Denne side bringer nyhedsklip indenfor jernbaner, letbaner og sporveje i Danmark samt jernbaner i Norden.

Siden opdateres flere gange om ugen.


Tilmeld dig nyhedsbrev fra Dansk Jernbane-Klub.
Ca en gang om måneden udsender vi et nyhedsbrev med nyheder fra Dansk Jernbane-Klub. Du kan tilmelde dig her.

Du kan se tidligere udsendte nyhedsbreve her

 

Newsflash

Halloween tog hos MHVJ torsdag den 17. oktober

Hop på en (u-)hyggelig aftentur med Halloweentoget - for hele familien
Torsdag den 17. oktober i efterårsferien

  Alle foto: Asger Christiansen

 
Ta` med på en anderledes veterantogs-tur; en tur med indlagt ”uhyggelig hygge”. En tur i de gamle personvogne, hvor den eneste belysning er små fornøjelige elektriske fyrfadslys i vindueskarmene. Hvor den 98 år gamle motorvogn Hadsund-Peter brummer ud i den mørke aften, og hvor det godt kan give et lille gys rund i vognene.
 Toget kører fra Mariager station kl. 18:00, og efter en god halv times ophold i Handest er toget tilbage i Mariager kl. 20:15.
 Alle børn, der medbringer en græskarlygte, kører gratis med Halloween-toget. Der er naturligvis også trykt særlige Halloween-billetter.
 I Handest kan børne riste skumfiduser over bål.

En tur tilsat lidt ”uhyggelig hygge”. En tur i de gamle personvogne, hvor den eneste belysning er små fornøjelige elektriske  fyrfadslys i vindueskarmene. Hvor den 98 år gamle motorvogn brummer ud i aftenen, og hvor det godt kan give et lille gys rund i vognene. Og mens dagens sidste lys forsvinder i horisonten, arbejder veterantoget sig op ad den fem kilometer lange bakke fra Mariager til Fjelsted trinbræt, 54 meter over fjorden. Herfra fortsætter toget videre ud i oktobermørket i retning mod Handest station.

Toget afgår fra Mariager station kl. 18:00, og efter en god halv times ophold i Handest kommer toget tilbage til Mariager kl. 20:15
”Alle børn under 12 år, der møder op med en udskåret græskarlygte og ifølge med en voksen, kommer gratis med veterantoget”, fortæller veteranbanens 
pressemedarbejder Max Rasmussen. ”De sidste fem år er vores Halloween-tog blevet en kæmpe succes med masser af flotte udskårne græskarlygter”. 
”Mange børn er også mødt op i fantasifulde udklædninger, og det glæder vi os også til at se igen i år. Stemningen i de gamle personvogne er helt i top, og både børn og voksne 
hygger sig gevaldig”, fortsætter Max Rasmussen.”I Handest kan børnene riste skumfiduser over bål, og de kan også køre en tur med den røde skinnebus på modelbaneanlægget – eller måske snuppe en sodavand eller en is?
Imens kan de voksne hygge sig i jernbanekiosken på stationen med en kop kaffe. Sigfreds Fodvarmere slår tonen an i Handest.
Under Halloween-togets ophold på stationen i Handest underholder de gæve gutter fra Sigfreds Fodvarmere med deres glade og livsbekræftende musik.
Når veterantoget vender tilbage til Mariager station 
i den bælgmørke aften, modtages toget af børnenes flotte græskarlygter, der står og lyser stemningsfuldt på perronen.

fvm 2024-10-10


 

Marrebæk Stations pavilion kommer tilbage

Gedser Remise har fået den gamle stationspavillon fra Marrebæk tilbudt.

Den har stået som sommerhus i Marielyst. Der er nu blevet støbt grund i Marrebæk og i slutningen af oktober vil pavillonen blive flyttet.

Guldborgsund Kommune har finansieret opstilling og flytning.

Link til artikel fra 2022 fra Folketidende Guldborgsund

fvm 2024-10-07


 

BaneDanmark har fornyet jysk hovedstrækning

 Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.  
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn. Efter en længere spærring kører trafikken igen, men der kan forventes en periode, hvor indkøring af de nye systemer kan påvirke trafikken.

Det har været nogle travle måneder på jernbanens hovedstrækning fra Aarhus og nordpå mod Aalborg. Mens togene i perioder har været væk fra forskellige dele af strækningen, har Banedanmark brugt tiden til at fremtidssikre banen flere steder. Der er kommet nyt signalsystem, nye spor på centrale stationer, og ny perron i Brønderslev, ligesom arbejdet med at elektrificere jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn er i fuld gang.

 Mest synlig har det været i Aalborg og Langå, hvor den såkaldte sporgeografi er ændret, så sporene ligger optimalt. Det har blandt betydet, at den gamle kommandopost i Langå har måttet lade livet. I Aalborg er der desuden lagt 37 sporskifter på stationen, ligesom et par broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn.
 
Banedanmark har også udskiftet de gamle analoge signaler langs banen med et nyt signalsystem, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på ny digital teknologi. Erfaringerne fra tidligere strækninger viser, at det nye signalsystem - når eventuelle "børnesygdomme" er overstået - reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog.
 
De nordligste projekter i den store buket af arbejder, der er udført i år, er den nye perron på Brønderslev Station og de 700 meter dobbeltspor, der er anlagt syd for Hjørring Station, og som giver mulighed for en mere smidig togtrafik. Endelig er der to steder i Himmerland - i Skørping og Arden - udskiftet henholdsvis sporskifter og sporkasse.
 
Togene er nu tilbage på sporet, men arbejdet med elektrificeringen fortsætter, så der fra slutningen af 2026 også kan køre eltog hele vejen til Aalborg Lufthavn. Fra slutningen af året bliver der blandt andet sat kørestrømsmaster op i Aalborg.
 

Det har Banedanmark udført
  • Fornyelse af sporene på Aalborg Station. Her har Banedanmark udskiftet 37 sporskifter og ombygget syv kilometer spor inden for stationsområdet. Ved to broer er der gjort plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
  • På Langå Station er der gennemført sporfornyelse og hastighedsopgradering, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig er der gjort plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
  • Mellem Hobro og Aalborg er 13 af Banedanmarks broer på strækningen gjort klar til elektrificering. Derudover er der udskiftet sporskifter på Skørping Station, og på Arden Station er spor og sporkasse (fundamentet under sporet) fornyet.
  • I Brønderslev er der bygget ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud af togene. Og i Hjørring er kapaciteten forøget med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
    På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn er det nye signalsystem taget i brug. Det vil på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

fvm 2024-10-07


 

Kastanjetog hos Mariager Handest Veteranjernbane i efterårsferien

Kastanjetogene kører de to søndage samt tirsdag og torsdag i efterårsferien (uge 42).

13. oktober, 15. oktober, 17. oktober og 20 oktober

Kastanjetogene fremføres af veteranbanens historiske motormateriel.
Togene kører fra Mariager kl. 10:50 og kl. 14:10. 
Fra Handest er der afgang kl. 12:10 og kl. 15:20.
Efterårsferie er kastanjer og familiehygge Veteranbanen inviterer til anderledes kastanjetur Mens ”skoven falmer trindt om land, og fuglestemmen daler”, falder også de flotte kastanjer fra træerne. Så er der dømt kastanjefigurer og efterårshygge for hele familien.
Hop ombord på det populære kastanje-tog I efterårsferien fløjter veteranbanen afgang for årets kastanje-tog. – En familietur med hygge og med stil og traditioner og en sjovere måde at samle kastanjer på.

Foto: Ager Christiansen
”Fire dage i børnenes ferie inviterer veteranbanen på kastanjetur ud i efterårets smukke gyldne farver”, fortæller veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen og fortsætter:
”Stig ombord i det historiske veterantog, i de hundred år gamle personvogne med de sjove åbne  endeperroner og tag på en hyggelig rejse ud i efteråret. På stationerne i True og Vester Tørslev  står store og næsten et hundrede år gamle kastanjetræer, plantet da privatbanen åbnede tilbage i 1927.
Disse gamle kæmper er fortsat leveringsdygtige  med herlige brune og bløde kastanjer. – Og der er nok til alle!”. ”Tag en pose med og lad børnene samle kastanjer på perronen. Vi gør et  ekstra ophold på stationerne”
Turen med det gamle veterantog frem og tilbage mellem Mariager og Handest tager ca. to timer, og der er nok at se på undervejs. Strækningen er på sytten kilometer og er Danmarks længste veteranjernbane. – Gå med børnene ud  på vognenes åbne endeperroner, nyd naturen og lyt til lokomotivet der arbejder sig gennem efterårslandskabet med flittig brug af fløjten.
Stationskiosken i Handest er åben, og her er der mulighed for at få sig en kop friskbrygget kaffe eller en øl eller vand, og børnene kan få sig en is. – Is kan som bekendt heldigvis spises hele året. Børnene kan også more sig med at køre med den røde skinnebus på modelbanen, der står opstillet i stationens pakhus.

Tag madkurven eller eftermiddagskaffen med på turen Lav en lækker madkurv, bryg en kande kaffe og tag herlighederne med i toget. Nyd forfriskningerne undervejs i toget eller under opholdet på stationen i Handest, hvor der borde og bænke. ”Det gør kastanjeturen endnu hyggeligere, og det hele smager dobbelt så godt”, forsikrer Frits Sørensen.
”Har I lyst til at se Mariager Fjord og skovene deromkring i de flotte flammende efterårsfarver; en tur, som foregår i ro og mag og i historiske rammer, så planlæg allerede nu en dag med veterantoget i efterårsferien.
”Det er muligt på forhånd at booke billet til veterantogene via vores hjemmeside”, slutter driftsbestyreren. Trekantruten, den populære rundtur med tog, bus og skib mellem Mariager - Hobro - Handest-Mariager, kører også i efterårsferien. Ruten kører samme dage som veteranbanen. Billetter til Trekantruten skal bookes på forhånd hos turbåden SVANEN.
Medens markerne nu står med ”stubbene de golde”, takker Trekantruten og Veteranbanen af for i år men vender tilbage igen fra starten af juni måned 2025, når de samme marker atter ”bølger nys som guld”.

fvm 2024-10-03


 

Århusianere får flere busser og letbanetog

Det politiske flertal er enige om, at mulighederne for at vælge den kollektive trafik til, skal være bedre. Derfor er forligsparterne enige om at investere omkring 1,4 milliarder kroner i kollektive transport. Det betyder, at der bliver etableret dedikerede busbaner på Ringvejen, kommer flere afgange på udvalgte A-buslinjer samt nye og flere letbanetog til den eksisterende letbanes to linjer. Samtidig bliver opsparingen til letbanens etape to friholdt for besparelser i anlægseftersynet.

Det politiske flertal har afsat 32 millioner kroner til at styrke byens buslinjer 3A, 4A og 6A. Budgetforliget sender et stærkt signal om at Byrådet vil realisere sin mobilitetsplan.

29 ud af 31 byrådsmedlemmer står bag budgetaftalen - fra følgende partier: Socialdemokratiet, Konservative, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Thure Hastrup (uden for partierne).

fvm 2024-09-26


 

Flertal er enig om endnu en letbane-etape i Odense

Etape 2 kommer til at forbinde midtbyen i Odense og bydelen Seden via Vollsmose.

Den politiske beslutning blev truffet i forbindelse med vedtagelsen af kommunens budget for næste år.

Prisen på etape to er anslået til omkring 1,7 milliarder kroner. Byrådet har besluttet at afsætte 15 millioner kroner ekstra om året til etape 2. Det er endnu ikke besluttet, hvornår anlægsarbejdet skal gå i gang.

Venstre og Liberal Alliance stemte nej til etape 2.

fvm 2024-09-26


 

Nye grønne batteritog til en milliard

Passagererne på Østbanen og Tølløsebanen kan se frem til at køre i 14 nye, topmoderne batteritog med blandt andet toiletter, borde og wi-fi. 

Sådan kommer de nye tog til at se ud. De forventes på skinner i slutningen af 2028. Modelfoto: Stadler Bussnang AG

Region Sjælland tager nu et stort skridt i den grønne omstilling af den regionale kollektive trafik. Regionsrådet har tirsdag aften besluttet at gennemføre indkøbet af 14 moderne batteritog. Region Sjælland stiller garanti for Lokaltogs optagelse af en byggekredit til anskaffelsen på én milliard kroner.

De nye batteritog udgør cirka halvdelen af alle togene på regionens lokalbaner og vil nedsætte co2 udslippet med 51 procent.

Topmoderne tog med større komfort
De nye batteritog er ikke kun godt nyt for klimaet. Passagererne kan også se frem til mere komfort og funktionalitet. Region Sjællands politikere har været opsatte på, at de nye tog skal være et skridt fremad. Ønskerne er fastlagt sammen med Lokaltog, som står for selve anskaffelsen af de nye tog, og har ligget til grund for udbuddet.

De nye tog indeholder blandt andet el- og internetstik, borde og meget andet - og så selvfølgelig toiletter. Desuden kan de kan køre 160 kilometer i timen. Alle sammen ting, der adskiller sig markant fra mere almindelige lokalbanetog.

De nye batteritog vil være et led i at fremtidssikre og gøre det vigtige regionale hovednet bestående af lokalbaner og buslinjer mere attraktivt. Netop dette aspekt lægger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, vægt på:

- Det regionale hovednet af lokalbaner og buslinjer er afgørende for mange borgere overalt i regionen lige fra Lolland til Odsherred - og fra Slagelse til Køge. De sørger for transporten mellem de større byer - og indtil de større byer – ikke mindst er de vigtige for vores unge, udtaler Christian Wedell-Neergaard og fortsætter:

- De nye moderne togsæt vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. I kontrakten indgår muligheden for anskaffelse af yderligere 10 togsæt, og det giver en række fremtidige muligheder.

Batteritogene erstatter ældre dieseltog fra 1997 og forventes indsat på Østbanen og Tølløsebanen i slutningen af 2028.

Fakta

  • Nye batteritog
    Region Sjælland har ansvaret for de fire lokalbaner: Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen. Lokaltog varetager driften og anskaffelsen af de nye togsæt. De 14 nye batteritog erstatter de gamle dieseldrevne IC2 togsæt og tre indlejede desiro togsæt. De nye batteritog forventes at være klar til drift i slutningen af 2028. I den indgåede kontrakt indgår en option på yderlige ti togsæt. De nye togsæt kommer fra den schweiziske togleverandør Stadler.
  • Det regionale hovednet består af de største buslinjer og lokalbanestrækningerne. Kernen er R-nettet bestående af 11 buslinjer og tre lokalbaner, som er kendetegnet ved høj frekvens og direkte kørsel mellem de større byer i regionen. Det af regeringen nedsatte ekspertudvalg om kollektiv mobilitet fremhæver netop disse hovednet, som værende en vigtig del af den fremtidige kollektive trafikbetjening.

fvm 2024-09-25


 

Ønske om genoptagelse af Veterantogspuljen

Danske Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF) har anmodet Trafikudvalget om at genoptage uddeling af midler gennem en veterantogspulje til de veteranbaner, der driver egne baner.

Egne baner skal her forstås som baner, der er nedlagt for offentlig trafik, og som de enkelte veteranbaneforeninger har forpagtet enten af Banedanmark eller de kommuner, hvor banerne er placeret.

Link til Trafikudvalget og sagsakter -brev

Link til Trafikudvalget og sagsakter -bilag

 

fvm 2024-09-24


 

Tag på juletur med DJK rejser

5. - 8. december 2024 til Dresden, Zittau og Berlin

Så er det endelig lykkes at få alle tilbuddene på hotellerne i hus. Det har været en hård kamp. Turen har også måtte ændres lidt. Perioden for turen er den samme som tidligere skrevet.

SOEG 99 760 og 99 735 i Bertsdorf  24.02.03. Foto: Keld Haandbæk.

Program for rejsen:
Torsdag den 5. december 2024 kl. 08:30 fra Høje Taastrup station, og hjemkomst søndag den 8. december 2024 ca. kl. 18 samme sted.

Hele transporten på turen vil foregå i bus. Programmet er planlagt som følgende i den korte udgave.

Torsdag den 5. december
køres der fra Høje Taastrup station til Dresden. Turen sker via Gedser - Rostock overfarten. Der vil være nogle pauser undervejs. Hotellet i Dresden ligger midt mellem den gamle bydel og hovedbanegården.

Fredag den 6. december
Køres der til Zittau, hvor smalsporsbanen besøges det meste af dag. Det er planen at være tilbage i Dresden sidst på eftermiddagen.

Lørdag den 7. december
Forlades hotellet efter morgenmaden. Der køres til Berlin. Undervejs besøges enten smalsporsbanen nord for Dresden eller DB museum i Halle. Det forventes at vi er ved hotellet i Berlin midt på eftermiddagen. Hotellet ligger lige ved Alexanderplatz. Resten af dagen kan bruges på de mange julemarkeder, som der er i byen.

Søndag den 8. december
Køres der retur til Høje Taastrup station via Rostock - Gedser overfarten. Vi håber at kunne nå et smut forbi sporvognen i Woltersdorf.

Prisen for turen bliver 5.800,- kr.

Dette er for overnatning i delt dobbeltværelse.
Morgenmad på hotellet.
Bustransport.
De i programmet nævnte besøg.
Enkeltværelse koster 1100,- kr. ekstra i det omfang, at det er muligt.

Tilmeldingsfristen er 14. oktober 2024. Der vil ikke være mulighed for senere tilmelding.

Tilmelding sker ved at indbetale et forskud på 1500,- kr. pr. person eller det fulde beløb senest den 15. oktober 2024 på girokonto med reg.nr. 1551 og konto nr. 006001 3888, DJK rejser, Marielundvej 35, 2730 Herlev. Husk tydeligt navn, adresse, telefonnummer samt en mail adresse. Angiv også tydeligt, hvis der ønskes enkeltværelse på hotellet. Alle tilmeldte vil omkring 1. november 2024 modtage mail angående praktiske forhold omkring turen, samt eventuelt restbetaling.

DJK rejser forbeholder sig ret til at ændre i ovennævnte program og eventuelt helt at aflyse turen. Tilmelding betragtes som bindende. Pladser på turen tildeles efter først til mølle-princippet. Alle spørgsmål vedr. rejsen rettes til Keld Haandbæk på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf: 26 15 54 97.

fvm 2024-09-19


 

Børge Sundahl bliver 90 år

Han var MHVJ's første driftsbestyrer, da banen åbnede i 1970.
Den 14 september blev Børge Sundahl 90 år.
 
Sundahl havde i lørdags inviteret sine gæster på en tur med særtog - skinnebussen HBS Sm 210. Derefter gik man i Mariager til frokost på Postgården.
På billedet står Sundahl ved siden af Frits Sørensen, der er MHVJs nuværende driftsbestyrer. Sundahl nåede at fejre 60 års jubilæum ved DSB, han passede i mange år kommandoposten i Langå.

Frits Sørensen og  Børge Sundahl. Foto: Asger Christiansen

Børge Sundahl på Langå Komandpost 2005. Foto: Jan Forslund.

2024-09-16 fvm