Årgang 1990
Årgang 1991
Årgang 1992
Årgang 1993
Årgang 1994
Jernbanerelaterede annoncer for virksomheder, forretninger og privat er velkomne i Dansk Jernbane Klubs tidsskrift ”Jernbanen”, som udsendes til 2500 medlemmer af DJK, Veteranbaner, Jernbanemuseer, togoperatører, infrastrukturforvalter og andre jernbanevirksomheder.
Priserne er baseret på tilsendelse af reproklar (300 dpi, pdf‐format) eller umiddelbar scanningsbar færdigopsat annonce.
Såfremt redaktionen skal bearbejde en given annoncetekst og udføre layout m.m. tillægges kr. 500,‐
Gældende priser eksklusiv moms:
Andre størrelser kan også aftales, kontakt redaktionen.
Der ydes 10 % rabat ved tegning af to eller flere annoncer inden for et år.
Der ydes 20 % rabat ved tegning af tre fortløbende annoncer.
Ved flere tegning af flere bagside annoncer samtidig kan yderligere rabat aftales.
Faktura fremsendes snarest efter udgivelsen. Betalingsfrist normalt 30 dage, med mindre andet aftales med kassereren.
Deadlines:
Annoncer skal være redaktionen i hænde senest den 1. i ulige måneder. Deadlines til bladet kan ses her: Tidsskriftet Jernbanen
Annoncer skal sendes til
Jernbanen Nr. 1 - februar 2025 samt DJK regnskab for 2024.

Jernbanen Nr. 3 - juni 2025, samt særnummer af M bladet nr. 2 - Togsommer 2025

Jernbanen Nr. 4 - august 2025 samt M bladet Nr. 3 - 2025
I din postkasse i slutningen af oktober
Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen
I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.
Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?
Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.
På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.
F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.
Læs mere: Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972


Hos Midtjyske Jernbaner er der stor travlhed i disse dage. Som de første i Danmark er den lille jernbanevirksomhed i fuld gang med at udskifte sine gamle dieseltog med nye, mere bæredygtige batteritog. I alt erstattes otte tog med syv nye, der alle er af typen Siemens Mireo Plus B.
Siden de første to batteritog blev leveret i februar i år, og de sidste fem i september, har togene været igennem en omfattende test- og godkendelsesproces. Den 14. juli kørte det første batteritog afsted med passagerer, og siden har virksomheden brugt tid på at lære de nye tog bedre at kende, uddanne lokomotivførere og høste erfaringer. Næste skridt er at iklæde batteritogene deres nye Midtjyske Jernbaner-identitet.
– I et projekt som dette er der rigtig mange "førstegangsopgaver" og store milepæle. Én af dem er at give vores batteritog det rette visuelle udtryk, så de kan genkendes som Midtjyske Jernbaners tog. Batteritogene er købt hvide, og nu, hvor vi har overtaget det juridiske ejerskab af togene fra Siemens, glæder vi os til for alvor at gøre dem til "vores" ved at iklæde dem Midtjyske Jernbaners nye togdesign, fortæller formand for Midtjyske Jernbaner Arne Lægaard.
Det første batteritog iført Midtjyske Jernbaner-design forventes at ramme skinnerne i næste uge. Herefter vil togene ét efter ét stå for tur og blive folieret hen over de kommende uger.

For mere end tre år siden indledte Midtjyske Jernbaner et samarbejde med de professionelle togdesignere hos RailcolorOntrack. Målet var at skabe et unikt visuelt udtryk til Midtjyske Jernbaners nye batteritog.
– I starten tænkte vi, at togene skulle være grønne, for vi har jo en vision om at være Danmarks grønneste jernbane. Men vi fandt lige så stille ud af, at vores design skulle rumme meget mere end det, og så gik den kreative proces for alvor i gang, fortæller Martha Vrist, direktør i Midtjyske Jernbaner.
– Vi blev meget bevidste om, at det var vigtigt at få vores gamle sjæl – dén, som mange i dag forbinder med VLTJ – med over i vores nye "krop". Et af de overordnede mål med det nye design har således været at bevare et stærkt link til vores historie og sikre genkendelse, og derfor er vores ikoniske farver – den røde/den orange/den hvide – gennemgående i vores nye design. Vi har også ønsket, at designet skulle knytte os endnu tættere til det vestjyske område, vi kører igennem med vores tog, og derfor har vi indarbejdet i alt ti vartegn, der repræsenterer vores egn, i designet, forklarer Martha Vrist.
Udvælgelsen af de ti vartegn er sket i tæt samarbejde med repræsentanter fra de tre kommuner, som Midtjyske Jernbaners tog kører igennem, nemlig Lemvig, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommuner. Derudover har Midtjyske Jernbaner været i dialog med repræsentanter fra de lokale vartegn for at sikre, at de alle kunne se sig selv som en del af det nye design.
– Det var en rigtig spændende proces. Bruttolisten over vartegn var lang, og vi var vidt omkring i jagten på at finde netop de vartegn, der repræsenterer vores egn, for der er virkelig mange fine. Vi måtte træffe nogle svære valg, og ti vartegn blev til ti unikke ikoner. Vi vil gerne sige tusind tak for hjælpen til alle, der har været involveret i den kreative proces, og vi håber, de vil blive stolte, når de ser designet i virkeligheden, fortæller Martha Vrist.
De ti vartegn omfatter den gamle jernbanebro i Lemvig, Klimatorium, Lemvig Kirke, Bovbjerg Fyr, skulpturen "Borgerne fra Holstebro" af Bjørn Nørgaard, Nørre Vosborg, Lyngvig Fyr, statuen af Holger Danske i Skjern samt vindmøller (vedvarende energi) og en fiskekutter.
Midtjyske Jernbaners nye design har været færdigt i mere end to år, men er nu endeligt ved at blive påført de nye batteritog. Det er den lokale skilte- og reklamevirksomhed BV Reklame fra Lemvig, der har fået til opgave at foliere de 47 meter lange batteritog.
ocmp/fvm 2025-11-06
Den tradition holder vi fast i. Til den kommende højtid er det gamle veterantog der med sine mange år på bagen, der får opgaven at hente julemanden og køre ham sikkert til Mariager.

Handelsstandsforeningen, Mariager Museum og Handel og Turistforeningen fortæller alle, at julemanden bor i Lunddalen. Her er et lille trinbræt, hvor julemanden sidste år troligt ventede på Hadsund-Peter, der sammen med de mange børn og voksne i toget bragte ham til Mariager.
Julemanden ankommer til Rosernes By søndag den 16. november 2025
Toget afgår fra Mariager station kl. 15:00
Toget er tilbage igen på Mariager station kl. 15:30. Herfra kører julemanden i hestevogn op til torvet og tænder byens juletræ. – Og så er det endelig jul i den lille idylliske fjordby.
Det er gratis at tage turen med veterantoget. Veteranbanen giver billetten. Man skal bare stige ombord på juletoget. MEN kom i god tid. Der er ikke mange siddepladser i toget! Der kan ikke bookes billetter i forvejen!
.
Foto: Asger Christiansen
fvm 2025-11-06
Lokaltog, som er en del af Trafikselskabet Movia, der driver ni lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster, har forhåndsgodkendt - eller prækvalificeret, som det formelt hedder - tre togleverandører, der skal afgive endeligt tilbud på nye batteritog og tilhørende ladeinfrastruktur til Nærumbanen i Region Hovedstaden. De nye batteritog skal erstatte de fire gamle dieseltog fra 1999, som kunderne i dag kører med, når de bruger Nærumbanen.
De tre leverandører, der er blevet prækvalificeret til at byde på Lokaltogs kommende batteritog og ladeinfrastruktur, er:
• Bozankaya Rayli Sistemler A.S. (Tyrkiet) i samarbejde med Efacec Engenharia e Sistemas S.A. (Portugal)
• Koncar Inc. (Kroatien)
• Stadler Deutschland GmbH (Tyskland) i samarbejde med Furrer+Frey AG (Schweiz)
"Vi er meget tilfredse med, at der er tre erfarne og velkvalificerede tilbudsgivere med i den videre proces. De besidder alle den nødvendige erfaring og de rette kompetencer inden for levering af batteritog og ladeinfrastruktur og er i stand til at opfylde de specifikke krav, Lokaltog har stillet i udbudsmaterialet. Det er i jernbanesammenhæng et mindre udbud, og ikke mindst på den baggrund er det glædeligt, at togmarkedet har vist Lokaltog den interesse, som det er tilfældet", siger Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog.
Lokaltogs udbud omfatter fire batteritog med tilhørende ladeinfrastruktur, der efter den foreløbige plan, som er godkendt i Region Hovedstaden, skal indsættes i den daglige drift på Nærumbanen i perioden fra slutningen af 2029 til slutningen af 2030. Den endelige dato for idriftsættelse kendes først ved kontraktindgåelse med den vindende leverandør.
Lokaltog forventer at kunne indgå kontrakt med den kommende leverandør i løbet af efteråret 2026.
Fakta:
• I september 2024 besluttede Regionsrådet i Region Hovedstaden, at Lokaltog skulle igangsætte en udbudsproces for indkøb af nye batteritog til Nærumbanen.
• De fire gamle diesel-togsæt, der i dag kører på Nærumbanen, er af mærket RegioSprinter.
• De gamle tog er fra 1999, og materiellet har derfor en alder, hvor udskiftning vil være naturlig indenfor cirka fem år. Ikke mindst fordi, det er begyndt at blive sværere at få reservedele.
• Nærumbanen er Danmarks korteste privatbane med otte stationer. Strækningen er 7,8 kilometer lang og går fra Jægersborg til Nærum.
• Omkring 750.000 passagerer rejser med Nærumbanen om året.
Batteritog til Nærumbanen - tidslinje:
- September 2025 (Udbud offentliggøres) - Oktober 2025 (Resultat af prækvalifikation) - Juni 2026 (Frist for endelige tilbud fra leverandører) - September 2026 (Godkendelse af tilbud og valg af leverandør) - Oktober 2026 (Kontraktunderskrivelse med leverandør) - 2029-2030 (Forventet levering og idriftsættelse af batteritog kendes først efter endelig kontraktunderskrivelse)
ocmp/fvm 2025-11-03

26 oktober åbnede første etape af Hovedstadens Letbane officielt. Dermed får hovedstadsområdet et nyt og effektivt transportmiddel, der gør det lettere at rejse på tværs af byerne langs Ring 3 – fra Ishøj til Rødovre Nord.
Åbningen blev markeret med en festdag med musik, kultur og aktiviteter på flere stationer langs strækningen, og alle var inviteret til at tage med, når de første letbanetog med passagerer kører afsted fra Glostrup og Ishøj cirka klokken 11.00.
“Letbanen bliver en vigtig del af hverdagens transport for mange tusinde mennesker. Den gør det hurtigere og mere komfortabelt at komme rundt i hovedstaden. Samtidig bliver det gratis at tage cyklen med, så flere nemt kan kombinere deres rejse. I dag handler det om at fejre, at Letbanen nu er blevet en realitet, og at passagererne kan tage den i brug”, siger Jakob Thomasen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.
Fejring langs hele strækningen
Åbningsdagen begynder med en officiel indvielsestur for Letbanens ejerkreds og samarbejdspartnere. Herefter åbner Letbanen for alle passagerer, og resten af dagen er der gratis transport på hele strækningen.
Kommunerne langs banen og Region Hovedstaden står for lokale aktiviteter på udvalgte stationer – blandt andet med musik, underholdning og familievenlige oplevelser. På alle stationer vil medarbejdere fra Hovedstadens Letbane byde passagererne velkommen med information, merchandise og en lille overraskelse.
”Det er historisk, at vi nu kan åbne en helt ny letbane, som vil gøre en mærkbar forskel for tusindvis af borgere i hovedstadsområdet. Letbanen bliver et stærkt bindeled mellem byer, arbejdspladser og uddannelsessteder. Samtidig vil den gøre det væsentligt nemmere for patienter, pårørende og medarbejdere at komme til Rigshospitalet Glostrup – og til Herlev Hospital fra sommer. Jeg er stolt over, at vi i Region Hovedstaden, i tæt samarbejde med 11 kommuner og med statslig opbakning, har realiseret et fælles projekt, der vil præge borgernes hverdag positivt i mange år frem”, siger Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden.




Alle foto: Tommy O. jensen
toj-fvm 2025-10-26
Trækkraft: Damplokomotiv TKVJ 12

Jul på Kronborg Slot
Købehavn H. > Hellerup St. > Helsingør St. samt retur
Fra Lørdag d. 29. og søndag d. 30. november alle lørdage og søndage indtil jul kl. 10.25.
Kører juletog mellem Gørlev og Høng
![]()
Lørdag 6/12, Søndag 7/12, Lørdag 13/12 og Søndag 14/12.
Alle dage afgang fra Høng Station kl. 11.30, kl. 13.20 og kl. 15.10.
Tag en tur i det hyggelige julepyntede tog og mød Julemanden
Jul på Museet den 6. og 7. december kl. 10-16
Alle lørdage og søndage i december indtil jul er der kørsel med banen.
Kør med toget ud og hent jeres juletræ hos spejderne.
I år kører toget lørdage-søndage: 6-7/12, 13-14/12 og 20-21/12 fra Hhg 10.35-11.00-11.30-12.00-13.10-13.40-14.10-14.40-15.10

Foto: HVB - 2023
Ikke planlagt kørsel.
Mariager-Handest Juletog vender tilbage efter nogle års pause og det endda udvidet med et mini-julemarked med både varm gløgg/kakao, æbleskiver, julegrønt, julepynt og andre mindre boder.
Juletoget kører fra Mariager den 1. søndag i Advent, d. 30/11-2025, kl. 11
og er tilbage igen i Mariager ved 14 tiden. Selve togturen tager kun 45 hyggelige minutter hver vej og resten af tiden er der julehygge på den fredede Handest station.

Kører juletog mellem Faaborg og Korint 6. og 7.december kl. 11 og kl. 14 fra Fåborg
6. dec., 7. dec., 13. dec., 14 dec., 20. dec. og 21. dec.
Alle nævnte dage køres der fra Bryrup kl. 10:00 – 12:00 – 14:00
fvm 2025-11-05

Drejeskiven, som er den største i Danmark, vidner om Padborg Stations spændende jernbanehistorie som en vigtig grænsestation.
- Drejeskiven i Padborg står som et klart symbol på et stykke dansk jernbanehistorie. Og så er det ret fascinerende, at noget, man lavede for 100 år siden, stadig fungerer den dag i dag, selvom den i dag kun bliver brugt ganske lidt og kun til arbejdskøretøjer.

Drejeskiver var en fast bestanddel på endestationer og større togstationer med depoter til at opbevare materiel, indtil det med de nyere dieseltog i 1950-60’erne blev muligt for togene at køre lige godt i begge retninger.
I Padborg blev drejeskiven installeret i forbindelse med, at Padborg Station efter Genforeningen i 1920 gennemgik en omfattende renovering.
Den nye grænse mellem Danmark og Tyskland gik nu syd for Padborg, hvilket fik stor betydning for Padborg – ikke mindst som stationsby. I perioden 1921-1927 blev Padborg Station renoveret, og det er også i den periode, at drejeskiven netop her kan dateres til 1925.
- På det tidspunkt ændrede Padborg Station markant karakter fra at være en lille gennemkørselsstation til at blive en stor og vigtig grænsestation med meget godstrafik, og i de følgende år fik det byen til at vokse kraftigt med toldvæsen, politi, handelsliv og skole, fortæller René Shrøder Christensen, der er historiker ved Danmarks Jernbanemuseum.
I dag er drejeskiver ikke et must på det danske jernbanenet, og der er således kun to tilbage på det statslige jernbanenet. Men i Padborg og Nykøbing Falster består de altså endnu.
- I disse år gennemgår den danske jernbane store forandringer med digitalisering og elektrificering, og i det lys er det fascinerende at blive mindet om, at vores jernbane står på et solidt fundament af holdbarhed og funktionalitet, som er blevet lagt for mere end 100 år siden.

Billeder: Bov Lokalarkiv.
fvm 2025-10-06