
Søndag den 14. januar afholdte DJK’s hovedbestyrelse i klubhuset i Herlev. Formålet med mødet var primært at foretage uddeling fra DJK-fonden og forberedelse til DJK’s 64. ordinære generalforsamling.
Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Meddelelser fra formanden
Hovedbestyrelsesmøderne indledes normalt med orienteringssager fra formanden Henrik Bang Jensen og bestyrelsesmedlemmerne, der har relevans for hovedbestyrelsens medlemmer. Det kan f.eks. være ændring af vedtægter i baneforeningerne. Er der enighed om ændringen, kan den besluttes umiddelbart. Hvis ikke, tages emnet op som selvstændig punkt i dagsordenen på mødet, eller det næstkommende hovedbestyrelsesmøde. Det afhænger af hvor meget emnet skal undersøges nær-mere, for at hovedbestyrelsesmedlemmerne er tilstrækkelig klædt på til at kunne tage beslutning.
På dette møde blev en række punkter gennemgået bl.a.:
Afholdt et møde med VTV i Bramming i oktober, hvor det var en god og åben dialog med fordelene ved at være medlem af DJK hvilket har medført at de aktive medlemmer nu er med-lem af DJK.
· Kampsax film er færdig og er blevet præsenteret på DTU. Hvor tyrkisk ambassadør deltog. Filmen er tilgængelig for offentligheden via Youtube.com og vil også blive fremvist ved DJK arrangementer.
· Vedtægtsændringer hos MHVJ, der ønsker at reducerer antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 7 til 5.
· Hovedbestyrelsen kan godkende MHVJs nye vedtægter.
· Baneforeningerne har forskellige vedtægter for den samme type af aktiviteter. Måske kunne der laves en fælles standardvedtægt til brug ude hos Baneforeningerne? Lars Henning Jensen kontaktes for bistand, idet han har hjulpet MHVJ med at lave et udkast til et sæt standardvedtægter.
· Remise Gedser remise har godkendt deres nye vedtægter, som godkendes midlertidigt af hovedbestyrelsen. Vedtægterne bør på et eller andet tidspunkt harmoniseres med standard-vedtægter for baneforeningerne når disse er på plads.
· Gedser Remise ønsker at betaling for deltagelse i opsparingsordningen skal ske ved at ejerskabet af deres materiel overdrages til DJK. Der er tale om et beløb på 10.000 kr. Dette blev imødekommet af hovedbestyrelsen.
· Der er kommet en ny postlov. En af de væsentligste ændringer er den, at der nu er kommet moms på porto samt at befordringspligten er bortfaldet. Ved at udsende Jernbanen og Foreningsnyt 6 gange om året i stedet for 8 gange årligt, vil vi kunne holde omkostningerne i ro i 2024. Redaktionen arbejder videre på sagen ved det kommende redaktionsmøde.
DJK 64. ordinære generalforsamling
Indkaldelse til den kommende generalforsamling i Dansk Jernbane-Klub den 24. marts, kl. 12:30, har allerede være annonceret i Jernbanen og på hjemmesiden. Asger Christiansen har været behjælpelig med at finde et egnet lokale til generalforsamlingen i den centrale del af Aarhus, til en yderst rimelig pris.
På generalforsamlingen skal der vælges to nye medlemmer til hovedbestyrelsen, da Morten Storm Gunnar W. Christensen har bedt om at udtræde af hovedbestyrelsen, hvis der kan findes en ny kandidat. I Jernbanen 5/2023 blev medlemmerne i lederspalten opfordret til at melde sig, hvis man havde lyst til at bidrage aktivt til at forme og fremtidssikre DJK. Det var der heldigvis tre der havde lyst til, og formanden Henrik Bang Jensen har haft en indledende samtale med disse. På det næstkommende hovedbestyrelsesmøde, der afholdes den 11. februar, hvilke af disse hovedbestyrelsen indstiller som kandidater til de to medlemsposter, der skal vælges på generalforsamlingen.
Uddeling fra DJK Fonden
Hvert andet år uddeler DJK Fonden midler til projekter i DJK, f.eks. restaurering af materiel og bygnin-ger, sporanlæg mm., som vil være svært at gennemføre ud af de normale driftsindtægter. Midlerne kommer bl.a. fra kontingentet, hvor hver medlem bidrager med 10 kr. årligt til Fonden. Også støtte fra OK Benzin og Diesel havner i denne fond.
Denne gang var der kun kommet ansøgning fra Veterantog Vest, om bistand indvendig istandsættelse af DSB Litra BUH 704. DJK Fonden har besluttet at donere 50.000 kr. til projektet, hvor udskiftning af gulvbelægningen er en stor opgave. Arbejdet skal være afsluttet senest den 1/10 2025, dvs. inden næste runde for uddeling i DJK Fonden, og tildeles såfremt alle aktive i VTV er medlem af DJK. Omtale af projektet følger i næstkommende Foreningsnyt.
Materielsager
Der bl.a. orienteret og taget beslutning om følgende:
MHVJ har modtaget en 20 tons trolje nr. 225 fra Banedanmark, og planlægger en uddannelsesdag for nye fører indenfor kort tid.
· Motorvognen SB M1 har været udbudt i Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF), men uden interesse. Der arbejdes derfor videre med en afhændelse salg eller bytte med foreningen i Wismar.
ØSJK har gennem DVF sendt noget materiel i udbud, bl.a. vogne og damplokomotivet DSB Litra F 663. Maskinen kunne have interesse for Gedser remise, idet kedlen vurderes i god stand og kunne bruges som reserve til F 653 der er stillet op på Gedser Station. Betingelse og salgsprisen skal undersøges nærmere.
Vestsjællands Veterantog har modtaget 20 tons trolje nr. 207, som skal klargøres for drift. Til gengæld var der ingen interesse for Triangelmotorvogn HTJ M12, selvom der i flere år har været forsøgt at afsætte vognen til bevaring. Vognen ophugges og brugbare dele indvindes.
Bordet rundt
Under dette punkt informeres om stort og småt fra arbejdsgrupper og baneforeninger, bl.a. når der modtages donationer fra fonde. Dette gælder f.eks.:
MHVJ: Nye porte i remisen i Mariager ved hjælp af midler fra Herdis Myginds Fond.
Gedser Remise: Har modtaget en pæn donation til hjælp at få flyttet den gamle Marrebæk station tilbage til sin oprindelige plads langs Gedserbanen.
Museumsbanen: Modtaget en donation fra Ellehammerfonden til indkøb af en ny hjælpedynamo til diesellokomotivet LJ M1. Til fremstilling af en ny kedel til damplokomotivet LJ 19 modtaget en donation til fra Louis Hansens Fond.
Redigeret af Tommy O. Jensen
fvm 2024-02-20
Med hensyn til eventuel arv og testamente til fordel for DJK, er der nogen overvejelser, det er vigtigt at gøre sig i tide.
Det er sådan at Dansk Jernbane-Klub er godkendt efter Ligningsloven §8A, det vil sige at DJK som almennyttig forening ikke skal svare boafgift (tidl. arveafgift) til staten.
Har man ingen arvinger, så vil ens arv tilfalde Staten, medmindre man i et testamente beskriver, hvem man ønsker skal betænkes. Det kan være DJK eller andre almennyttige eller velgørende foreninger, som ikke skal svare boafgift, hvorfor hele arven går ubeskåret til foreningen fremfor Staten.
Har man arvinger, men samtidig ønsker at betænke en almennyttig forening såsom DJK, kan man samtidig betænke velgørenhed og ens arvinger ved en særlig løsning, hvor en eller flere velgørende foreninger arver 30% af formuen på betingelse af, at foreningen betaler boafgiften for de øvrige arvinger, de øvrige arvinger modtager så 70% af boet uden at skulle betale afgifter.
Da velgørende foreninger ikke selv skal betale boafgifter af arv betyder det, at de øvrige arvinger får lidt mere i arv, samtidig med at der bliver et beløb til den eller de almennyttige foreninger såsom DJK.
Da det er noget kompliceret, er det vigtig, at testamentet udarbejdes af en advokat, der har speciale i arv og testamente. DJK kan eventuelt hjælpe med at anvise en sådan advokat.
Læs mere her : Link til det gode testamente
Søndag den 24. september 2023 afholdtes Hovedbestyrelsen møde i klubhuset i Herlev. Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Forretningsudvalget
Forretningsudvalget (FU) består af syv medlemmer fra Hovedbestyrelsen, og varetager de mere driftsprægede opgaver i DJK, og forbereder sagsfremstillinger til Hovedbestyrelsens fire årlige møder. FU mødes som udgangspunkt hver måned i Herlev, og drøfter indkomne henvendelser, materiel- og byggesager, og ikke mindst følger op på DJK’s økonomi.
For at have føling med hvad der rør sig i de enkelte baneforeninger, afholdes et par gange årligt FU-møde ude hos én af Baneforeningerne. Den 12. juni blev FU-mødet holdt hos Blovstrødbanen, hvor det kunne konstateres at den lille baneforening er ved godt mod og lever en stille og rolig tilværelse. Bl.a. hørte FU nærmere om de arrangementer Blovstrødbanen var optaget af, og hvilke fremtidsplaner der er. Et af de triste oplysninger var, at et af de flittige medlemmer Klingenberg er gået bort. Klingenberg har gjort meget for Blovstrødbanen gennem tiden.
Næste FU-møde ”ude” planlægges afholdt hos VTV i Bramming den 21. oktober, hvor baneforeningens udfordringer med fremtidige aktiviteter, som følge af Signalprogrammets udrulning, skal drøftes. VTV står nemlig i det problem fra 2024/2025, at ikke længere kunne køre på de strækninger, de tidligere har haft kørsler på: Esbjerg-Lunderskov og Tønderbanen. Også emnet om medlemskab af DJK vil blive vendt.
IT-nedbrud i DJK
DJK’s IT-leverandør AZERO har desværre i august haft et nedbrud på deres servere som følge af et hackerangreb. Nedbruddet har haft den kedelige konsekvens, at de data som lå på serverne er gået tabt, da hackerne kræver en meget stor løsesum for at gøre data tilgængelig igen. De tabte data er primært e-mails samt artikeldatabasen.
Nedbruddet har medført, at en række henvendelser fra medlemmer er forsvundet, og har desuden lagt beslag på mange arbejdstimer med at få genskabt tabt data. Heldigvis råder DJK over nogle lokale servere til brug for opbevaring af billeder, bøger, regnskaber mm, som ikke er koblet fast op internettet. Som sikkerhed i tilfælde af hackerangreb, brand, tyveri eller lignende køres der ugentlig en backup på en ekstern harddisk, som opbevares på et eksternt sted. Denne forsigtighedsstrategi har vist sig at være guld være, efter hackerangrebet hos AZERO.
DJK har efterfølgende besluttet at finde en ny IT-leverandør, da AZERO ikke har levet op til de normale standarder for IT-sikkerhed. Så der er stadig en del arbejde med at få rette op på IT-systemet.
Regnskabsstatus 2022-23 og budget 2023-24
Et fast punkt på Hovedbestyrelsens dagsorden er gennemgang af foreningens økonomiske status.
DJK’s kasserer Svend Korsgaard gennemgik de enkelte driftsregnskaber – dem er der nemlig flere af i DJK. Større afvigelser og ændringer blev vendt, ofte er der en god forklaring på, hvorfor budgetposten ikke helt holder.
Selvom det kan lyde lidt kedeligt, giver det en god indsigt i foreningens økonomi, og hvor det er muligt at reducere omkostninger eller få mere ud af midlerne. Fremfor alt har det medført, at der er kommet betydelig mere styr på DJK’s økonomi, så vi er på forkant med udfordringer.
Et af de store udfordringer er det vigende medlemstal, som falder hvert år. I regnskabsåret 2022-23 lykkedes det kun at kun få ca. 40 nye medlemmer i forhold til ca. 100 tidligere år. Denne udvikling skal vendes, og ofte diskuteres der initiativer på mødet, om hvordan vi får flere til at blive medlem af DJK.
En anden indtægtskilde er f.eks. ordningen med energiselskabet OK, hvor det er muligt at støtte DJK økonomisk, når der f.eks. tankes brændstof på en OK-tankstation, eller købes el og gas. Der er stadig for få der bruger denne mulighed, og der burde være plads til flere midler denne vej. Sidste år gav det ca. 3.000 kr. i støtte – til sammenligning er det ikke unormalt at en lokal fodboldforening kan få en støtte på op til 50.000 kr. om året. OK-støtten havner i øvrigt i DJK Fonden, som udloddes hvert andet år til projekter i baneforeningerne.
Generalforsamling 2024
Næste DJK-generalforsamling finder sted den søndag den 24. marts 2024 omkring Aarhus, og der skal findes kandidater til hovedbestyrelsen, da flere ikke ønsker at genopstille. Lederen i Jernbanen nr. 5 opfordrer medlemmer til at lade sig opstille, så det kan være til at skabe fornyelse i klubben.
Indtil videre er der ikke indkommet forslag til behandling på generalforsamlingen, som annonceres i den kommende udgave af M-bladet.
Materielsager
En række materielbytte aftaler er kommet i stand med Danmarks Jernbanemuseum, og blevet underskrevet af begge partere. Konkret er de tale om bytte af personvognen DSB Litra CU 4160 for Triangelmotorvognen DSB Litra ME 35, samt salg af skinnebussen VLTJ SM 16 til Danmarks Jernbanemuseum.
Danmarks Jernbanemuseum har udbudt flere køretøjer til salg/overtagelse, og DJK’s baneforeninger har også fået tilbuddet.
Det drejer sig bl.a. om to fladvogne (DSB Litra TD 8533 og TD 8550), damplokomotiv DSB Litra D 802. Hovedbestyrelsen drøftede mulighederne for anvendelse af køretøjerne, men måtte også konstatere at der ikke var ressourcer og midler til at restaurere dem. Det blev derfor et ”nej tak” fra DJK’s side.
Personvogn SNNB MP 2 og Banedanmark motortrolje 207 var også med i udbuddet, og her meldte Gedser Remise ud, at de har interesse i MP 2.
Vestsjællands Veterantog vil gerne overtage motortrolje 207. Hovedforeningen gav tilsagn om medfinansiering på ca. 25.000 kr. til køb af troljen, mens VSVT afholder de resterende udgifter.
Koordinering af materieltransporter vendes også i hovedbestyrelsen, for efterhånden er det kun muligt at gennemføre på landevej og det er meget dyrt. Derfor gælder det om så vidt muligt at have ”læs” med i begge retninger. Konkret er der planer om at flytte OKMJ BE 12 fra Maribo til Mariager, en trolje fra Roskilde til Mariager, og personvognen SB F3 fra Aalborg til Gedser. En lille arbejdsgruppe blev nedsat til at kigge på en løsning.
Kommende møder
Næste hovedbestyrelsesmøde planlægges afholdt søndag den 11. februar 2024 i Herlev.
Passagertal er langt under det forventede
08/27/2023 fvm