danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Tidskriftet Jernbanen og media

  • Tidsskriftet Jernbanen
  • Artikler om jernbaner
  • Om tidskriftet Jernbanen
  • Ældre numre af Jernbanen
  • Seneste årgang af Jernbanen
  • Abonner på tidsskriftet Jernbanen
  • Indsend artikler
  • Kontakt redaktionen af Jernbanen
  • Webredaktion
  • Ikke modtaget bladet
  • Søg i jernbanetidskrifter
  • Jernbanen - indhold fra 1980 til i dag
  • DJK videokanal

Den bornholmske Jernbane anskaffede i 1901 en snenæse til lokomotiverne

Link til artikel.

fvm 2024-01-31


 

Den bornholmske Jernbane, BJ/RNJ

Selskabet ”Den bornholmske Jernbane” (forkortet BJ) drev banen mellem Rønne og Nexø med sidespor fra Aakirkeby til Almindingen lige fra 1901 indtil sammenlægningen med de øvrige to bornholmske jernbaneselskaber i 1934.
I flere oversigter over danske jernbaneselskaber, optræder et selskab ved navn ”Rønne-Nexø Jernbane” med forkortelsen RNJ og ofte en periodeangivelse fra 1913 til 1934. Men – der har aldrig eksisteret et selskab med det navn!

Læs historien af Bent Boesen

fvm/2024-01-29


 

Aalborg station gennem tiderne- artikel fra 1931

Dansk Jernbaneblad. Nr. 1747 og 1748.
09.09.1931.
Af Stationsforstander Jensen-Egerbjerg.

Den 18. september 1869, da Aalborg ved Linien til Randers sattes i Jernbaneforbindelse med store Dele af Landet, hører til Byens vigtigste Mærkedage. Man havde længe følt sig stedmoderlig behandlet, endda det tegnede så lyst. I de mange forskellige Jernbaneforslag, som begyndte at dukke op i Midten af 1840’erne, var Aalborgs Navn stadig bleven nævnt: den midtjydske Længdebane Aalborg—Viborg—Silkeborg og videre sydpå, Slangebanen Flensborg—Ballum—Horsens—Århus —Viborg—Aalborg—Frederikshavn eller Projektet Ballum—Ribe—Viborg —Aalborg—Frederikshavn, ja der var endnu flere. Derefter synes Regeringens Interesser mere at have drejet sig om en Bane Århus—Randers—Viborg —Skive, men langt om længe fødtes Jernbaneloven af 10. Marts 1861, hvorefter Jylland skulde have en Linie gennem de østjydske Byer til Aalborg samt fra Langå til Holstebro. Til ikke ringe Sorg for Borgerne blev Aalborg dog sidste i Rækken, idet man foreløbig var stoppet ved Randers og derpå tog fat fra Langå og vestpå, i øvrigt også til Skade for Handelsstanden, fordi andre Byer, navnlig Århus og Randers, gjorde Indhug i Aalborgs gamle Opland lige ned til Varde. Man havde heroppe såvel ved denne Lejlighed som da Privatbaneplanerne senere dukkede op, det Indtryk, at Regering og Rigsdag interesserede sig mindre for, hvad der lå nordpå. Nu var Skuffelsen glemt hin Septemberdag, da Kongen ad Søvejen var kommet til Aalborg, hvor Festlighederne begyndte om Formiddagen med Taler bl. a. af Biskop Kierkegård. Ved Middagstid gled det lange, flagsmykkede Kongetog under Kanontorden ud fra den festligt smykkede Banegård; hele den jydske Længdebane var åbnet.

Læs mere: Aalborg station gennem tiderne- artikel fra 1931

  1. Aalborg ny banegård - artikel fra 1903
  2. RHJ M4 atter på banen
  3. OHJ 40 hos MHVJ - status i juni 2023
  4. På udflugt på Slagelse-Værslev banen i anledning af banens 125 års jubilæum

Side 2 ud af 15

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jernbanenyheder

  • Lillebæltsbroen fylder 90 år
  • Uden elektrificering Struer-Vejle er erhvervslivet  truet
  • En damplokomotiv har for første gang i England kørt ved hjælp af ETCS
  • Gedser Remise måtte sig nej til mange, der ville på togtur
  • Bogprojektet om Erling Nederland
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Artikler om jernbaner