Interview med Johannes Torpe i GO’ Morgen Danmark om design af afløseren for IC3

https://play.tv2.dk/serie/go-morgen-danmark-tv2/1-klasse-erstattes-med-fire-forskellige-zoner-8e12f695-05b2-409f-9fc8-349b169d3a96

Afløseren for IC3-toget bliver en rullede hyldest til den danske designsjæl.


Det danske design studio Johannes Torpe Studios har i samarbejde med franske
Alstrom designet fremtidens danske tog. Indretningen bliver en hyldest til den
danske designarv og nordiske materialer. Toget skal afløse de legendariske IC3
tog og er den største investering i DSB’s historie.
Det var en drømmeopgave, der pludselig blev til virkelighed, da Johannes Torpe
Studios og Alstrom vandt udbuddet om at producere det tog, der de næste
mange årtier skal forbinde Danmark og danskerne.
I 2025 leveres de første nye, elektriske togsæt til DSB, og Johannes Torpe
Studios og Alstroms fælles projekt ‘Fremtidens Tog’ bliver den reele afløser for
de ikoniske dieseldrevne IC3-tog, der har været i drift siden 1990.
Det nye tog bliver et funktionelt og topmoderne transportmiddel med en
strømlinet fransk krop, der udgøres af det velafprøvede Coradia Stream-togsæt.
Togets indre bliver en varm hyldest til skandinaviske materialer og dansk design.


Godt design til alle de næste 30 år
Det var en udfordrende opgave for designteamet hos Johannes Torpe Studios at
designe et tog, der skal have en levetid på 20-30 år uden at komme til at fremstå
som en umoderne anakronisme efter 10 år, og som med en pris 20 milliarder
kroner er den største investering i DSB’s historie.
For at afspejle den danske kultur, landets visioner og behov, valgte vi at
samarbejdede med et af de dygtigste danske designbureauer: Johannes Torpe
Studios, for at udvikle et tog til Danmark, et tog, som fremtidige generationer
kan være stolte af.
-Alstom


I en verden, hvor konkurrencen er hård i transportsektoreren, er det vigtigere
end nogensinde, at se transport som mere end blot at flytte passagere fra A til B.
Brugeroplevelsen er ekstremt afgørende. Johannes Torpe Studio’s designteam
besluttede sig derfor hurtigt for, at opgaven skulle gribes an på samme måde,
som hvis de skulle indrette et hotel. Men ikke et luksushotel for de få.
Johanne Torpe Studios har helt bevidst arbejdet med naturlige, nordiske
materialer som træ, læder og uld i kvaliteter, der er udviklet specielt til
Fremtidens Tog. Tekstilerne er i vinderforslaget udviklet i tæt samarbejde med
den danske tekstilvirksomhed Kvadrat, hvilket sikrer kvalitet og holdbarhed.
Fremtidens Tog skulle afspejle de danske samfundsværdier om velfærd og
socialt ansvar, der bevæger sig mod en brugercentreret, holistisk rejseoplevelse

for mange forskellige typer brugere. Og Fremtidens Tog skulle være i stand til
at possionere DSB, som mere end bare et transportselskab, men også som
eksponent for nordisk livsstil.


Demokratisk lyssætning
Dansk design har en stolt demokratisk historie, der går tilbage til store designere
som Børge Mogensen, der insisterede på, at skabe produkter af god kvalitet og
med stor æstetisk værdi, som alle skulle have råd til. Det er stadig en vigtig del
af den danske design filosofi, hvor gode materialer, funktionalitet og enkelthed
er den hellige treenighed.
Fremtiden Tog er skabt uden en 1. Klasse for de få, men er inddelt i fire forskellige
zoner: Stille-, Familie-, Standard- og Businesszone. Zonerne adskiller sig ikke
i fysisk fremtoning, men ved at have forskellig lyssætning, der ikke bare gør
dem genkendelige. Lyssætningen tager passagerne med ind i fire universer, der
afspejler den pågældende zones funktion. De fire lyssætninger er inspireret af
det helt særlige lys, man kun finder i Skandinavien, hvor lyse sommerdage, der
aldrig rigtig bliver mørke, blå timer og stjerneklare frostnætter gør norden til
noget helt særligt.


Kvaliteten ligger i detaljen
For at sikre, at toget blev både funktionelt rummede en langtidsholdbar æstetisk
tiltrækningskraft, har designteamet hos Johannes Torpe Studios lagt særlig
vægt på de små detaljer og på at have en klar vision og et godt samarbejde.
Johannes Torpe Studios har gennem to år samarbejdet med Design- og Stylingteamet
hos Alstom. Det er endt med et tidløst design kendetegnet af enkel
formgivning og materialer af høj kvalitet, der er lette at vedligeholde.
Sæderne er eksempelvis det væsentlige element i et tog, så derfor er der lagt
særlig vægt på selv de mindste detaljer. Den fleksible nakkestøtte er designet
så den både giver privatliv til de rejsende, men også skaber et naturligt rum,
hvis man rejser med venner og familie. Designet i toget kombinerer naturlige
materialer og håndværk med en elegant kombination af praktisk, men
sofistikerede detaljer, der hylder den danske designtradition.
Den danske version af Coradia toget kommer til at gøre togturen på tværs af
landet elektrisk, og byder på en lang række indretnings- og designdetaljer, der
kommer til at gøre fremtidens togrejse både komfortabel, praktisk og æstetisk.

Fakta om IC5:

  • DSB har i april 2021 indgået kontrakt med Alstom om leverance af 100 togsæt i årene 2025-2029. IC5 skal erstatte IC3, IC4, IR4 og Øresundstogene, som udfases løbende, og det vil køre som både InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog
  • Alstom har indgået kontrakter om levering af Coradia Stream-tog til jernbaneselskaber over det meste af Europa. Tilsammen har jernbaneselskaber i Tyskland, Holland, Luxemburg, Italien, Spanien, Rumænien og Danmark lagt ordrer på næsten 900 togsæt
  • IC5 vil have en tophastighed på 200 km/t og have el-motorer på samlet 7.950 hk (IC3 har dieselmotorer på samlet 1.870 hk)
  • De første IC5-tog forventes leveret i 2025 og derefter løbende frem mod 2029, hvor alle 100 IC5-tog skal være leveret. Toget er bygget på Coradia Stream-platformen og DSB har døbt toget IC5, fordi det har fem vogne, og fordi navnet ligger i forlængelse af IC3 og IC4
  • Materialerne i de nye IC5-tog er hentet i dansk designtradition og byder blandt andet på lys ask og sædestof med høj andel af uld, som gør at sæderne undgår miljøskadelig overfladebehandling. Alle produkter og materialer er miljømærkede og op til 96% af toget kan genanvendes
  • IC5-toget har fem vogne med 300 siddepladser. Flere af vognene har lav indstigning, der er gode flex-områder til cykler og barnevogne og endnu flere pladser til opbevaring af bagage end i de eksisterende tog. Endelig har hvert togsæt tre toiletter, hvoraf ét af dem er kørestolsvenligt

2023-05-15 fvm