danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Jernbanelinks

  • 1 Veteranbaner tilknyttet DJK
  • 2 Veterantog – museer - skinnecykling
  • 3 Trafikselskaber og myndighed
  • 4 Private sider med blandet indhold
  • 5 Bøger, blade, presse, film, lyd, software & rejsebureauer
  • 6 Debat, fora og blogs
  • 7a Historie, Stationer og Strækninger m.m.
  • 7b Historie, Stationer og Strækninger - blandet indhold
  • 8 Sporvogne, sporveje og letbaner
  • 9 Udland og rejser

Nyheder

  • 10 hotte jernbanenyheder
  • Tidligere nyheder
  • Indsend nyheder

Årgang 2025 af jernbanen

    

Jernbanen Nr. 1 - februar 2025 samt DJK regnskab for 2024. 

   

Jernbanen nr. 2-2025 udsendes med 2 ugers forsinkelse og kan først forventes i din postkasse medio maj.

 
Jernbanen Nr. 2 - april 2025  og M bladet Nr. 1 - 2025

   

Deadline er 10. maj
Jernbanen Nr. 3 - juni 2025,  samt særnummer af M bladet nr. 2 - Togsommer 2025

   

Deadline er 10. juli
Jernbanen Nr. 4 - august 2025 samt M bladet Nr. 3 - 2025

 

Deadline er 10. september
Jernbanen Nr. 5 - oktober 2025 og M bladet nr. 4

   

Deadline er 10. november
Jernbanen Nr. 6 - december 2025 samt jernbanekalenderes 2026 

 

 

Den catalanske kystbane

De fleste jernbaneudflugter plejer gerne at være vel planlagte; hvilke tog kører der og hvor, er der gode fotosteder eller stationer, der skal ses, museer og veteranbaner i nærheden, som er et besøg værd. Men nogle gange kan det også være befriende bare at „dukke op ved bommen“, at være ganske uforberedt og suge oplevelserne til sig. Min tur til kystbanen i Catalonien er et eksempel herpå, og kan måske inspirere andre til det samme. Eller hvis turen går til Barcelona i efteråret, at rive nogle timer ud til at pleje jernbaneinteressen.

Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen

I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.

Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?

Læs mere: Den catalanske kystbane

Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Vi har klippet fra Aalborg Stiftstidende 15. oktober 1972
I morgen skrives jernbanehistorie
DSB vil fjernstyre hele jernbanelinjen fra Hjørring til Randers fra en kommandopost på Aalborg Banegård.

Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.

På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.

F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.

Læs mere: Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Jernbanen årgang 1990-99

Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1990 og til og med 1999 i PDF format.
Søg på indholdet af jernbanen her


Årgang 1990

        


 Årgang 1991

     


Årgang 1992 

        


Årgang 1993 

     


Årgang 1994 

          

 


Årgang 1995 

           


Årgang 1996

        


Årgang 1997

     


Årgang 1998 

        


Årgang 1999 

     

Jernbanen årgang 1980 - 1989

Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1980 og til og med 1989 i PDF format 

Søg på indholdet af jernbanen her 


Årgang 1980

     

 


Årgang 1981

     


Årgang 1982 

       


Årgang 1983

       


Årgang 1984 

       


Årgang 1985

       


Årgang 1986 

        


Årgang 1987

            


Årgang 1988

           


Årgang 1989

           

  1. Jernbanen årgang 1970-1979
  2. Medarbejder til web-redaktion
  3. DJK videokanal
  4. jernbanen årgang 1961-1969

Jernbanenyheder

  • Lillebæltsbroen fylder 90 år
  • Uden elektrificering Struer-Vejle er erhvervslivet  truet
  • En damplokomotiv har for første gang i England kørt ved hjælp af ETCS
  • Gedser Remise måtte sig nej til mange, der ville på togtur
  • Bogprojektet om Erling Nederland

De nyeste artikler

  • Rettelser til bogen om Troldhedebanen godstransporter
  • Hovedbestyrelsesmøde 23. februar 2025
  • Rene baner
  • Årgang 2025 af jernbanen
  • Hovedbestyrelsesmøde 11. november 2024

Modeltog

  • DK modeljernbanesider
  • DK modeljernbaneklubber
  • Butikker og fabrikanter
  • Legetøj
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. 9 Udland og rejser
  4. Jernbanen og medier