halvt års varsel. For DJK’s vedkommende er tale om kælderlokaler på 500 m2, som anvendes til opbevaring af historisk arkivmateriale, vi gennem årene har modtaget fra bl.a. nedlagte privatbaner, DSB og ikke mindst medlemmerne.

Forretningsudvalget er gået i gang med at afsøge nye muligheder, bl.a. er der undersøgt på køb af erhvervs-bygning i Herlev til 6,5 mio.kr., for at blive herre i eget hus og undgå risiko for fremtidig opsigelse af lejemål. Køb af ejendom vurderes pt. urealistisk grundet manglende finansieringsmuligheder, idet foreninger har ikke de samme muligheder for at optage realkreditlån som private har.

Lige nu afsøger forretningsudvalget markedet for lejemål på ca. 500 kvm i omegnen af København. Kriteriet er at det er tæt på kollektiv trafik, at lokalerne er opvarmet/tørre af hensyn til arkivalieopbevaring, og så vidt muligt ikke kælderlokaler pga. risiko for vandskader ved skybrud. Afsøgningen er udfordret af, at kvm-prisen i hovedstadsområdet er ca. 700-800 kr. årligt, dvs. en årlig udgift på op til 400.000 kr. årligt til arkiv. Det lejemål vi har i Glostrup, ligger noget under dette. Der har være kontakt til mange udlejere, vi skal helt ud omkring Slagelse for at matche det huslejeniveau vi har nu i Glostrup. Mange af de frivillige der passer arkivet, kommer fra Københavnsområdet, så dette skal også betænkes.

Forretningsudvalget forventer derfor stigende omkostninger til arkivleje i 2025, og i årene frem. Det påvirker driftsbudgettet, og det bliver nødvendigt at holde skarpt øje med hvad kontingentindtægterne anvendes til. Konkret betyder flytningen af arkivet og afledte flytteomkostninger, at der må trækkes på likviditeten. Desuden bliver det nødvendigt at øge kontingentet anslået med ca. 50 kr. årligt.

Hovedbestyrelsen gav forretningsudvalget mandat til at arbejde videre med at finde egnede arkivlokaler, inden for en ramme på en kontingentstigning på maks. 50 kr./årligt, og indgå aftale med udlejer inden næste hovedbestyrelsesmøde.

Generalforsamling 2025

Dato og lokalitet for generalforsamlingen i 2025 er nu på plads, det bliver søndag den 6. april 2025 og afholdes på Energicenteret, Voldparken, Kobbelvænget 65, 2700 Brønshøj. Der indkaldes til generalforsamlingen i Jernbanen 6/2024, og regnskabshæftet sendes ud med Jernbanen 1/2025.

Formand Henrik Bang Jensen ridsede situationen op, og der skal findes ny kandidat til bestyrelsen, og der skal vælges ny formand og ny sekretær. Hovedbestyrelsen tog udmelding om ny formand til efterretning, og vil gå i tænkeboks til næste hovedbestyrelsesmøde.

Følgende er på valg til generalforsamlingen: Benjamin Olsen, Claus Dahl, Keld Haandbæk og Søren Bay,

Jesper Hansen oplyste, at han ikke modtager genvalg, og der skal findes en ny kandidat og sekretær.

Den konkrete situation omkring arkivlokaler betyder vi bliver nødt til at hæve kontingentet med virkning fra 1.1.2026. Efter lidt diskussion blev hovedbestyrelsen enige om følge ændringer:

  • Kontingent forslag: 650 kr. stiger til 695 kr.
  • Juniormedlemsskab: 380 kr. stiger til 395 kr., samtidig hæves aldersgrænsen fra 18 år til 23 år.
  • Firmamedlemsskab: 10.000 kr. (uændret)
  • Husstandsmedlemsskab: 250 kr. (uændret)
  • Baneforeninger: 2.000/1.000 kr. (uændret)

Det aftaltes, at forretningsudvalget udsender et nyhedsbrev til baneforeninger – hvor kontingent- og forsikringsforhold for 2025 beskrives, så der ikke er noget uklart.

Introduktionssår for nye aktive medlemmer

Museumsbanen har internt talt om at tilbyde et introduktionssår for nye aktive medlemmer, som betales af Museumsbanen. Dette for at fastholde især unge interesserede, som vil prøve interessen af. Derefter betales kontingent som normalt. Formålet er at få flere aktive med i DJK.

Hovedbestyrelsen bakkede om indførelse af introduktionssår for nye aktive medlemmer, og bad forretningsudvalget om at laver udkast til vilkår. Oplægget er, at nye aktive er registreret som betalende medlem af DJK og at baneforeningen afholder kontingentet i introduktionssåret.

Materielsager

Baneforeningerne og DJK har modtaget brev fra Danmarks Jernbanemuseum om udskillelse af overtalligt materiel, heri blandt køretøjer som har tilhørt den nedlagte Sydvestjysk Jernbaneklub i Lunderskov. Der er flere enheder, som kunne være velegnet til udstillingsformål eller drift på veteranbanerne. Formanden koordinerer med baneforeningerne, hvilke køretøjer DJK har interesse i, og indleder dialog med Danmarks Jernbanemuseum herom. Hovedbestyrelsen gav desuden forretningsudvalget mandat til at forhandle med Danmarks Jernbanemuseum om overtagelse af materiel. Endelig beslutning træffes på næstkommende hovedbestyrelsesmøde.

 

Fra Danmarks Jernbanemuseum er der kommet ønske om at overtage Albanivogn SFJ ZB 509255, der er udstillet i Ryomgård. Djurslands Jernbanemuseum undersøger om de interne vil afhænde vognen. Beslutning om evt. overtagelse drøftes på næstkommende hovedbestyrelsesmøde.

Købsaftalen med motorvogn SB M1 med Wismar er nu faldet på plads, dokumentet er underskrevet.

Modeljernbanetillæg til Jernbanen

Der udkommer ikke længere danske modelbanetidsskrifter efter ”Spor og Baner” ophørte i sommers. Flere medlemmer har derfor spurgt det kunne være en ide at udgive et modelbaneblad i DJK-regi.

DJK har som udgangspunkt ikke tidligere ville udgive modelbaneblad, da det vil være i konkurrence med etablerede blade. Men i lyset af der ikke længere udgives danske modelbanetidsskrifter, har en lille arbejdsgruppe undersøgt mulighederne for at lave et modelbanetillæg til Jernbanen, som kunne udkomme 4 gange om året. Hvis tillægget skal være omkostningsneutralt, vil det kræve 300 ekstra medlemmer i foreningen. Hertil kommer ekstra aktive til opsætning af blad og redigering af artikler mm., idet den nuværende redaktion af jernbanen ikke har ressourcer til dette. Arbejdsgruppen har med baggrund i den aktuelle lokalsituation for arkivet, sat initiativet i bero indtil videre.

Arv og donationer

DJK har modtaget en 500.000 kr. i arv og beløbet er ikke øremærket til et bestemt formål i DJK. Ud over taknemmelighed i bestyrelsen overfor det tidligere medlem af DJK har valgt at betænke klubben, så affødte det også en diskussion om anvendelsen af arv og donationer, der ikke målrettet en bestemt opgave eller formål

i foreningen. Bl.a. blev det foreslået at midlerne helt eller delvis kunne placeres i en opsparingsordning til projekter eller strategiske formål, f.eks. etablering af et medlemshus.

Hovedbestyrelsen bad forretningsudvalget om at komme med oplæg til emner, der vil være relevante at spare op til, når der modtages ikke-øremærkede arv og donationer.

Næste hovedbestyrelsesmøde

Det besluttes at næste hovedbestyrelsesmøde afholdes den 23. februar 2025 i Herlev. Hovedemner vil være afklaring af kandidatur til formand og sekretær, idet begge positioner skal besættes med nye navne.

Det kulinariske udvalg

Uden mad og drikke, duer helten ikke. Det gælder naturligvis også medlemmerne af DJK’s hovedbestyrelsen, hvoraf en del rejser ganske langt for at deltage i en af de fire årlige hovedbestyrelsesmøder. Af denne grund er der oprettet et ”kulinarisk udvalg”, der har til opgave at forberede et godt frokostmåltid til de frem-mødte.

Udvalget består pt. af Benjamin Olsen, Hans-Henrik Larsen og Tommy O. Jensen, som tilstræber at stå for bespisning af den 15-18 fremmødte for under 1.000 kr. i alt. På dette hovedbestyrelsesmøde blev der trakteret med stegte ænder og brune kartofler i anledning af mortensaften, alt sammen til et pænt stykke under budgettet.

Redigeret af Tommy O. Jensen

fvm 2024-12-16


 

Newsflash

DJK har indgået aftale om nye lokaler

I starten af det nye år kunne DJK skrive under på lejekontrakten til nye lokaler, som både skal rumme foreningens arkiv og klubhuset, hvor bl.a. sekretariatet, jernbanebøger og Jernbanens redaktion holder til.
De nye lokaler er beliggende i Brøndbyvester på adressen Vallensbækvej 20A og ligger ca. 700 meter vest for den kommende letbanestation af samme navn.

Det nye lejemål er på sammenlagt på ca. 830 m2, og dermed lidt større end det areal vi har til rådighed i Fabriksparken i Glostrup og Marielundvej i Herlev. Bygningen vi flytter til, er et ældre kontor- og butikskompleks, som på flere områder er bedre indrettet end de lokaler vi har i dag. I stueetagen holder flere specialforretninger til, f.eks. Horze (hesteudstyr), Akvariebutikken og Festbutikken, så det er også nogle andre naboer end dem vi har været vant til i Herlev.

Vallensbækvej 20A

”Vi har set på mange lokaler i den vestlige del af København, før vi nåede frem til nye sted i Brøndbyvester” fortæller formand Henrik Bang Jensen, og forsætter:
”Vi har også måtte konstatere, at lejemål bare er blevet dyrere de seneste år, og vilkår for opsigelse og istandsættelse ved fraflytning blevet mere skrappe. Det har bestemt ikke gjort processen nemmere, når vi også skal tage hensyn til foreningens økonomi. Heldigvis lykkedes det at finde nogle lokaler, hvor vores samlede huslejeomkostning ikke stiger i forhold til i dag”.

De nye lokaler overtages gradvist i de kommende måneder, og flytningen af arkivet er det der står først for, idet vi skal være ude af Fabriksparken senest den 1. april. Det bliver en stor opgave, for der er mange tons papir, dokumenter, mapper og bøger der skal pakkes ned, flyttes 6 km mod syd til Brøndbyvester, og sættes op igen. 

Selve nedpakningen af arkivet er i fuld gang af de medlemmer, der har deres faste gang i Fabriksparken. Har du lyst til at give en hånd med nedpakningen, flytning og opsætning af arkiv i Brøndbyvester, hører vi meget gerne fra dig - og du får oplysning om arbejdsdage på mail. 

Kontakt gerne Arkivholdet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller Ole-Chr. Munk Plum med en SMS på 4073 8499, og fortæl om dine muligheder.

Læs lidt mere om arkivet i Glostrup og hvordan du kan bidrage økonomisk til flytningen af DJK.

Når det gælder flytningen af klubhuset i Herlev, så har vi lidt mere tid at gøre med. Her skal vi først være ude 1. august. En gruppe aktive er i gang med at lave planer for indretningen, og fordeling af de rum der er i det lokale, som kommer til at være base for medlemsaktiviteterne. Flytningen forventes at ske i perioden april-juni, og vi håber medlemslokalerne er helt på plads til efteråret.

”For begge flytninger gælder, at vi får brug for masser af hjælp fra vores medlemmer til en række praktiske opgaver”, oplyser Claus Dahl, som er medlem af hovedbestyrelsen, og har til opgave at koordinere indsatsen. ”Det spænder lige fra praktisk hjælp med at pakke ned i flyttekasser, nedtage og opsætte reoler, kørsel med flyttegods til at sørge for kaffe og bespisning af de frivillige, der giver en hånd med.”

Ønsker du at bidrage med hjælp, så kontakt gerne Claus Dahl på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller send en SMS på 2326 0904, og oplys hvad du kan hjælpe med til.

Tidligere nyheder omkring flytningen: DJK’s arkiv skal finde nye lokaler.

Alle foto: Tommy O. Jensen

toj 2025-01-21


 

Tølløsebanen forlænges til Holbæk

Borgerne i den nordvestlige del af Region Sjælland kan se frem til markant bedre kollektiv transport. Regionsrådet har netop besluttet at forlænge ruten på Tølløsebanen, så der kommer direkte tog mellem Holbæk og Slagelse.

Du slipper for at skifte tog. Din rejsetid bliver kortere. Du kan vælge mellem flere afgange i myldretiden, og så kan du forvente i omegnen af 160.000 flere medpassagerer hvert år. Tølløsebanen bliver i 2027 markant opgraderet, og der er mange fordele for nuværende og kommende passagerer.

Forlængelsen af Tølløsebanen betyder blandt andet, at passagerer slipper for at skifte tog i Tølløse på rejsen mellem Slagelse og Holbæk. Herudover reduceres rejsetiden med 5-7 minutter, og frekvensen på strækningen Tølløse – Holbæk øges fra to til fire tog i timen i myldretiden.

En økonomisk og miljømæssig gevinst

Hidtil har vurderingen været, at en forlængelse ikke kunne gøres på en hensigtsmæssig måde. Det skyldes især forskellige signalsystemer, som betød, at lokalbanetogene på strækningen mellem Tølløse og Holbæk kun kunne køre med 70 km/t. Den fart kan øges til 160 km/t i 2028, når et nyt fælles signalsystem tages i brug sammen med de nye batteritog på Tølløsebanen.

Samtidig med de forbedrede rejsemuligheder giver beslutningen også økonomiske besparelser på anlægsudgifter. Besparelserne anslås samlet set at overstige 150 millioner kroner.

Med denne beslutning forener Regionsrådet økonomiske, miljømæssige og praktiske fordele, når køreplanskiftet i december 2027 gør det muligt at køre direkte med tog mellem Holbæk og Slagelse.

Fakta:

Tølløsebanen forlænges via den statslige Nordvestbane til Holbæk
Forlængelsen sker december 2027 når Nordvestbanen får nyt fælles signalsystem
Passagervækst: 160.000 nye passagerer forventes årligt.
Rejsetid: Reduceres med 5-7 minutter.
Driftsudgifter: 2,2 mio. kr. årligt.
Besparelser: Ca. 54 mio. kr. på ladeinfrastruktur og 36 mio. kr. på depotspor.
Frekvens: Fra to tog i timen i dag - Til fire tog i timen i myldretiden.

fvm 2025-01-14


 

Godstog med løs container standset lige før Storebæltsbroen

Toget køres af jernbaneselskabet DB Cargo, der også kørte godstoget bag ulykken på Storebæltsbroen i 2019, hvor otte personer mistede livet.

Læs artiklen på TV 2

fvm 2025-01-08


 

Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station sat i gang

Overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og administrerende direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt, gav mandag den 6. januar signalet til, at det vigtige arbejde på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station kunne gå i gang.

Fra venstre afdelingsdirektør Claus Elleman, Per Aarsleff A/S, overborgmester Lars Weiss, Københavns Kommune, borgmester Allan S. Andersen, Tårnby Kommune, og adm. dir. Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt. Sund & Bælt

Øresundsbanen med Københavns Lufthavns Station som knudepunkt er helt central for transporten af gods og mennesker mellem Danmark, det øvrige Skandinavien og Europa. Strækningen er i dag med over 6.000 tog om måneden en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i landet, og der vil komme yderligere jernbanetrafik, når Femern Bælt-tunnelen til Tyskland åbner.

For at sikre kapaciteten på strækningen udvider Sund & Bælt derfor i de næste to år Københavns Lufthavns Station. Det omfatter blandt andet etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.

Aarsleff A/S er entreprenør på udvidelsen af Københavns Lufthavns Station, der forventes at stå klar i slutningen af 2026.

fvm 2025-01-06


 

Sporlægning i Marslev

27-29 december 2024 har to store maskiner været i gang i museumsmagasinet i Marslev hal 2. Sporet er fyldt med skærver og det nye spor er stoppet.

Nu begynder sporet at ligne noget.

foto: Theo Berkhoudt 

 

fvm 2024-12-30


 

Generalprøve på nye eltog til Holbæk

Snart er det slut med gamle diesellokomotiver og bumlende IC4-tog på togstrækningen mellem Holbæk og København.

Link til Banedanmark på X

2024-12-13


 

Nordjyske jernbaner skal køre mellem Skagen og Hobro

Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har beslutning om, at DSB's IC-tog skal standse i Skørping fra 2026 til 2030 og det baner samtidig vejen for at køre regionaltog til Hobro. Samtidig vil DSB's IC-tog ikke længere standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Færre IC-stop, men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fra 2026 standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.

I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i Nordjylland. Dermed vil byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere vil standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. På grund af sporarbejde i Aarhus sker det lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december.

fvm 2024-12-12


 

Bygningen ved Marrebæk Station er tilbage efter 70 års fravær

I årtier fungerede den som sommerhus, men nu er en over 100 år gammel stationsbygning tilbage, hvor den blev opført.

Link til Tv2 øst

fvm 2024-12-11


 

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07