1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Søndag den 26. marts 2023, Kl. 12:30 afholdte Dansk Jernbane-klub sin 63. ordinære generalforsamling i Kulturstationen, Frode Jakobsens Plads 4, 2720 Vanløse.
Der var til generalforsamlingen fremmødt 48 medlemmer. Generalforsamlingen indledtes ved en kort velkomsttale ved formanden Henrik Bang Jensen, hvorefter generalforsamlingen forløb i god ro og orden efter den udsendte dagsorden.
Bent Jacobsen blev enstemmigt valgt som dirigent og kunne konstatere, at generalforsamlingen var lovlig varslet, da den første indkaldelse var bragt i Jernbanen M1 2023.
Som stemmetællere valgtes: Mikael Lund, Bo Oldrup Pedersen, Jens Ahm
Mindeord:
Formand Henrik Bang Jensen indledte sin beretning med at mindes et medlem, som er gået bort i det forgangne år, Hans Jørn Fredberg, som var aktiv hos Mariager Handest Veteranjernbane. Hans Jørn Fredberg var med i den personkreds, som var med til at stifte MHVJ for mere end 5 årtier siden. Han var i en længere årrække driftsbestyrer for MHVJ.
Forsamlingen mindedes Hans Jørn Fredberg med et minuts stilhed.
Hovedbestyrelsens arbejdsform:
Når der ses tilbage på det forgangne år har det heldigvis været langt mere normalt end de foregående år, hvor Covid-19 restriktioner satte sit præg på samfundet og derved også DJK. I forbindelse med Covid-19 restriktionerne blev hovedbestyrelsens forretningsudvalg aktiveret, da det ikke var muligt at samle hele hovedbestyrelsen.
Forretningsudvalget bruges fortsat hvor der afholdes møder ca. 1 gang pr. måned for modning af konkrete ideer og løsning af driftsmæssige opgaver i et mindre forum for at sikre foreningens fremdrift. Forretningsudvalget varetager opgaverne ud fra overordnede rammer fastsat af hovedbestyrelsen. Der har specielt været fokus på hovedforeningens økonomi, som nu er bragt i en bedre balance efter flere år med underskud.
Jernbanen:
Hovedforeningen har igen fået gang i en lang række aktiviteter rundt omkring, hvor klubbens medlemsblad er en af dem. Udgivelse af Jernbanen er den langt største udgift for hovedforeningen i størrelsesorden 800.000 – 900.000 kr. Udgiften er steget i takt med, at sideantallet er steget, hvorfor det har været nødvendig et reducerer dette uden, at det er gået ud over kvaliteten af bladet, da Jernbanens redaktion har formået at skabe en god og dynamisk balance i sammensætningen af stoffet. Udgivelse af et fysisk blad er et af de bærende elementer i foreningens aktiviteter, da det skal være muligt for alle at tilgå de væsentligste informationer uden brug af it-udstyr og lignende.
Jernbanen har som noget nyt udsendt et tillæg til Jernbanen omkring den internationale transportmesse InnoTrans. Tillægget er blevet vel modtaget og har bidraget med et lille nettoprovenu til foreningen.
Information fra hovedbestyrelsen:
Hvad angår kommunikation omkring hovedbestyrelsens arbejde til medlemmerne, er der også sket nogle ændringer, da der i stedet for resumeer af de enkelte hovedbestyrelsesmøder nu bringes et sammendrag af de væsentligste emner, som behandles af forretningsudvalg og hovedbestyrelsen. Referater fra møderne bringes ikke i fuldt omfang, da disse kan indeholde følsomme oplysninger, som ikke er velegnede til offentliggørelse.
Medlemsbidrag/arv:
Der er i årets løb modtaget en lang række medlemsbidrag til foreningen.
Bidragene er vigtige i forhold til Ligningslovens §8a (boafgift og skattefradrag), da vi hvert kalenderår skal modtage mindst 100 bidrag à minimum kr. 200 for at opretholde vores nuværende godkendelse hos SKAT, således at DJK ikke skal betale boafgift, hvis der tilkommer foreningen arv. Bidrag opgøres og offentliggøres en gang årligt.
Der skal lyde en meget stor tak til alle bidragsydere, da de er med til at gøre en forskel for foreningen som en helhed.
Der skal gøres opmærksomhed på, at det er muligt at oprette et testamente for på den måde at betænke DJK med en arv. Vi har som forening mulighed for at hjælpe til med oprettelse af et sådant testamente.
Klubaftener i Herlev:
Fremvisningen af billeder den sidste mandag i måneden i klubhuset i Herlev gik desværre i stå grundet COVID-19 nedlukningerne. Disse billedaftener er så at sige blevet genoplivet i en ny og forbedret version. Billedaftenerne er for alle DJKs medlemmer og ikke kun de lokale fra Hovedstadsområdet, så kig forbi Herlev mandag aften hvis I kommer på disse kanter.
Medlemstal:
Medlemstallet opgøres og offentliggøres fremadrettet en gang om året i juni måned. Medlemstallet er desværre nedadgående og forventes at være på ca. 2200 medlemmer. Medlemstallet kan på nuværende tidspunkt ikke beregnes, da der stadig er restanter, som endnu ikke har indbetalt kontingent. Først når rykkerproceduren er gennemført, kan medlemstallet endelig opgøres.
De seneste års underskud forårsaget af øgede omkostninger til udgivelse af Jernbanen har desværre skabt et behov for kontingentstigninger med hvad, der følger af frygt for at miste medlemmer af denne årsag.
OK aftale:
På initiativ fra VTV er der indgået en sponsoraftale med energiselskabet OK, hvor det er muligt at støtte DJK, når der tankes på en OK tankstation. Man kan via OKs hjemmeside læse mere om, hvordan man tilmelder sig denne ordning.
DJK Fonden:
For nogle år siden blev DJK Fonden oprettet med henblik på at yde støtte til forskellige projekter hos DJKs baneforeninger og øvrige arbejdsgrupper under hovedforeningen. Fonden tilføres midler ved, at der hvert år overføres 10 kr. pr. medlem, som betaler kontingent. Der kan søges om midler hvert andet år. Der er ved uddelingen lagt vægt på, at projekterne forventes at kunne gennemføres, selv om det ansøgte beløb ikke har kunnet tildeles fuldt ud. Udvælgelsen af projekter, som skal støttes, foretages af hovedbestyrelsen. Der har været rigtigt god dialog herom.
Midlerne blev efter en vurdering af projekterne tildelt således:
Rullende materiel:
Rullende materiel er et af de områder som hovedforeningen desværre ikke har prioriteret i tilstrækkelig grad gennem de senere år. Materiel, som anvendes ude hos baneforeningerne, ejes af hovedforeningen og udlånes til baneforeningerne med en kontrakt, som kun kan opsiges fra hovedforeningens side i tilfælde af grov misligholdelse. Hvis baneforeningerne ønsker at afhænde materiel, skal dette overdrages til hovedforeningen. Aktuelt har vi nogle materielenheder stående ude hos baneforeningerne, som de ikke længere ønsker at gøre brug. Disse enheder er i mellemtiden så at sige strandet ude hos baneforeningerne, da magasinhal nr. 2 i Marslev endnu ikke er færdig og derved klar til modtagelse af disse. Derudover er transport ad jernbanen blevet langt mere besværlig gennem de senere år.
Vi skal derfor have aktiveret nogle flere kræfter til at arbejde med dette område, hvorfor det også er tanken at gå skridtet videre og arbejde med en egentlig bevaringsstrategi for det rullende materiel.
Elektroniske medier:
Der er gennem det seneste års tid sket en gennemgribende fornyelse af foreningens hjemmeside af et team med Finn Madsen i spidsen. Et af de helt store hits har været tilgængeliggørelsen af gamle numre af Jernbanen, hvor de første ca. 20 årgange er blevet tilgængeliggjort.
DJK har også fået en kanal til offentliggørelse af historiske filmoptagelser, som kan bruges til, at skabe opmærksomhed omkring foreningens eksistens. Det var egentlig planen, at disse skulle være udgivet på DVD med salg for øje, men det er tiden løbet fra.
Det er ikke kun på foreningens egen hjemmeside vi er aktive, da vi i samarbejde med DVF driver hjemmesiden Jernbanearkivalier.dk, hvor vi tilgængeliggør tegninger, dokumentation for rullende materiel og meget andet. Der arbejdes også på tilgængeliggørelse af Jernbanetidende tilbage fra 1800-tallet, da de indeholder en del spændende historier.
Dansk Lokomotivtidende er også tilgængelig på denne hjemmeside.
For nogle år siden overtog vi det gamle tegningsarkiv fra Scandia. Der er i samarbejde med DVF indkøbt en scanner til scanning af tekniske tegninger.
Jernbanebøger:
Jernbanebøger har igen i år udgivet På sporet af 2022. Det er håbet, at det også i fremtiden vil være muligt at udgive denne årbog til trods for, at bogsalget generelt har været nedadgående de senere år i takt med, at forfattere af historiske jernbanebøger er faldet fra.
Til trods for disse udfordringer er der stadig godt gang i aktiviteterne hos Jernbanebøger, da det er lykkedes at finde nogle spændende titler, som er med til at skabe omsætning og indtjening. Der arbejdes også fortsat med udgivelse af nye bøger. Følg med i nyhedsbreve, hjemmesiden og Jernbanen, da der helt sikkert vil dukke noget spændende op.
Banebasen:
Banebasen er et fællesprojekt mellem Sporvejshistorisk Selskab og Nordsjællands Veterantog. Samarbejdet går ud på at sikre fremtidig bevarelse og tilgængeliggørelse af historiske fotos relateret til jernbaner og sporveje. Der arbejdes derfor på at få scannet billeder og film fra DJK-arkivet, da sådanne medier er i risiko for at gå til som følge af tidens tand. Der er gennem det seneste år kommet flere aktive medlemmer, som arbejder med varetagelse af disse opgaver. Carsten Christoffersen har udviklet en database med god registreringskvalitet, hvor det indscannede materiale registreres.
Arkiv i Glostrup:
Arkivet i Glostrup modtager mange dødsboer for tiden. Det indkomne materiale arkiveres og, eventuelt overtallige eksemplarer realiseres.
Der er ligeledes modtaget en del arkivmateriale fra de tidligere privatbaner.
Der er afholdt en auktion, hvor overtallige arkivalier er blevet solgt til fordel for dækning af driftsudgifter til arkiv mm.
Arkivet har været repræsenteret ved Historiske Dage i Øksnehallen i København for at skabe opmærksomhed på muligheden for at opleve historisk skinnebåret trafik. Der er i den forbindelse udgivet en reklamefolder.
DJK Rejser:
Rejseafdelingen havde i 2022 arrangeret en succesfuld rejse til Østrig med en lang række af oplevelser.
Årets rejse til Italien har desværre måttet aflyses, da der har været for få tilmeldte inden tilmeldingsfristen udløb. Det er ærgerligt, at rejsen ikke har kunnet gennemføres.
Fondsmidler:
Vi har været så heldige at få et medlem med interesse for arbejdet med søgning af fondsmidler. Dette arbejde har indtil videre givet et bidrag til indkøb af en scanner og økonomisk hjælp til et bogprojekt, som er under udarbejdelse.
Det er planen fremadrettet at forsøge at skaffe fondsmidler til dækning af investeringer frem for brug af foreningens overskud.
Film om Den Transiranske Jernbane:
Vi har fra nogle ældre ingeniører med tilknytning til virksomheden Kampsax fået en henvendelse omkring et projekt, hvor en gammel film om bygning af Den Transiranske Jernbane ønskes publiceret. Kampsax har i sin tid forestået dette store anlægsarbejde. Der arbejdes derfor nu på en konvertering af de gamle smalfilmsoptagelser til et nutidigt format. Dette arbejde foregår i Tyrkiet for fondsmidler.
Det er vores håb, at vi på et eller andet tidspunkt kan vise filmen for DJKs medlemmer.
Gedser Remise:
Der er for nogle år tilbage kommet en henvendelse fra Gedser Remise omkring muligheden for at blive en del af DJK. Processen har været længe undervejs. Der arbejdes derfor på, at Gedser Remise optages i DJK som en baneforening. Gedser Remise afholder generalforsamling den 1. april 2023, hvor den endelige beslutning om optagelse i DJK foregår. Optagelsen kan finde sted uden ændringer i DJKs vedtægter. Gedser Remise kunne godt bruge nogle flere aktive medlemmer til at servicere de ca. 11.000 gæster, som besøger remise og omgivelser hvert år. Ud over remisen er der en udstilling om Olsenbanden samt Det Gule Palæ.
Museumsmagasin i Marslev:
Der er gennem en længere årrække arbejdet på opførelse af magasinhal nr. 2 i Marslev. Arbejdet går ikke så hurtigt, som man kunne ønske sig af flere forskellige årsager.
En af de store udfordringer har været COVID-19 pandemien, som har sat arbejdet i stå for en periode. Finansieringen er også en udfordring, da det er meget svært at skaffe fondsmidler til den slags byggeri.
Ud over dette blev flere af de på arealet henstående materielenheder udsat for grove hærværksangreb hen over sommeren 2022, hvilket resulterede i, at der skulle bruges mange resurser på afdækning af materiel med eksempelvis knuste ruder. Der er nu blevet opsat et hegn, som skal være med til at forhindre gentagelser. Hærværket er anmeldt til Politiet, men de har tilsyneladende henlagt sagen, hvilket der er klaget over.
Det er heldigvis ikke lykkedes hærværksmændene at trænge ind i hallerne, da de er overvåget med alarmer. Hærværket har alt i alt kostet både økonomiske og mandskabsmæssige resurser, som kunne være brugt bedre til arbejdet med færdiggørelse af hal nr. 2.
Hærværk er ikke det eneste, som har kostet foreningens medlemmer unødig tid i Marslev, da der er brugt meget tid på sporentreprenører, som har henstillet materialer på den af DJK ejede grund uden at betale leje herfor.
Der arbejdes for tiden på udførelse af de tekniske installationer i hallen såsom elinstallationer og udstyr til brandsikring. Når disse installationer er færdige, kan sporlægningen begynde. Det er planen at forsøge at frikøbe nogle medlemmer til varetagelse af disse opgaver således, at dette projekt kan realiseres, og hallen kan tages i brug som opbevaringshal for bevaringsværdigt jernbanemateriel.
DJK Midtjylland:
DJK Midtjylland med Benjamin Olsen som ny formand har nogle spændende arrangementer i støbeskeen, da der sidst i april afholdes en udflugt til Struer. Senere på året følger et besøg hos Letbanen i Aarhus.
DJK Lolland Falster:
DJK Lolland Falster afholder nogle fine medlemsaktiviteter i form af foredrag og udflugter.
DJK Hovedstaden:
DJK Hovedstaden afholder i lighed med de øvrige lokalafdelinger nogle fine medlemsrettede aktiviteter.
Djurslands Jernbanemuseum:
Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård har gang i mange aktiviteter, da der arbejdes med etablering af nogle flere spor, som er tiltænkt til brug i forbindelse med en fremtidig udstillingshal, som tænkes opført således, at museet kan udvide sine aktiviteter.
Hovedforeningens tilskud til Djurslands Jernbanemuseum har desværre måttet reduceres fra 65.000 kr. til 50.000 kr. grundet foreningens generelle økonomi. Museet har til trods for dette formået at få det til at hænge sammen økonomisk på en fornuftig vis.
Fremtiden:
Der er behov for en fornyelse i hovedbestyrelsen, da en del af de siddende bestyrelsesmedlemmer er kommet op i årene. Der skal derfor findes nogle nye, egnede kandidater.
Hovedbestyrelsen er sammensat af medlemmer valgt af generalforsamlingen og medlemmer udpeget af de enkelte baneforeninger.
Kom gerne med forslag til egnede kandidater.
Der arbejdes også på at finde en ny kasserer til hovedforeningen, da Svend Korsgaard gerne vil afløses på denne post. Der vil for en ny kasserer være hjælp at hente, da Carsten Christoffersen og Poul Vajsbæk hjælper til med varetagelse af den daglige drift.
I DJK Ejendomme er kassereren under udskiftning, da Gunnar W. Christensen har ønsket at trække sig tilbage. Denne opgave vil fremadrettet blive varetaget af Lars Henning Jensen, hvilket er grunden til, at han ikke genopstiller som revisor.
Der har været bragt en leder omkring et fremtidigt behov for et nyt hovedkvarter, da vi med meget stor sandsynlighed risikerer at skulle fraflytte det eksisterende hovedkvarter i Herlev grundet den generelle byudvikling, hvor industrikvarterer konverteres til boligområder. Ejendommen i Herlev bærer efterhånden præg af manglende vedligeholdelse. Aktuel er taget utæt, hvorved der trænger vand ned i køkkenet.
Vi er som følge af dette på udkig efter et nyt hovedkvarter i hovedstadsområdet med en husleje, som er til at betale.
Hvis der er nogle medlemmer, som kunne tænke sig at arbejde med historieformidling, er der god mulighed for dette, da vi generelt har rigtig meget materiale i arkiverne, som kunne bearbejdes.
Baneforeningerne generelt:
Det er gennem de seneste år blevet meget svært at køre veterantog på det offentlige jernbanenet som følge af implementering af det nye signalsystem. Der arbejdes derfor gennem DVF på at udvikle en brugbar løsning således, at det fortsat er muligt at opleve veterantog andre steder end på de lukkede baner. Der er fra politisk side afsat indtil 20 mio. kr. til fremtidig sikring af muligheden for at opleve veterantog på det offentlige jernbanenet. Der er med sandsynlighed behov for flere midler til dette. Dette er en meget stor opgave, som vi ikke selv kan løfte. Vi er derfor nødt til at få skabt nogle kontakter til det politiske system.
De baneforeninger, som er så heldige at have egen infrastruktur, kunne også godt bruge nogle flere midler til vedligeholdelse mm.
Der er fortsat brug for flittige hænder rundt om hos baneforeningerne til løsning af mangeartede opgaver, så der er ingen grund til at holde sig tilbage fra at hjælpe til her.
DJK har overtaget nogle overtallige 10-tons troljer fra Banedanmark, da disse var blevet i overskud. Troljerne gør nu gavn hos Limfjordsbanen, Museumsbanen og hos Vestsjællands Veterantog.
Mariagerbanen:
Mariagerbanen har i 2022 haft en rigtig fin sæson. Passagertallet har været ok til trods for den manglende kørsel med damplokomotiv.
Der arbejdes aktuelt på de afsluttende opgaver i forbindelse med restaureringen af motorvognen RHJ M4, som har været under restaurering gennem flere årtier. Trekantruten er et af de store trækplastre, hvor det er muligt at kombinere en veterantogstur med en sejltur på Mariager Fjord.
Museumsbanen:
Der arbejdes for tiden meget intenst på renovering af driftsmateriellet. Aktuelt er damplokomotivet APB 17 ved at få udskiftet kedelrør mm. Ud over dette arbejdes der også på en tiltrængt renovering af Ardelt-traktoren samt diesellokomotivet LJ M9.
Museumsbanen er generelt gode til at nytænke og lave nogle fine aktiviteter i form af eksempelvis kaffetog, brevduetog og meget andet for tiltrækning af publikum.
Vestsjællands Veterantog:
Vestsjællands Veterantog har kørt nogle gode juletog med damplokomotivet OHJ 38, inden det blev taget ud af drift for nogle omfattende vedligeholdelsesopgaver.
Medens OHJ 38 er ude af drift, skal Triangelmotorvognene tage slæbet.
Der et også lykkedes Vestsjællands Veterantog at tiltrække publikum med eksempelvis kaffetog og ølsmagning.
Der arbejdes fortsat på at realisere fremtidsvisionerne om en forlængelse af banen fra Gørlev til St. Fuglede. Dette arbejde foregår sammen med nogle aktører, som gerne vil have etableret en ridesti langs med banen.
Limfjordsbanen:
Limfjordsbanen overtog for nogle år siden en Ardelt-traktor. Denne er efter et større istandsættelsesarbejde kommet i drift.
Limfjordsbanen har gennem det seneste år fået rettet kraftigt op på økonomien, hvorved det har været muligt at afdrage på lånet i Opsparingsordningen (intern DJK-ordning).
Lejekontrakten for remisen i Ålborg udløber i 2024. Der arbejdes derfor på en forlængelse af denne, da der er et stort potentiale for veterantogskørsel i Ålborgområdet. Der arbejdes ligeledes på en løsning til genetablering af sporforbindelsen ind til remisen, hvis det lykkedes at forlænge lejekontrakten, da vognmateriellet skal løftes ind og ud med kran.
Veterantog Vest:
Veterantog Vest har haft et samarbejde med Sydjysk Veterantog omkring kørsel med veterantog i Grejsdalen, da der har været nogle udfordringer med at skaffe personale til kørslerne. Den hastige udrulning af det nye signalprogram har desværre sat en stopper for disse kørsler.
I sommeren 2022 fik diesellokomotivet DSB Litra MT 152 desværre et nedbrud som følge af et motorhavari under en af disse kørsler. Hurtigt blev det klart, at det vil blive omkostningstungt at få motoren repareret igen. For at skaffe midler til denne reparation blev der lånt et beløb i den før omtalte opsparingsordning. Beløbet skal tilbagebetales igen, når økonomien tillader dette. I en sag som denne er det godt med et fællesskab, som kan yde støtte, når der er brug for dette.
Det nye signalprogram bliver en af de helt store udfordringer i fremtiden for Veterantog Vest, da de er afhængige af at kunne benytte det offentlige jernbanenet.
MY Veterantog:
MY Veterantog har haft en del udfordringer som følge af udrulning af det nye signalprogram samt utallige sporarbejder rundt omkring.
Under et ophold i Marslev blev en af MY Veterantogs vogne desværre udsat for et meget groft hærværksangreb. Vognen blev efterfølgende transporteret til Danmarks Jernbanemuseum i Odense, hvor den nu afventer at kunne komme hjem til Hundested igen.
Den planlagte tur til Lemvig måtte desværre aflyses som følge af en afsporing i Hundested, som har medført, at materiellet så at sige er spærret inde grundet sporets tilstand. Der er en dialog i gang med Lokaltog omkring en løsning således, at MY 1126 kan komme ud og køre nogle tog i løbet af sommeren med hjælp af personvognsmateriel fra Veterantog Vest.
Blovstrødbanen:
Blovstrødbanen er DJKs afdeling for smalspor. Blovstrødbanen lever en stille tilværelse. Der køres nogle ture i sommersæsonen.
Blovstrødbanen har desværre haft besøg af nogle skrottyve, som har stjålet skinner og andet af værdi.
Arbejdsgruppen omkring damplokomotivet DSB Litra H783:
Arbejdet på damplokomotivet DSB Litra H783 skrider godt fremad. Der er kommet nogle pæne donationer til støtte af projektets gennemførelse.
Der er pt. nogle udfordringer omkring noget arbejde, som udføres af en underleverandør.
Der skal til slut lyde en stor tak til alle, som yder en indsats for DJK.
Beretningen blev herefter godkendt.
Svend Korsgaard fremlagde det reviderede regnskabet, som er offentliggjort i Jernbanen M1/2023.
Af væsentlige poster kan nævnes følgende:
Der er på det seneste kommet flere firmamedlemmer til, da der nu indbetales 40.000 kr. for sådanne kontingenter.
DJK har modtaget en arv på 270.000 kr. Det er forventeligt, at der måske kommet et mindre beløb fra samme arvesag i forbindelse med salg af et hus.
Der er modtaget nogle fine bidrag på samlet set 354.000 kr.
Egenkapital er steget en smule. Værdier er i anpartsselskabet.
Regnskabet blev herefter godkendt.
Følgende kontingentsatser blev vedtaget for 2024:
Ordinære medlemmer: Kr. 630,-
Juniormedlemmer: Kr. 380,-
Husstandsmedlemmer: Kr. 380,-
Baneforeninger: Kr. 2000,-
Smalsporsbaner: Kr. 1000,-
Firmamedlemmer: Kr. 10.000,-
Udlandsportillæg: Kr. 150,-
Forslaget blev enstemmigt vedtaget af generalforsamlingen.
Der var ikke indkommet forslag.
Valg af medlemmer til bestyrelsen og de øvrige poster blev foretaget uden afstemning, da der ikke var opstillet modkandidater.
Følgende blev valgt til hovedbestyrelsen:
Søren Bay
Keld Haandbæk
Benjamin Olsen
Jesper Hansen
Morten Storm
Som revisorer blev følgende valgt:
Allan Zenth
Jan Eriksen
Som revisorsuppleanter blev følgende valgt:
Mogens Nørgaard Olesen
Klaus S. Jørgensen
Ud over nævnte bestyrelsesmedlemmer består hovedbestyrelsen af følgende medlemmer:
Henrik Bang Jensen Valgt på generalforsamlingen 2022
Svend Korsgaard Valgt på generalforsamlingen 2022
Gunnar W. Christensen Valgt på generalforsamlingen 2022
Tommy O. Jensen Valgt på generalforsamlingen 2022
Mikkel Bech Holgersen Valgt af MY Veterantog
Hans Henrik Larsen Valgt af MHVJ
Mikkel Møller Nielsen Valgt af VSVT
Esben Haugaard Valgt af LFB
Theo Berkhoudt Valgt af Djurslands Jernbanemuseum
Alex Udstad Valgt af Blovstrødbanen
Kristian Bruun Valgt af MBJ
Finn Østergaard Valgt af VTV
Niklas Havresøe Valgt af Salgs- og Arkivafdelingen.
Bent Berg Olsen:
Var det ikke en ide med en fejring af, at COVID-19 nu er fortid?
Henrik Bang Jensen:
Vi har for en del år tilbage afholdt DJK-dag for medlemmerne. Der var desværre ikke den fornødne opbakning til et sådant arrangement fra medlemmerne. Vi må se, om vi i fremtiden kan finde på et eller andet, men der mangler desværre nogle aktive medlemmer til at varetage afholdelse af et sådant arrangement.
Leif Flensted:
Området omkring Gedser remise har forandret sig meget de senere år. For 12 år siden blev der opført en telemast på 10-årig kontrakt, hvorfra Gedser Remise fik 500.000 kr. til istandsættelse af remisen. Istandsættelsen var påkrævet, da der flere steder var hul i taget. Der er i mellemtiden blevet brugt 12.000.000 kr. på en gennemgribende istandsættelse af remisen således, at den nu fremstår i en rigtig fin stand. Aktuelt er der brugt ca. 1.000.000 kr. på nye porte.
Gedser Remise besøges årligt af ca. 10.000 gæster, som er med til at generere et overskud på ca. 400.000 kr.
Banen mellem Gedser og Nykøbing Falster er stillet til rådighed for kørsel med veterantog. Grundet implementeringen af det nye signalprogram har det ikke været muligt for veterantog fra Gedserbanen at kører ind på stationen i Nykøbing Falster. Der er nu fundet en løsning, således at dette atter kan muliggøres. I Nykøbing Falster er der lejet en remise med drejeskive til brug for kørsel med veterantog på Gedserbanen.
Der vil blive afholdt generalforsamling den 1. april 2023, hvor et af dagsordenens punkter vil være optagelse i DJK.
Henrik Bang Jensen:
Der er gode muligheder for DJK-medlemmer for at være aktive ved Gedser remise. Der er nogle rigtig fine overnatningsmuligheder til dem, som kommer langvejs fra.
Jørgen Staalsø:
Jeg har tidligere købt Jernbanen i en kiosk, før jeg blev medlem af DJK. Det vil være godt, hvis vi kunne skabe en større synlighed omkring, hvorledes man bliver medlem af DJK.
Henrik Bang Jensen:
Tak for denne opfordring. Vi er rigtig glade for at vide lidt mere om, hvordan medlemmerne er kommet ind i foreningen.
Poul Kattler:
Rådet for bæredygtig trafik arbejder for, at der fra den 17. juni i år kan køres fra Narvik i nord til Palermo i syd med elektriske tog, hvor der blandt andet køres med lokomotivtrukket tog fra København til Hamborg.
Der arbejdes på at lave en konference i Flensborg for fremme af jernbanebefordringen fra Flensborg og nordpå, når DSB ophører med at betjene Flensborg.
Poul Vajsbæk:
Der er salg af bøger efter generalforsamlingen.
Bent Jacobsen:
Der arbejdes på en udflugt den 6. juni 2023 til Femern projektet. Udflugten kommer til at foregå med bus fra Ringsted. Billetpris for deltagelse forventes at andrage 350 kr.
Dirigenten takkede for god ro og orden.
Dirigent, Bent Jacobsen Referent, Benjamin Olsen
Søndag den 12. februar 2023 afholdtes Hovedbestyrelsen møde i klubhuset i Herlev. Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Programmet for DJK-generalforsamling søndag den 26. marts 2023 blev gennemgået en sidste gang. Regnskabet for perioden 1. oktober 2021 – 30. september 2022 blev udsendt som tillæg sammen med Foreningsnyt M1/2023, og landede i medlemmernes postkasse omkring den 1. februar.
I år er der fem kandidater er på valg til hovedbestyrelsen (Søren Bay, Keld Haandbæk, Benjamin Olsen, Jesper Hansen og Morten Storm), og alle er villige til genvalg. Flere bestyrelsesmedlemmer udtrykte dog, at de gerne vil træde ud af hovedbestyrelsen, hvis der kan findes nogle nye egnede kandidater til generalforsamlingen i 2024.
Der er ikke indkommet forslag til behandling på den kommende generalforsamling.
Hvert andet år i starten af oktober måned, kan DJK’s veteranbaner og arbejdsgrupper ansøge om midler til et specifikt projekt de gerne vil arbejde videre med, men som ikke umiddelbart lader sig finansiere gennem de indtægter der kommer ind ved billetsalg, bidrag og lignende. I starten af 2022 blev der udbetalt ikke mindre end 90.000 kr. til fire projekter i DJK.
I år muligt at ansøge om støtte hos DJK Fonden. Der er en ansøgningsfrist 1. oktober 2023 for at kunne komme i betragtning til uddeling af midler fra denne. Hovedbestyrelsen vil derefter gå forslagene igennem, og fordele de midler der måtte være i DJK Fonden pr. 30. september 2023.
Veterantog Vest oplyste, at DJK har modtaget ca. 2.600 kr. gennem en støtteordning fra OK, hvor olieselskabets kunder kan støtte forskellige interesser, når de køber benzin, diesel, el eller mobilabonnement. Det besluttes, at midlerne fra OK overføres til DJK fonden.
Hovedbestyrelsen har i slutningen af januar modtaget åbent brev fra Jan Forslund, der ønskede mere kommunikation ud til medlemmerne i DJK, bl.a. referater fra hovedbestyrelsesmøderne, som medlemmerne regner for noget af det vigtigste i klubben. Han savnede referat fra det seneste hovedbestyrelsesmøde den 13. november 2022 (referatet kom først ud i blad M1/2023).
Kort fortalt, mener Jan at bestyrelsens referater til medlemmerne er blevet mere præcise, åbne og informative for medlemmerne i langt højere grad end før, hvor de godt kunne opfattes som ”lukkede". Informationer om klubbens drift og problemer vedrørende økonomi og klubbens baner og store materielpark forklares og diskuteres på en mere nærværende måde, og på et niveau, der giver medlemmerne bedre indsigt og forståelse. Det samme gælder artikler og referater om projekter, som viser, hvad medlemmernes støtte og bidrag anvendes til. Han kunne dog godt tænke sig mere information om foreningens vognhalsprojekter og situationen omkring ”ubeskyttet samt overtalligt materiel”. Hovedbestyrelsen tog Jans henvendelse til efterretning.
Carsten Buhl har fremsat et forslag omkring at etablere et egentlig materieludvalg i DJK, der kan diskutere og beskrive principperne for bevaring og restaurering af historiske materiel. Klubben er i besiddelse af en omfattende materiel samling, og mange køretøjer er unikke og bevaringsværdig. Derfor giver det god mening at værne omkring den historiske del, og at der sættes krav kvaliteten af restaurering.
Hovedbestyrelsen gav som udgangspunkt tilslutning til, at der kan nedsættes et materieludvalg, og så at udvalgets første opgave kunne være at få styr på igangværende materielsager. I den kommende tid skal baneforeningerne og hovedbestyrelsen overveje sammensætning af udvalgets medlemmer, udvalgets mandat i forbindelse med materielsager og hvilke opgaver skal udvalget løse.
Vestsjællands Veterantog har en del reservedele og andet i overskud efter en større oprydning. Det aftaltes at der sendes en liste over de i overskud værende emner til baneforeningerne. Baneforeningerne skal komme med en overordnet afklaring inden næste møde i hovedbestyrelsen, dvs. kontaktgruppemødet den 25.marts 2023
Limfjordsbanen vil gerne afhænde Trolje 141 (10 tons trolje), da Limfjordsbanen har modtaget Trolje 46 fra Banedanmark.
På de fleste Hovedbestyrelsesmøder er der et punkt, der hedder ”bordet rundt”, hvor arbejdsgrupper og baneforeninger informerer om de opgaver og projekter de er i gang med. Punktet kan nemt tage flere timer, da det er del af den sparring der er mellem de aktive medlemmer og hvor der knyttes kontakter på kryds og tværs i DJK. Nogle af de væsentligste punkter denne gang:
MHVJ: Status på renoveringen af OHJ 40, hvor det bl.a. oplystes om støbning af nyt hvidmetal i lejepanderne til plejlstængerne og renovering af vognkassen. Her udskiftes en del træ i forbindelse med førerrummenes indvendige aptering. Der var også information om arbejdet på RHJ M4 og om indvinding af brugbare spordele fra Grindstedbanen og havnebanen i Silkeborg.
MY Veterantog: Gruppen er lukket inde grundet skade på sporet udenfor. Der arbejdes på at få MY 1126 ud til brug for særtog til sommer. Endelig er der er modtaget 30 paller med reservedele fra Danmarks Jernbanemuseum.
Salgs- og forlagsafdelingen: Der er masser af opgaver i gang for tiden, to nye bøger er undervejs: Uniformsbog og bog om Troldhedebanens godstog. Der er kommet to nye aktive, som arbejder med scanning af billeder
Gedser Remise: Der bliver afholdt generalforsamling den 1. april 2023, hvor optagelse i DJK er et af punkterne. Gedser Remise har haft 11.000 gæster i 2022, og er en vigtig turistattraktion i Gedser
Fra Banedanmark har man fået overdraget trolje 40.
Veterantog Vest: Troljeskuret i Bramming blev taget i brug den 28. december sidste år. Ibrugtagelsen blev fejret med en frokost for de involverede parter. Der er indsendt en ansøgning til Esbjerg Byfond omkring støtte til udskiftning af taget på remisen i Bramming. Esbjerg Byfond vil gerne støtte projektet med 150.000 kr. hvis den øvrige finansiering af projektet kommer på plads. Esbjerg Byfond har også givet tilsagn omkring mulig støtte til udskiftning/istandsættelse af vinduerne i remisen. Fra NNC Asfalt er der modtaget en del håndværktøj, da virksomheden har lukket deres afdeling i Esbjerg ned. Der arbejdes på at finde en ny kasserer.
Kontaktgruppemøde lørdag den 25. marts 2023 i Herlev.
Generalforsamling søndag den 26. marts 2023 i Vanløse.
Møder for resten af 2023 aftales, når Hovedbestyrelsen konstitueres.
Søndag den 13. november 2022 afholdtes hovedbestyrelsesmøde. Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Generalforsamlinger og årsmøder
Det besluttes at afholde DJK’s 63. generalforsamling søndag den 26. marts 2023 på Kulturstationen i Vanløse. Indkaldelsen bringes i Jernbanen nr. 6/2022 og på hjemmesiden.
Traditionen tro, afholdes kontaktgruppemøde dagen før generalforsamlingen. På kontaktgruppe-mødet mødes bestyrelsen, driftsbestyrer fra veteranbanerne og repræsentanter fra lokalafdelinger og arbejdsgrupper, og drøfter udviklingen af foreningen og dele erfaringer med hinanden. Mødet, som vare en hel dag, afsluttes med aftensmad og hyggeligt samvær mellem de indbudte.
I år holdes mødet i Klubhuset i Herlev.
Men det er ikke kun i hovedforeningen, der afholdes møder og generalforsamling. Også arbejdsgrupper og lokalafdelinger rundt om i DJK’s organisation mødes og vælger medlemmer til udvalg og lokalbestyrelser. I november var der to af slagsen; lokalafdelingen DJK Midtjylland den 10. november, og DJK’s Salgs- og forlagsafdelingen den 16. november, og i løbet af januar holder medlemstidsskrifterne Jernbanen og Foreningsnyt redaktionsmøde.
Gedser Remise
Optagelsen af Gedser Remise i DJK rykker nærmere. Udkast til vedtægter blev drøftet på mødet, og indholdet blev godkendt hovedbestyrelsen. Gedser Remise kan dermed optages i DJK, og der arbejdes nu videre på at finde en endelig dato for optagelsen.
Materielsager
På mødet blev der primært fulgt op på igangværende materielsager fra hovedbestyrelsesmødet den 21. august 2022.
Vestsjællands Veterantog har revideret sine fremtidsplaner, og valgt at beholde de to DSB personvogne CR 3622 og CP 2872 i samlingen. De to vogne var ellers udmeldt som overtallige, og udbudt til DJK’s andre baner. Denne materielsag afsluttes dermed.
Museumsbanen har udbudt overtalligt materiel via DVF (se M3/2022 s.9), men ingen andre klubber har vist interesse for vognene. Det besluttedes derfor at lukket godsvogn OKMJ QA 1333 og åben godsvogn for transport af kul ØG 7 begge overtages af hovedforeningen med henblik på fremtidig bevarelse. Enhederne skal transporteres til Marslev.
Åben godsvogn LJ T 303 og resterne af en Tuborg Ølvogn er i så dårlig stand, at det besluttes at lade dem ophugge, indvende brugbare dele. Et eventuelt provenu for salg af skrot tilgår Museumsbanen.
De to åbne godsvogne LB PB 101 og 102 (ex. DSB Elo-vogne) overdrages til Gedser Remise.
Lukket godsvogn DSB litra Gs forsøges afhændet gennem salg.
Limfjordsbanen havde ved sidste hovedbestyrelsesmøde (se M3/2022 s.9), fremsendt liste over materiel, som ønskes afhændet. På dette hovedbestyrelsesmøde besluttes følgende overdragelser:
Skinnebusmateriel: Gedser remise overtager skinnebus litra SVJ SM7 og Vestsjællands Veterantog skinnebusbivogn litra HHJ SB2. Bagagevogn for skinnebus ØSJS SB4 går tilbage til DJK, og hensættes i Marslev.
Y-tog: Y-toget fra Skagensbanen (YM 5-YP 24-YM 6) er i meget dårlig stand, men beholdes indtil videre, indtil det afklares hvad der skal ske med Midtjyske Jernbaners Y-togsmateriel.
Vogne: Gedser remise har muligvis interesse i personvogn litra SB F3 (Stålvogn) og vender tilbage.
Den kombinerede vogn litra FFJ DAE 21 har ikke umiddelbar interesse hos HMVJ, men hovedbestyrelsen opfordrede MHVJ til at revurdere denne beslutning.
Djurslands Jernbanemuseum vil gerne overtage ølvogn litra SFJ ZB 509255 til udstilling, forudsat, at der kan findes en fornuftig løsning med hensyn til transporten fra Ålborg til Ryomgård.
Sydfynske Veteranjernbane har udbudt overtallige materiel, som måske kunne have interesse for DJK. Der er tale om tidligere Kupevogne fra Sydfyn, som har været anvendt som arbejdsvogne, en FAF beholdervogn ex DSB litra Ucs 910 6 002 og lukket MAYO-godsvogn litra ex DSB 807 4 101
Museumsbanen udtrykte interesse for kupevognene, og beholdervognen som blikfang ved Djurs-lands Jernbanemuseum. Det besluttes at arbejde videre med denne sag.
Materielforsikringen
Det er gennem hovedforeningen muligt at forsikre lejet materiel til brug ved baneforeningerne. Det kan f.eks. være Jernbanemuseets materiel. Udgifterne fordeles mellem brugerne af forsikringen. Forsikringsordningen diskuteres, og resulterede i at Limfjordsbanen og Museumsbanen vil gerne udtræde af ordningen, mens MY Veterantog, Vestsjællands Veterantog og Veterantog Vest vil gerne blive i ordningen. Gedser Remise skal afklare om de vil være med i ordningen.
Byggesager
Djurslands Jernbanemuseum arbejder med en ny udstillingshal i Ryomgård. Der er indhentet tilbud på etablering og opførelse, for at kunne ansøge fonde om midler til finansieringen af projektet.
Kommende møder
Hovedbestyrelsesmøde søndag den 12. februar 2023 i Herlev.
Kontaktgruppemøde lørdag den 25. marts 2023 i Herlev.
Generalforsamling søndag den 26. marts 2023 i Vanløse.
Nedenfor en liste over de stålvogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder.
På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk
Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto eller manglende foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail:
A 021 er en 1. klasses vogn. Denne vogn adskiller sig fra 2. klasses vogne ved at have færre men større kupeer. 1. klasses vognen har en gul stribe på vognsiden under taget.
Elvarme fra 1977. Omdannet 1991 til Ba-x 021. Solgt til DJK. Padborg 2003-04. Hundested fra 2010.
7 klapsæder i rejsegodsrum. Last 2,4 tons.
Bygget af Scandia 1972. Ombygget 1991 fra Ban 609. Udrangeret 1997. 20/3-99 fra Århus til Randers. Solgt til DJK som An 609.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang . Egenvægt:37 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:48
2 toiletter. Bygget af Scandia 1940. Omlitreret 1941 til AV 269.
1940-1941 DSB AUL 414, 1941-1966 DSB AV 269, 1966-1969/70 DSB Av 50 86 38-21 269-8, 1969/70-1970 DSB ABh 50 86 38-21 269-8, 1970-1981 DSB ABhl 50 86 38-21 269-8 (ombygget 1981) , 1981-1988 DSB 80 86 982 0 013-2 Mandskabsvogn, 1988 -> DSB 80 86 98-20 013-2 Mandskabsvogn for hjælpevogn 6 og kørekran 146, 1999 til DSB Museumstog, 2000 til VtV, Hensat.
Længde:21,72 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.:18 Egenvægt:31 tons. Bogietapafs.:14,4 m. Pladser 2. kl.:40
2.. klasses kupévogn med 60 siddepladser.
Omlitreret 1967 til B 064. 1998 til Djursland Jernbanemuseum. Ryomgård 2001-04. 2003 til DJK. Flyttet 2004 til Padborg.
Længde 24,5 meter. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:37 tons
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
El-varme. Moderniseret 1975 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1997. Solgt til Skinnebusgruppen Himmerland. 1998 til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010. I drift fra 2011.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang. Egenvægt:37 tons. Bogietapafs.:17,2 m.
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
Bygget af Scandia 1967. Omlitreret 1975 fra B 120. El-varme. Moderniseret 1976 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1996. Solgt til DJK. Hundested fra 2008.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:37 tons
1962-1965 DSB CL 1472, 1965-1967 DSB CLL 147, 1967-1968 DSB CLL 50 86 29-26 472-4, 1968-1975 DSB BHL 50 86 29-25 401-4, 1975-2002 DSB Bhl 50 86 29-25 401-4
1984 til DJK, 1998 til VtV, 2002 -> DSB BHL 50 86 29-25 401-4
Driftsklar
Nærtrafikvogn. elvarme.
Bygget af Scandia 1971. Ombygget 1993 til BDn 721. 1997 til Jernbanemuseet. 2017 til DJK og ombygget til Bn 721. Hundested 2018.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Nødbremseoverstropning for kørsel i Storebæltstunnelen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1995 fra Bn 769. Solgt 2004 til VL. til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. A+B styreledning 1974-78 anvendt i MO-tog på Frederikssundbanen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1984/85 til Bn 785.
Længde: 24,5 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
2. klasses storrumsvogn som primært blev anvendt i den sjællandske nærtrafik.
Vognen fremstår rød med blåt interiør som de så ud efter 2. renovering. Vognen har den indbygget nødbremseoverstropning for passage af Storebæltsforbindelsen, derfor underlitra "o". Endelig blev vognen mærket som ikke ryger vogn, underlitra "i".
Vognen afventer restaurering.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1999 fra Bn-o 788. Solgt 2004 til VL. 200x til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning :Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: 36 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Børnekupe. Anvendt i weekend IC-tog med DSB personale som børneledsagere.
Bygget af Scandia 1973. Omlitreret 1990/93 fra Bn 746. Udrangeret 1997. Solgt 1997 til DJK (GM-gruppen). Padborg 2002. Marslev 2003.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang. Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:48
Udflugts- og dansevogn. Anvendt som politiets udflugtsvogn, da de rullede ind til Carlsberg i Valby i filmen 'Olsen Banden på sporet' fra 1975. Oprindelig en personvogn fra 1932, men fra 1966 til 1977 danse- og udflugtsvogn for DSB.
1932-1941 DSB AU 403, 1941-1962 DSB AU 253, 1962-1966 DSB AU 163, 1966-1969 DSB BU 3704, 1969-1977 DSB Buh 50 86 89-25 704-8, 1977-19?? DSB Specialvogn 794
Solgt 1983 til DJK. I 1998 til VTV.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:43 tons Bogietapafs.:14,4 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:
Nærtrafikvogn. Bygget af Scandia 1951. Bogier fra CO 2530. Dynamoanlæg system Stone 24 Volt fra 1958. Omlitreret 1968 til Cl 589. Solgt 1975 til LJ P 77. Solgt 1987 til DJK. Odense 1987. I drift 1988-98. 1998 til VtV i Bramming. Herning 1999. Højris/Esbjerg 2001. Holstebro 2002-04. Marslev 2015.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
1963-1967 DSB CLE 1672, 1967-19?? DSB Cle 50 86 82-25 672-4, 1982 Udrangeret, 1983 til DJK, 19?? -> DSB CLE 1672, 1998 til VtV, 2001 til DJK's vognhals- og materielkasse, 2003 til VtV
Driftsklar
Nærtrafikvogn. Wc. Mellemvogn til MO-styrevognstog
Bygget af Scandia 1962. Omlitreret 1964 fra Cl 1476. Omlitreret 1968 til Cll 476. 19xx til Jernbanemuseet. Randers 1992-2011. I drift 1998-2011. 2016 fra Cvk Kh til Randers. Randers 2016-17. 2017 til DJK (VtV). 2017 til Bramming.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Nærtrafikvogn. Mellemvogn til MO-styrevognstog
1960-1964 DSB CL 1495, 1964-1968 DSB CLL 1495, 1968-1970 DSB CLL 50 86 29-26 495-5, 1970-19?? DSB Cll 50 86 29-26 495-5, 1982 til DJK, 1982/1983 -> DSB CLL 1495
1998 til VtV. Under restaurering
I drift 1982-89. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999-2002. Bramming 2006-18. 2018 til Marslev.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Styrevogn til litra MO. Nærtrafikvogn. Styrevogn for motorvogn litra MO
1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:37 tonsBogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Vognen er bevaret med den oprindelige indretning, dvs lysebrune paneler og brune sæder og gardiner. Vognen har i en kort periode i 1990erne været i drift på Frederiksværkbanen som HFHJ Bn 75.
Solgt 2001 til DJK. Hundested fra 2010.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2008-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde:17,45 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17 tons Bogietapafs.:11,5 m. Kupeer:1 Pladser 2. kl.:64
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2007-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde: 17,525 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18 tons Bogietapafs.:11,5 m Kupeer:1Pladser 2. kl.:56
El-varme. Moderniseret 1974 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. 1997 udstillet på Færgen "Kong Frederik IX" i Nyborg. Solgt til DJK. Marslev 2003.
2. klasses kupévogn med rejsegodsrum. Vognen er RIC mærket, dvs den er godkendt til kørsel i udlandet. RIC vogne adskiller sig fra andre danske vogne ved at være 10 cm smallere, samt ved at have flere typer elvarme.
El-varme. Moderniseret 1978 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. Solgt til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010-22. I drift 2008.
Skagensbanens kombinerede 1. og fællesklasse vogn med post- og bagagerum F 3 fra 1935. Farven var oprindelig lyntogsrød med hvid stribe, og indretningen svarede til lyntogenes.
Skagensbanen måtte supplere sine personvogne og i 1935 købte man F 3, en nittet vogn på træbogier og indrettet med både 1. klasse, postrum og rejsegodsrum. Der var vinduer og et utal af tagventiler af den type, DSB havde indført som ventilatorer ved toiletterne.
F 3 var lyntogsrøde med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 de malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1936. Person-, post- og bagagevogn. Togførerkupe. Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Bogier fra SB B 6. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Jernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). 1993 til DJK.
I 1936 købte Skagensbanen F4 en lang helsvejst fællesklassevogn med 3 m stålbogier, midtergang og lyntogssæder. Der var toilet i midten, og form, størrelse og indretningen viste, at der var tale om en omarbejdet udgave af en fællesklassevogn litra FG, DSB havde projekteret på dette tidspunkt.
F 4 var lyntogsrød med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1937. Person- og rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Vakuumledning. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Oliefyr. Istandsat 1979 og malet lynetterød. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Veteranjernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). Solgt til DJK (VTV). Bramming 2002. Marslev 2017.