1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Nedenfor en liste over de stålvogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder.
På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk
Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto eller manglende foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail:
A 021 er en 1. klasses vogn. Denne vogn adskiller sig fra 2. klasses vogne ved at have færre men større kupeer. 1. klasses vognen har en gul stribe på vognsiden under taget.
Elvarme fra 1977. Omdannet 1991 til Ba-x 021. Solgt til DJK. Padborg 2003-04. Hundested fra 2010.
7 klapsæder i rejsegodsrum. Last 2,4 tons.
Bygget af Scandia 1972. Ombygget 1991 fra Ban 609. Udrangeret 1997. 20/3-99 fra Århus til Randers. Solgt til DJK som An 609.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang . Egenvægt:37 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:48
2 toiletter. Bygget af Scandia 1940. Omlitreret 1941 til AV 269.
1940-1941 DSB AUL 414, 1941-1966 DSB AV 269, 1966-1969/70 DSB Av 50 86 38-21 269-8, 1969/70-1970 DSB ABh 50 86 38-21 269-8, 1970-1981 DSB ABhl 50 86 38-21 269-8 (ombygget 1981) , 1981-1988 DSB 80 86 982 0 013-2 Mandskabsvogn, 1988 -> DSB 80 86 98-20 013-2 Mandskabsvogn for hjælpevogn 6 og kørekran 146, 1999 til DSB Museumstog, 2000 til VtV, Hensat.
Længde:21,72 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.:18 Egenvægt:31 tons. Bogietapafs.:14,4 m. Pladser 2. kl.:40
2.. klasses kupévogn med 60 siddepladser.
Omlitreret 1967 til B 064. 1998 til Djursland Jernbanemuseum. Ryomgård 2001-04. 2003 til DJK. Flyttet 2004 til Padborg.
Længde 24,5 meter. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:37 tons
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
El-varme. Moderniseret 1975 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1997. Solgt til Skinnebusgruppen Himmerland. 1998 til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010. I drift fra 2011.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang. Egenvægt:37 tons. Bogietapafs.:17,2 m.
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
Bygget af Scandia 1967. Omlitreret 1975 fra B 120. El-varme. Moderniseret 1976 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1996. Solgt til DJK. Hundested fra 2008.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:37 tons
1962-1965 DSB CL 1472, 1965-1967 DSB CLL 147, 1967-1968 DSB CLL 50 86 29-26 472-4, 1968-1975 DSB BHL 50 86 29-25 401-4, 1975-2002 DSB Bhl 50 86 29-25 401-4
1984 til DJK, 1998 til VtV, 2002 -> DSB BHL 50 86 29-25 401-4
Driftsklar
Nærtrafikvogn. elvarme.
Bygget af Scandia 1971. Ombygget 1993 til BDn 721. 1997 til Jernbanemuseet. 2017 til DJK og ombygget til Bn 721. Hundested 2018.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Nødbremseoverstropning for kørsel i Storebæltstunnelen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1995 fra Bn 769. Solgt 2004 til VL. til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. A+B styreledning 1974-78 anvendt i MO-tog på Frederikssundbanen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1984/85 til Bn 785.
Længde: 24,5 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
2. klasses storrumsvogn som primært blev anvendt i den sjællandske nærtrafik.
Vognen fremstår rød med blåt interiør som de så ud efter 2. renovering. Vognen har den indbygget nødbremseoverstropning for passage af Storebæltsforbindelsen, derfor underlitra "o". Endelig blev vognen mærket som ikke ryger vogn, underlitra "i".
Vognen afventer restaurering.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1999 fra Bn-o 788. Solgt 2004 til VL. 200x til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning :Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: 36 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Børnekupe. Anvendt i weekend IC-tog med DSB personale som børneledsagere.
Bygget af Scandia 1973. Omlitreret 1990/93 fra Bn 746. Udrangeret 1997. Solgt 1997 til DJK (GM-gruppen). Padborg 2002. Marslev 2003.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang. Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:48
Udflugts- og dansevogn. Anvendt som politiets udflugtsvogn, da de rullede ind til Carlsberg i Valby i filmen 'Olsen Banden på sporet' fra 1975. Oprindelig en personvogn fra 1932, men fra 1966 til 1977 danse- og udflugtsvogn for DSB.
1932-1941 DSB AU 403, 1941-1962 DSB AU 253, 1962-1966 DSB AU 163, 1966-1969 DSB BU 3704, 1969-1977 DSB Buh 50 86 89-25 704-8, 1977-19?? DSB Specialvogn 794
Solgt 1983 til DJK. I 1998 til VTV.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:43 tons Bogietapafs.:14,4 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:
Nærtrafikvogn. Bygget af Scandia 1951. Bogier fra CO 2530. Dynamoanlæg system Stone 24 Volt fra 1958. Omlitreret 1968 til Cl 589. Solgt 1975 til LJ P 77. Solgt 1987 til DJK. Odense 1987. I drift 1988-98. 1998 til VtV i Bramming. Herning 1999. Højris/Esbjerg 2001. Holstebro 2002-04. Marslev 2015.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
1963-1967 DSB CLE 1672, 1967-19?? DSB Cle 50 86 82-25 672-4, 1982 Udrangeret, 1983 til DJK, 19?? -> DSB CLE 1672, 1998 til VtV, 2001 til DJK's vognhals- og materielkasse, 2003 til VtV
Driftsklar
Nærtrafikvogn. Wc. Mellemvogn til MO-styrevognstog
Bygget af Scandia 1962. Omlitreret 1964 fra Cl 1476. Omlitreret 1968 til Cll 476. 19xx til Jernbanemuseet. Randers 1992-2011. I drift 1998-2011. 2016 fra Cvk Kh til Randers. Randers 2016-17. 2017 til DJK (VtV). 2017 til Bramming.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Nærtrafikvogn. Mellemvogn til MO-styrevognstog
1960-1964 DSB CL 1495, 1964-1968 DSB CLL 1495, 1968-1970 DSB CLL 50 86 29-26 495-5, 1970-19?? DSB Cll 50 86 29-26 495-5, 1982 til DJK, 1982/1983 -> DSB CLL 1495
1998 til VtV. Under restaurering
I drift 1982-89. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999-2002. Bramming 2006-18. 2018 til Marslev.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Styrevogn til litra MO. Nærtrafikvogn. Styrevogn for motorvogn litra MO
1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:37 tonsBogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Vognen er bevaret med den oprindelige indretning, dvs lysebrune paneler og brune sæder og gardiner. Vognen har i en kort periode i 1990erne været i drift på Frederiksværkbanen som HFHJ Bn 75.
Solgt 2001 til DJK. Hundested fra 2010.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2008-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde:17,45 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17 tons Bogietapafs.:11,5 m. Kupeer:1 Pladser 2. kl.:64
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2007-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde: 17,525 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18 tons Bogietapafs.:11,5 m Kupeer:1Pladser 2. kl.:56
El-varme. Moderniseret 1974 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. 1997 udstillet på Færgen "Kong Frederik IX" i Nyborg. Solgt til DJK. Marslev 2003.
2. klasses kupévogn med rejsegodsrum. Vognen er RIC mærket, dvs den er godkendt til kørsel i udlandet. RIC vogne adskiller sig fra andre danske vogne ved at være 10 cm smallere, samt ved at have flere typer elvarme.
El-varme. Moderniseret 1978 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. Solgt til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010-22. I drift 2008.
Skagensbanens kombinerede 1. og fællesklasse vogn med post- og bagagerum F 3 fra 1935. Farven var oprindelig lyntogsrød med hvid stribe, og indretningen svarede til lyntogenes.
Skagensbanen måtte supplere sine personvogne og i 1935 købte man F 3, en nittet vogn på træbogier og indrettet med både 1. klasse, postrum og rejsegodsrum. Der var vinduer og et utal af tagventiler af den type, DSB havde indført som ventilatorer ved toiletterne.
F 3 var lyntogsrøde med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 de malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1936. Person-, post- og bagagevogn. Togførerkupe. Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Bogier fra SB B 6. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Jernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). 1993 til DJK.
I 1936 købte Skagensbanen F4 en lang helsvejst fællesklassevogn med 3 m stålbogier, midtergang og lyntogssæder. Der var toilet i midten, og form, størrelse og indretningen viste, at der var tale om en omarbejdet udgave af en fællesklassevogn litra FG, DSB havde projekteret på dette tidspunkt.
F 4 var lyntogsrød med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1937. Person- og rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Vakuumledning. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Oliefyr. Istandsat 1979 og malet lynetterød. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Veteranjernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). Solgt til DJK (VTV). Bramming 2002. Marslev 2017.
Alle medlemmer af DJK kan deltage i alle lokalafdelingsmøder over hele landet.
Øvrige områder:
Information om øvrige lokalafdelinger eller hvis du har lyst til at starte en lokalafdeling fås hos DJK's sekretariat, Marielundvej 35, 2730 Herlev, Tlf: 33 33 86 97.
Mail:
Information om arrangementerne i Dansk Jernbane-Klub - Midtjylland, fås hos: Asger Christiansen. E-mail:
DJK Midtjylland afholder medlemsmøder på Folkehuset, Ankersgade 21, Aarhus C hvis ikke andet er nævnt.
Møderne opslås i Jernbanen - M bladet.
Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet på denne side så får du nyheder fra lokalafdelingen og du får en reminder om næste arrangement ca en uge før.
20 tilhørere var mødt frem, da DJK Midtjylland afholdt medlemsmøde i Århus. Aftenens foredragsholder var Finn Madsen, Aalborg, der bl.a. laver DJKs hjemmeside og M-bladet.
Finn Madsen har i mange drevet en hjemmeside om nordjyske jernbaner. De mange års indsamling af oplysninger og fotografier har givet Finn Madsen en stor viden om nordjyske jernbaner. Det fremgik tydeligt, da Finn Madsen viste tilhørerne et billedforedrag om privatbanen Aalborg-Sæby-Frederikshavn.
I slutningen af foredraget viste Finn Madsen to smalfilm. Den ene handlede om afskedstoget, da strækningen Nørresundby-Sæby blev nedlagt i marts 1968. Aalborg Stiftstidende havde sammen med DJK arrangeret det lange afskedstog med 15 vogne fremført af DJKs damplokomotiv VLTJ 7. DJK leverede også lokomotiv- og togpersonale, hovedsageligt fra DJKs arbejdshold i Mariager.
Finn Madsens foredrag vakte stor interesse og bifald. Den nævnte hjemmeside om nordjyske jernbaner kan anbefales på det varmeste. Hjemmesiden kan ses her:
https://jernbaner-nordjylland.dk/
Asger Christiansen, DJK Midtjylland
Det er ikke let at finde en ledig parkeringsplads i Ankersgade. Men lige på den anden side af gaden ved Folkehuset ligger en P-plads ved den tidligere postterminal. Der er tale om betalingsparkering.
På denne plads er der ledige pladser om aftenen. Bemærk, at der skal betales via app, da der ikke er betalingsautomat i nærheden.
Information om arrangementerne i DJK Lolland-Falster kan fås hos: Ole Jensen, tlf. 54 92 73 37. Mail:
Kommende møder: