Bladet er sendt til trykkeri 15 august og kan forventes i postkassen inden for 2-3 uger. Nedenfor kan du læse lidt af i indholdet i bladet
Jernbanen - Nr. 4 - august 2022
Ajour
Jernbanen i kongeriget Danmark 175 år
Da ny skive H var ny
Siemens Mobility Mireo Plus
På sporet af Videbækbanen
KLK udflugt til Videbækbanen i 1969
25 år med jernbanemuseet i Lužná
Ajour veterantog
Der er atter spændende stof at glæde sig til, dels i Ajour fra ind- og udland og dels i form af artikler. Vi bringer et par udvalgte nyheder herunder.
Nyhedsartikler
Forbindelsen mellem Køge – Køge Nord blev besluttet i 2009 sammen med den ny jernbane mellem København og Ringsted. Ill.: Trafikstyrelsen
Den 05.08-07.08 kørtes afskedstur for Fugleflugtslinjen (Lübeck-Puttgarden) arrangeret af Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra e.V. ved brug af CLR (ex-DSB) NOHABs 1138 & 1142. Linjen skal lukke i slutningen af måneden for udskiftning af Femernsundtunnelen.
Alle foto: Sjors van Dongen CLR 1142 + 1138 Abfahrt von Lübeck nach Braunschweig 07.08.22
Sjors van Dongen tog disse billeder og har mærket dem med placeringer
CLR 1138 + 1142 Ankuft Hamburg Hbf 05.08.22 . Foto: Sjors van Dongen
Den såkaldte "Vogelfluglinie" var en vigtig del af det europæiske jernbanenet og forbandt Skandinavien med Central- og Sydeuropa i passager- og godstrafik. Siden 1963 har der været kørt tog med færger mellem Puttgarden på øen Femern og Rødbyhavn på Lolland. Med udvidelsen af andre ruter blev jernbanetrafikken over Vogelfluglinie reduceret yderligere og yderligere. Siden december 2019 er togoverførslen med færgen i passagertrafik mellem Hamborg og København også stoppet på denne rute.
CLR 1138 + 1142 Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen
Inden 2028 ønsker Deutsche Bahn at udvide og elektrificere jernbaneforbindelsen Lübeck – Puttgarden på Vogelfluglinie i løbet af krydsningen af Femern Bælt under Femern Bælt og dermed reducere rejsetiden til Skandinavien markant. Til dette formål vil den eksisterende enkeltsporede rute mellem Neustadt/Holstein og Puttgarden være lukket for al trafik fra slutningen af august 2022 og i sidste ende nedlagt, fordi den nye rute vil blive omlagt og godkendt til 200 km/t. Fra 2029 skal jernbanetrafikken køre gennem en tunnel under Østersøen mellem Tyskland og Danmark.
Af denne grund har foreningerne Eisenbahn Nostalgietouren Bebra e. V og Braunschweiger Verkehrsfreunde e. V. i weekenden fra 5. til 7. august 2022 afskedsture med et historisk specialtog baseret på 1960'ernes tog.
CLR 1138 + 1142 Fehmarnsundbrücke Foto: Sjors van Dongen
To historiske NOHAB diesellokomotiver af MY-serien er brugt foran specialtoget, som dengang var i tjeneste hos DSB og trak de internationale tog af skibet efter ankomsten til den danske færgehavn i Rødbyhavn og videre til København og transporteres i modsat retning. To af disse karakteristiske diesellokomotiver med en umiskendelig lyd ejes nu af CLR-firmaet og bruges mest foran godstog. MY 1142 i ny bemaling og MY 1151 i den gamle DSB bemaling blev brugt foran specialtogene i sandwich eller i dobbelttræk.
Særtoget bestod af 1. og 2. klasses lyntogsvogne og en firmavogn. De to NOHAB'er, er sjældent at findes i Tyskland.
CLR 1142 + 1138 am Fahrplatz Puttgarden 07.08.22 Foto: Sjors van Dongen
For 30 år siden åbnede Odsherreds Trafikmuseum i det gamle pakhus på Hørve station, og siden har museet hvert år holdt åbent med forskellige udstillinger om trafikhistoriske emner hovedsagelig med relation til kollektiv trafik i Odsherred og Nordvestsjælland.
”Det, I nu gør – at starte et museum på folkeligt grundlag – er ’lige efter bogen’ og helt på linje med oprettelsen af det øvrige museumsnet i Odsherred, der tog sin begyndelse omkring århundredeskiftet,” sagde museumsinspektør Kirsten Strandgaard, Odsherreds Museum ved stiftelsen af Støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum, 30. oktober 1991.
Manglede plads til modeller af færger