Uniformer ved Danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980
af Bert Hansen
I 1974 fik Bert Hansen foræret en komplet togføreruniform. Det blev starten på et langt liv med uniformer og senere til ansættelse i firmaet C. L. Seifert, der tidligere var storleverandør af uniformer til jernbanerne.
Til denne bog har forfatteren gravet dybt i gamle regulativer og fundet historiske fotos af uniformerne i de forskellige perioder.
I den rige litteratur om danske jernbaner er det lokomotiver, vogne, banelinjerne og stationer, der har været i fokus. I denne bog fortæller forfatteren i tekst og billeder om, hvad personalet ved banerne har skullet anskaffe af uniformer til festlige lejligheder og til den daglige drift.
345,00 DKK hos Jernbanebøger
På sporet af 2023
2023 vil blive husket for de gode intentioner, så som
DSB fik startet byggeriet af de to ny værksteder i Brabrand ved Aarhus og Mogenstrup ved Næstved
Østbanen får nyt spor og er dermed fremtidssikret
Hovedstadens Letbane fik deres første letbanetog
Oddesundbroen blev genåbnet for togtrafik
Mens der stadig arbejdes på den nye Storstrømsbro
Mariager–Handest Veteranjernbane fik Kieler-motorvognen RHJ M4 „Hadsund-Peter“, fra 1926, ud at køre, og det har vakt stor begejstring.
Direkte tog fra Næstved over Haslev og Køge til København
Ældre tyske IC-vogne i udlandstrafikken mellem København og Hamburg
De to sidstnævnte intentioner fik dog en noget broget start.
Bestillingsnr.: 595 Pris kr.: 269
Udrangerede københavnske sporvogne
I listerne over de sporvogne, der har kørt i København (inkl. Frederiksberg og Gentofte), er anført et tidspunkt for vognens udrangering. Nogle af vognene er solgt til videre brug som skur, sommerhus, iskagebod, lege sted el.lign., hvilket faktisk er sket for en hel del vognes vedkommende.
Forfatteren har sat sig for at efterspore alle vogne, der er blevet afhændet til et sådant formål. De første vogne blev solgt i forbindelse med overgangen fra hestedrift til elektrisk drift umiddelbart efter år 1900, og det er ifølge sagens natur kun begrænset viden, det er lykkedes at fremskaffe. Bogens første del omfatter en fremstilling af, hvad der alligevel er gravet frem om disse vogne.
De to næste bølger af afhændelser kommer i 1930’erne og i 1960’erne. Om de i alt 170 afhændede vogne har han skaffet så mange oplysninger, at det var nærliggende at stille dem op i vognnummerorden, hvor hver vogn i skematisk form beskrives med oplysninger om tidspunkt for overdragelsen, fra hvilken remise vognen kom, hvem køberen var, hvor vognen blev stillet op, samt hvornår den er flyttet, alternativt hvornår den senest er set. Desuden vises et foto af vognen på opstillingsstedet eller under transporten fra sporvejene til modtageren. Fremstillingen afrundes med eventuelle ”gode historier” om vognen, den nye ejer el.lign.
Bestil nr 2164. Pris kr 250
Jernbanen årgang 1980 - 1989
Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1980 og til og med 1989 i PDF format