danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museum & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Jernbanebøger
  • Nyheder og links

Tidskriftet Jernbanen og media

  • Tidsskriftet Jernbanen
  • Klip fra Jernbanen
  • Om tidskriftet Jernbanen
  • Ældre numre af Jernbanen
  • Seneste numre af Jernbanen
  • Abonner på tidsskriftet Jernbanen
  • Indsend artikler
  • Redaktion af Jernbanen
  • Webredaktion
  • Ikke modtaget bladet
  • Søg i jernbanetidskrifter
  • Jernbanen - indholdsoversigt
  • DJK videokanal

Nyhedsartikler fra Jernbanen 4-2022

Bladet er sendt til trykkeri 15 august og kan forventes i postkassen inden for 2-3 uger. Nedenfor kan du læse lidt af i indholdet i bladet

 

Jernbanen - Nr. 4 - august 2022

Ajour
Jernbanen i kongeriget Danmark 175 år
Da ny skive H var ny
Siemens Mobility Mireo Plus
På sporet af Videbækbanen
KLK udflugt til Videbækbanen i 1969
25 år med jernbanemuseet i Lužná
Ajour veterantog


Der er atter spændende stof at glæde sig til, dels i Ajour fra ind- og udland og dels i form af artikler. Vi bringer et par udvalgte nyheder herunder.

Nyhedsartikler


 
Forbindelsen mellem Køge – Køge Nord blev besluttet i 2009 sammen med den ny jernbane mellem København og Ringsted. Ill.: Trafikstyrelsen

Læs mere: Nyhedsartikler fra Jernbanen 4-2022

5.-7. august var der afskedstur for Fugleflugtslinjen i Tyskland

Den  05.08-07.08  kørtes afskedstur for Fugleflugtslinjen (Lübeck-Puttgarden) arrangeret af Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra e.V. ved brug af CLR (ex-DSB) NOHABs 1138 & 1142. Linjen skal lukke i slutningen af ​​måneden for udskiftning af Femernsundtunnelen.

 Alle foto: Sjors van Dongen CLR 1142 + 1138 Abfahrt von Lübeck nach Braunschweig 07.08.22

Sjors van Dongen tog disse billeder og har mærket dem med placeringer 

CLR 1138 + 1142 Ankuft Hamburg Hbf 05.08.22 . Foto: Sjors van Dongen

Den såkaldte "Vogelfluglinie" var en vigtig del af det europæiske jernbanenet og forbandt Skandinavien med Central- og Sydeuropa i passager- og godstrafik. Siden 1963 har der været kørt tog med færger mellem Puttgarden på øen Femern og Rødbyhavn på Lolland. Med udvidelsen af ​​andre ruter blev jernbanetrafikken over Vogelfluglinie reduceret yderligere og yderligere. Siden december 2019 er togoverførslen med færgen i passagertrafik mellem Hamborg og København også stoppet på denne rute.

CLR 1138 + 1142 Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen

Inden 2028 ønsker Deutsche Bahn at udvide og elektrificere jernbaneforbindelsen Lübeck – Puttgarden på Vogelfluglinie i løbet af krydsningen af ​​Femern Bælt under Femern Bælt og dermed reducere rejsetiden til Skandinavien markant. Til dette formål vil den eksisterende enkeltsporede rute mellem Neustadt/Holstein og Puttgarden være lukket for al trafik fra slutningen af ​​august 2022 og i sidste ende nedlagt, fordi den nye rute vil blive omlagt og godkendt til 200 km/t. Fra 2029 skal jernbanetrafikken køre gennem en tunnel under Østersøen mellem Tyskland og Danmark.

Af denne grund har foreningerne Eisenbahn Nostalgietouren Bebra e. V og Braunschweiger Verkehrsfreunde e. V. i weekenden fra 5. til 7. august 2022 afskedsture med et historisk specialtog baseret på 1960'ernes tog.

CLR 1138 + 1142 Fehmarnsundbrücke  Foto: Sjors van Dongen

To historiske NOHAB diesellokomotiver af MY-serien er brugt foran specialtoget, som dengang var i tjeneste hos DSB og trak de internationale tog af skibet efter ankomsten til den danske færgehavn i Rødbyhavn og videre til København og transporteres i modsat retning. To af disse karakteristiske diesellokomotiver med en umiskendelig lyd ejes nu af CLR-firmaet og bruges mest foran godstog. MY 1142 i ny bemaling og MY 1151 i den gamle DSB bemaling blev brugt foran specialtogene i sandwich eller i dobbelttræk.

Særtoget bestod af 1. og 2. klasses lyntogsvogne og en firmavogn. De to NOHAB'er, er sjældent at findes i Tyskland.

CLR 1142 + 1138 am Fahrplatz Puttgarden 07.08.22   Foto: Sjors van Dongen

Odsherreds trafikmuseum fylder 30 år

For 30 år siden åbnede Odsherreds Trafikmuseum i det gamle pakhus på Hørve station, og siden har museet hvert år holdt åbent med forskellige udstillinger om trafikhistoriske emner hovedsagelig med relation til kollektiv trafik i Odsherred og Nordvestsjælland.

”Det, I nu gør – at starte et museum på folkeligt grundlag – er ’lige efter bogen’ og helt på linje med oprettelsen af det øvrige museumsnet i Odsherred, der tog sin begyndelse omkring århundredeskiftet,” sagde museumsinspektør Kirsten Strandgaard, Odsherreds Museum ved stiftelsen af Støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum, 30. oktober 1991.

Manglede plads til modeller af færger

Læs mere: Odsherreds trafikmuseum fylder 30 år

  1. På sporet af Videbækbanen
  2. Billedvisning i klubhuset i Herlev
  3. Nyttige Apps og hjemmesider for fotografer
  4. DSB MZ 1424 er atter på sporet efter at have været hensat i 25 år

Side 1 ud af 11

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jernbanenyheder

  • Fremdriften i det nye signalsystem
  • Jernbanen nr. 4-2022 er på vej...
  • Sidste tog i Grejsdalen
  • Bamsedag hos Mariager Handest veteranbane søndag den 21. august
  • Har Bane NOR glemt at man kan vedligeholde spor uden at lukke ?
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Klip fra Jernbanen