danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Tidskriftet Jernbanen og media

  • Tidsskriftet Jernbanen
  • Artikler om jernbaner
  • Om tidskriftet Jernbanen
  • Ældre numre af Jernbanen
  • Seneste årgang af Jernbanen
  • Abonner på tidsskriftet Jernbanen
  • Indsend artikler
  • Kontakt redaktionen af Jernbanen
  • Webredaktion
  • Ikke modtaget bladet
  • Søg i jernbanetidskrifter
  • Jernbanen - indhold fra 1980 til i dag
  • DJK videokanal

MHVJ får ny rangermaskine

Et lille lokomotiv daler ned fra Himmelen

MHVJ har får et nyt køretøj

Det er ikke ofte, der falder noget ned fra Himmelen. Det kan veteranbanen bekræfte. Men her til formiddag dalede der på Mariager station i bogstavligste forstand et lille lokomotiv ned fra Himmelen. – Og lokomotivet kommer, som det er kaldet. Det er veteranbanens nyanskaffelse, der var på en lille lufttur.

Veteranbanen har ikke længere sporforbindelse ud til den store verden og til landets øvrige jernbanenet, og lokomotivet kunne derfor ikke ankomme til fjordbyen standsmæssigt ad skinnevejen.

Læs mere: MHVJ får ny rangermaskine

Hvilken type er du

Blandt »almindelige« mennesker bliver vi ofte udskreget som togtosser, trainspottere, svellesnusere, jernbaneidioter, skinnefascister m.m.

Men er vi nu så slemme? 

Jan Forslund har i nummer M4 2021 af foreningsnyt begået vedlagte artikel om hvilke type vi er.

 Find artiklen her 

”The Connecting Europe Express” i København

Foto: Jan Lundstrøm

Foto: Jan Lundstrøm

”The Connecting Europe Express” i København

Den 1. oktober kunne passagererne opleve en noget anderledes tog på København H end de var vant til. Der var tale om særtoget ”The Connecting Europe Express”, der er på en 20.000 km lang rundtur i Europa i anledning af jernbanens år.

Toget gæstede København nogle timer på vej mod Stockholm, hvor der var ”åbent tog” i et par timer, og mulighed for at besigtige seks forskellige type passagervogne fra Frankrig, Italien, Tyskland, Schweitz og Ungarn. Et sjældent syn i et land, hvor der indtil nu er sværget til togsæt. Over middag trak Hector Rail 241.011 "C3PO" toget via Øresundsbroen – som i sin tid blev bygget med støtte fra EU – og videre til Stockholm. Her ses toget mellem Kalvebod og Ørestad.

Europa-Kommissionen har udråbt år 2021 til at være jernbanens år (European Railways Year), et initiativ der skal få flere borgere og virksomheder til at bruge jernbanen på forskellige måder og dermed bidrage til målet om, at EU bliver klimaneutral i 2050. For at synliggøre dette, afgik særtoget ”The Connecting Europe Express” den 2. september fra Lissabon på en 20.000 km lang rundtur til 26 medlemslande, og med ca. 100 stop undervejs.

  1. Investeringer i jernbanen frem til 2035
  2. Banedanmark får nyt logo

Side 15 ud af 16

  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Jernbanenyheder

  • Ny begynder der at køre batteritog hos Midtjyske Jernbaner
  • Vil lukke lokalbaner: - Den er vores livsnerve
  • Ekspertudvalg vil lukke lokalbaner
  • 10 ekstra batteritog skal styrke den kollektive trafik i Region Sjælland
  • Syv timer til Berlin og 11 timer til Prag fra København med en ny togforbindelse
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Artikler om jernbaner